sover för mycket på dagen?

Skriv svar
trean
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 20:51

sover för mycket på dagen?

Inlägg av trean »

Sonen är nu 24 månader och har schema 19-07 med 1,5 timme dagssömn mellan 12-13.30. Senaste veckan har han inte kunnat somna som vanöigt vid 19-tiden utan är jätteledsen. Nu somnar han snarare vid 20-tiden och oftast i vår säng.

Kan det vara så att han sover för mycket på dagarna (han känns inte trött på kvällen)?
Arvid 090804
trean
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 20:51

Re: sover för mycket på dagen?

Inlägg av trean »

28 månader är han, skrev fel.
Arvid 090804
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: sover för mycket på dagen?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det kan vara värt att dra ner vilan till 45 min. Hela 3:e levnadsåret brukar man säga att sömnbehovet är ca. 13 tim/dygn.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: sover för mycket på dagen?

Inlägg av Nat »

Hej,

Vill bara inflika att jag har upptäckt att när sömnbehovet är för stort hos vår son så innebär det sällan eller aldrig att det blir svårt att somna, däremot blir det svårt att behålla sömnen med framförallt tidiga mornar som resultat.

När själva insomnandet kruxar har jag ibland dragit på för höga växlar och tänkt att den sammanlagda sömntiden är för hög, vilket den aldrig varit. Istället har det berott på: tänder, utvecklingsfas med tillhörande oro, sjukdom eller för mycket aktivitet under dagen såsom kalas, dop etc.

Hoppas du blir hjälpt en aning av detta!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
trean
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 20:51

Re: sover för mycket på dagen?

Inlägg av trean »

Hej igen,
Behöver lite råd.
.
Arvid är 2 år och 8 månader nu och vi hat lite bekymmer med sovtiderna.
han ska sova 19 - 07 men sover i själva verket 19.30 - 6.15. vi låter honom sova 45 min på dagen då han verkar så pigg. vi trodde att om vi drog ner lite på dagvilan så kanske han skulle somna som vanligt på kvällarna.

Mitt bekymmer är om han sover för lite? Han är pigg på dagarna och äter hyfsat. mörkläggningen har inte varit jättebra men det går att ordna. hur länge behöver man ha beckmörkt åt barnen?
Sks man kompensera den korta nattsömneb med längre dagsvila eller är det dags att ta bort den helt?

Undrar en bekymrad mamma
Arvid 090804
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: sover för mycket på dagen?

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Lägger ni honom 19 och han somnar inte förän 19:30 eller är det så att tiden är att ni lägger til 19:30. Om det är så att ni lägger till 19 men den lille mannen inte kommer till ro förän 19:30 så är mitt tips att lägga honom 18:30 några nätter vilket också kommer påverka morgonen :-) .
( vet inte hur det går till men det funkar. Lägger man tidigare så sover de längre). Jag vet inte hur länge man mörklägger alá kolgruvesvart, men det jag vet är att det ff är viktigt.
MITT råd att ni provar lägga tidigare några nätter nu.
Absolut inte ska det kompenseras någon sömn dagtid.

Att få det bäcksvart - spraya med vatten på fönstret och täck med folie! Kanoners.

Kramar från Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"