Charlie & sömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tack för hjälpen :heart:

Hans aptit är ju inte som vanligt! Har erbjudit välling när det inte gått ner mer mat & dricker massa vatten!
Bjussar på några kvartar så hoppas vi att det blir en kortvarig förkylning :)
Charlie föddes 8/10 2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tin »

Härligt, :lol:
och har man en mamma som du med trygg attityd att förmedla kommer liten bli frisk fortare än kvickt. Liten känner ju att trots att allt inte är som vanligt i hans värld just nu så är mamma som vanligt. Mamma har koll, mamma vet - jag kan slappna av och sova mig frisk. Utan drama. Och när du styr upp i schemat igen med samma trygga attityd så följer liten igen.

Krya på er!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

på bättringsvägen! :)

han sov väldigt bra och mycket de första dagarna av förkylningen men nu verkar han vara på bättringsvägen för han sover så mycket sämre igen..... :?

De tidiga morgnarna hänger också kvar :x

De morgnarna då han somnat om och sovit till 7.30 så har han svårt att somna redan kl9. det tar ca 20 min att somna då (lite ledsen) annars somnar han på ca 2 min!

svårt när morgnarna ser så olika ut för att han vaknar såååå olika tider. På helgerna sover han bättre på morgonen också när inte hans pappa är uppe och skramlar och har sej. Han verkar vara väldigt ljudkänslig på morgonsidan! (inte så konstigt kanske då man ändå sovit ganska länge...)

vet inte vad min egentliga undrar är men kanske hur vi ska göra med morgnarna och tiderna?

schemat ser fortfarnade ut som sist jag skrev ifall det behövs en titt på det! Han blir 7 mån 0m 2 veckor. hur kan man justera sovtiderna då?
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Jag ljuger [-X

Schemat ser ju inte alls lika ut som sist jag skrev det! :)

7.30 morgon & 220 ml välling
9 sova 30 min
11 lunch & frukt
12 sova 2h
14 mellis
16 sova 20-30 min
17 middag
19 gröt
19.30 sova natt 12h

Det tog alltså 20 min att somna nu idag på morgonluren & så vaknade han efter 15 min bara. Måste vara för tätt mellan sovningarna då....om man skjuter på den så blir ju allt för skjutet...den sista luren får ju inte hamna för sent heller. Hur göra?!
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

Hej LisiBlom! :D

Skönt att liten är på bättringsvägen nu! Verkar ha varit en seg förkylning?! :roll:
LisiBlom skrev:Jag ljuger [-X

Schemat ser ju inte alls lika ut som sist jag skrev det! :)

7.30 morgon & 220 ml välling
9 sova 30 min
11 lunch & frukt
12 sova 2h
14 mellis
16 sova 20-30 min
17 middag
19 gröt
19.30 sova natt 12h

Det tog alltså 20 min att somna nu idag på morgonluren & så vaknade han efter 15 min bara. Måste vara för tätt mellan sovningarna då....om man skjuter på den så blir ju allt för skjutet...den sista luren får ju inte hamna för sent heller. Hur göra?!

Fast jag tycker gott att ni kan skjuta på första luren 15-30 min utan att skjuta på resten! 1,5 h vakentid är i kortaste laget och 2,5 som han har före lunch är kanske onödigt långt...? Eller har vi diskuterat det förut...? Isåfall får du påminna mig. :oops:

Eller har ni ensamlek om morgnarna kan ni kanske göra som vi och låta liten somna när han själv behagar under leken! :P

Ang. tidiga morgnar....ja det kan verkligen vara ett gissel för alla inblandade. :roll: Vad kör ni för strategi nu? Göra ingenting? Brukar vara effektivast tycker jag. Och så väckarklocka som liten får stänga av, det har hjälpt oss! De små slappnar av när de vet att de inte behöver hålla reda på några tider. :wink:

Trevlig helg! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Ja det var en seg förkylning! han är fortfarande snorig men pigg och glad :)

Jag ökade på vekentiden mellan de två första lurarna och han har sovit bättre på dagsluren sen dess och klarat av skarven själv.

Vi har haft ensamlek men den blev inge bra då han var sjuk och klarade högst 5 minuter....vill tillbaka till ensamleken igen. skulle behöva lite tips på förutsättningarna för en god ensamlek dock! :?: :)

Min strategi på morgnarna är att göra ingenting och de senaste morgnarna har han sovit väldigt bra :)
Vi har ingen väckarklocka men ska nog pröva det!

Trevlig helg på dej med :heart:
Charlie föddes 8/10 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tetz »

LisiBlom skrev:Jag ökade på vekentiden mellan de två första lurarna och han har sovit bättre på dagsluren sen dess och klarat av skarven själv.
:thumbsup:
LisiBlom skrev:Min strategi på morgnarna är att göra ingenting och de senaste morgnarna har han sovit väldigt bra :)
Vi har ingen väckarklocka men ska nog pröva det!
Även detta låter toppen! =D>
LisiBlom skrev:Vi har haft ensamlek men den blev inge bra då han var sjuk och klarade högst 5 minuter....vill tillbaka till ensamleken igen. skulle behöva lite tips på förutsättningarna för en god ensamlek dock! :?: :)
Börja med korta pass som du smygövervakar, för att kunna avbryta innan han ledsnar. Välj med omsorg det vakenpass där han brukar vara nöjdast. Och så självklart NYA SPÄNNANDE saker att utforska :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Hej igen :)

Här händer det grejer! Han är 7,5 månad snart & växer så det knakar och börjar sannerligen utforska sin omvärld :)

Har dock lite trassel på kvällarna nu lite titt som tätt.... :(
han sover sista luren 16-16.30 och lägger honom sedan 19.30.

Vi kör sannerligen skrattet till godnatt & han har ju oftast somnat utan ett pip men nu är han tyst en stund sen kan han börja gråta och är så ledsen i ca 10-30 min innan han somnar.

Är vakentiden för kort på kvällen kan hända? Eller upplever vi en tidig 8-månadersångest..?
Han sover sina lurar på dagen i vagnen numer då det funkat så bra!

Schemat ser ut såhär:
7.30 morgon & välling (smörgås/rån ca 8,00)
9.15 sova 30 min
11 lunch & frukt
12 sova 1,5 h
14.30 mellis
16 sova 30 min
19 gröt
19.30 God natt 12h

Tacksam för tips & råd :heart:
Charlie föddes 8/10 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SusanD »

Hej,

nu har jag inte läst hela tråden men jag antar att sonen din är en kille som sover i 30 min intervall och inte i 45 min eftersom både fm och em luren är 30 min långa.

Vi har dragit ner em-luren vid sju månaders ålder, det har känts helt ok med en längre vakentid innan nattsömnen.

Men då har vi haft 12 tim natt, 45 min på fm och 1,5 tim lur efter lunch. I början har småttingarna varit lite trötta men ganska snart har de kommit ifatt sig.

Han börjar bli stor, sakta men säkert. Och visst kommer åtta månadersångesten så småningom, det kan vara den som smyger sig på redan nu. Men det vet vi ju inte säkert.

Alternativen är att dra ner eller ta bort em-luren eller vänta ett tag till.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Oj så längesen! :)

det är ett gott tecken att jag inte skrivit på länge, som visar att det har funkat kanonbra här hemma! :D

Jag ändrade från tre till två lurar på dagen för snart 2 veckor sen och det har funkat KANON!

Så här ser schemat ut nu:

7.30 morgon & 3dl välling
10 sova 1,5h
11.30 lunch& frukt
14 1dl välling
14.30 sova 1h
17 middag
19 gröt
19.30 god natt!

Jag vill verkligen tacka alla er på forumet för all hjälp och stöd hittills!!! :heart: :heart:

Från att ha mått så dåligt och varit så osäker i min mammaroll så mår jag nu bättre än på länge!
Jag tar egna initiativ och vet vad min son vill och behöver :) Och grunden är ett SCHEMA och RUTINER som funkar!

Säga vad man säga vill om Anna W och hennes teorier, men det HAR ialla fall hjälp oss!! Levande bevis är vi!

TACK igen :heart:
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Irmasmamma »

Åh vad underbart ni har det! :D Snyggt jobbat, hatten av för Charlie och hans mor! :wink: =D>
Tack för att du delar med dig! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Halloj! :)

Vår lilla groda har vaknat tidigare på morgonen nu några dagar. Han blir 9 månader om 1 vecka och jag undrar om det kanske är dags att dra ner på nån av dagslurarna?

Han är dock nöjd med att ligga och prata och kan somna om.
Han har mörkt och så som vanligt i rummet så det borde inte bero på det....

Det är två lurar på dagen och schemat (som funkar KANON på dagen) ser ut så här:

7.30 morgon & välling
9 smörgås
10 sova 1,5 h
11.30 lunch
14 mellis
14.30 sova 1h
17 middag
19 gröt

hur göra? avvakta tills 9 mån?

:)
Charlie föddes 8/10 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Sarisparis »

Hej LisiBlom :D

Härligt att höra att ni har det sâ underbart! :thumbsup:

Vad jag spontant tänker är att 1 timme är ett konstigt sovpass där pâ eftermiddagen (45 min brukar vara grejen), men funkar det hos er sâ kör pâ det.
Min andra tanke, kanske viktigare, är att ni kör med 12,5 natt, vilket är ganska sâ mycket. När brukar grodan vakna pâ morgonen? Kanske en 12timmarsnatt skulle kännas ok?

Jag har ingen erfarenhet av er sorts schema, med lângluren först, men vissa kör sâ och är nöjda och glada. Hos oss har vi alltid haft lângluren pâ plats efter lunch frân start, dâ blir den en bra bas i schemat och kan hänga med i flera âr. Men schemat ska ju passa varje familj, sâ det är ju helt klart ett "problem" med mânga lösningar. 8)

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

liten miss!

glömde skriva på schemat att han somnar 19.30 för natten, alltså 12h natt=)

Charlie har 30 min skarvar så därför sover han 1h på em och inte 45 min.
Vi hade den långa luren mitt på dagen förut men det var värdelöst! han sov sååå dåligt och bara skarvade hela tiden så det var en befrielse att ändra till 2 lurar!

Frågan är ju om man ska dra ner på den första eller andra luren? vill ju inte att han ska bli övertrött till kvällen om man skär på den sista luren....men det blir ju ett konstigt sovpass att ha 1h 15 min på fm kanske :?:
Charlie föddes 8/10 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Sarisparis »

Oj, läste schemat lite fort :oops:

:-k
Ja, dâ är det ju inte nattlängden vi ska rucka pâ. Rent statistiskt tror jag dock mer pâ en natt 19-7 än 19.30-7.30, just för att mânga smâ har tendens att vakna tidigt.

Jag har svârt att hjälpa dig med dina schemafunderingar dâ ditt schema är sâ totalt annorlunda mot de scheman jag har haft. Vi har kört typ 12 + 45 + 2 + 45 fsâ länge tre lurar var nödvändiga, sen 12 + 45 + 2 och till sist 12 + 2. Ungefär.

Tvâ lurar tror jag nog är nödvändigt ett bra tag till, vâr Lillebror släppte sin fm-lur runt 12 mânader, Mellanbror vid ca 17 mânader. :sleep:

Kanske nâgon annan har nâgot klokt att komma med?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"