precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hur gö

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hur gö

Inlägg av andrearesa »

Vi började kura vår 18 månaders dotter igår. Nu har vi blivit bortbjudna på middag till kompisar på onsdag ( de flyttar snart o har en liten avskedsmiddag)
hur löser man det hela bäst? känns inte som om vår dotter kommer kunnasomna borta med kurandet, eller?
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av miar70 »

:D Hej och välkommen hit till äldre barn :!:

Det allra bästa för din dotter är att göra hela kuren hemma, hålla tiderna till punkt och pricka och se till att allt sätter sig. Precis som du själv är inne på :wink:

Men - man måste inte, det är något ni själva måste besluta! Det viktiga är att om ni går på middag så se till att ha en plan och förbered er, förbered också värdparet på att ni kurar och hur det går till. Att alltid ligga steget före är a och o för en lyckad kur.

Inget glasklart svar, jag skickar bollen tillbaka till er 8)

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av miar70 »

Oj, jag hittade ett till inlägg från dig :D Eftersom jag inte är så haj på tekniken som mina kollegor klistrar jag helt enkelt in din tråd här och så håller vi oss i den här tråden hädanefter - det blir enklast så för alla :D

:?: Håller på att kura vår 18månaders dotter och tänkte sedan kura vår 3,5 åring som har börjat sova väldigt oroligt på natten och som bara kan somna om med pappas sällskap i sängen.

han får vara med när vi läser saga för hans syster och dricker välling i vår säng. Vi gjorde ett försök att kura honom ikväll, men det gick inte alls bra. Han blev helt hysterisk när han inte fick ha ngn lampa tänd och skrek att pappa måste sitta i stolen....( och vänta på att han ska somna)
går det inte att ha ngn liten nattlampa tänd alls?
Om någon har lite tips på hur man kan börja med en "stor" kille som ändå har haft samma rutiner i 2 år.

När kan man som förälder sitta i en stol vid dörröppningen och göra något som är tråkigt för barnet? känner att det kanske skulle kunna vara ett alternativ till att pappa sitter i en stol precis vid sängen....
:idea: Det är en jättebra idé, något vi brukar råda till härinne. Ha dörren lite, lite på glänt, ett svagt ljus där pappa sitter och gör något som tar uppmärksamheten från gossen och håller pappa fokuserad (surfa på nätet, läsa en tidning, vika tvätt, lösa korsord, prata i telefon, se på tv...)

Sen är det "bara" att kura på som man gör med mindre barn - det viktiga är att vara förberedda och säkra, då förmedlar ni det till sonen också. Har ni läst Attitydtråden - den är mycket bra :D

Läs gärna lite mer här på äldrebarn, kolla in de klistrade trådarna här ovanför.

Och hör av dig om det dyker upp funderingar!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

Tack för dina svar! är nybörjare här så jag visste inte att man skulle skriva om olika problem i samma tråd.
Vi får se hur vi gör med middagen. Är ju vanlig dagisdag dagen efter så det kanske bara blir dumt.

Nu har vi kurat vår dotter i 2 dagar och det känns redan som vi hamnat i solfjärder träsket....
Hon slappnar av och accepterar att jag håller i henne men så fort jag släpper så blir hon hysterisk och ställer sig upp i sängen och skriker och gråter. Inatt höll jag på i 2 timmar vid två olika tillfällen.
Ska man inte säga något allt när man gör solfjädern?
Hoppas ngn kan komma med bra tips till en nybörjare!
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen, säger även jag! :lol:

Du skall vara helt tyst när du gör solfjädern. Det är solfjädern som står för all kommunikation. De små ( och inte så små :wink: ) börjar ganska snart tycka om solfjädern. Men det MÅSTE man backa med- till förmån för ramsan. Gör du en snabb solfjäder ( alltså ett par sek som markering) och gå ut med ramsan. Sedan måste man etablera ramsan. Och det gör man endast genom att använda den. Så enkelt och så svårt. :shock: :lol: Det är en dialog ni skall upprätta här- där ni står för säkerheten. Hon frågar- och ni serverar svaret-ramsan.

Nyckeln ligger i att LYSSNA och att AVVAKTA. Hon måste få utrymme att reagera- men inte vara ledsen. Hänger du med på skillnaden? Förbannad får man ju vara ifred- då får man husljud så att man får annat att lyssna på och att den lilla förstår att ni fortfarande finns där.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

Hej!
Stort tack för snabbt svar! Det underlättar verkligen när man får hjälP!
Jag blev lite förvirrad angående solfjädern för jag läste ngn stans att man skulle göra solfjädern tills de blev sovtunga.
Dottern vakande för en stund sedan i hade Bajsat, när jag skulle ramsa sen så föll polletten ner lite hos mig just det där med att hon frågar och jag svarar med ramsan.
Hoppas på en bättre natt nu bara! Dottern har fÅtt feber:(
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

Godmorgon!

Natten gick bättre än igår men inte helt bra.
Problemet är när hon vaknar på natten.
Gjorde solfjädern och gick ut snabbt, men då blir hon helt hysterisk! ställer sig upp i sängen och skriker och gråter.
Det hjälper inte hur många gånger jag säger ramsan.
det enda som får henne att somna om är att man står länge och håller solfjädern och det är ju inte meningen.

En dum fråga kanske, men när hon skriker rakt ut helt hysteriskt ska jag säga ramsan då eller vänta tills hon förhoppningsvis börjar lugna ner sig och låter mer frågande? testade båda varianterna inatt och märkte ingen direkt skillnad...
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Du ska absolut ramsa när hon skriker. Se det som ett samtal. Hon är arg och skriker och du ramsar tillbaka i hög ton. När hon dämpar sig ramsar du också tystare.

Här handlar det inte om att man ska ramsa x 4 alltid. Om hon skriker så måste du kanske ramsa x 22.
När hon tystnat helt DÅ bekräftelseramsar du henne x 4. Du måste alltid ha sista ordet, alltså bekräfta när hon lugnat sig. Det är den ramsan som gör att hon till slut kommer förstå vad ramsan betyder, att hon kan sova gott.
Hänger du med?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

Tack susanne för ditt svar!
Blev lite osäker inatt. Har du något tips på hur man inte fastnar i solfjäder träsket?
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av Sofias mamma »

andrearesa skrev:Tack susanne för ditt svar!
Blev lite osäker inatt. Har du något tips på hur man inte fastnar i solfjäder träsket?
:D Hej, hur går det för er nu?

Hinner inte skriva så mycket, men forumet är en guldgruva :!: Här finns så mycket nyttigt att läsa och inspireras av :heart: Skickar med en länk där Anna skrivit just om solfjädern som jag tror ger dej lite svar angående att solfjädra för mycket:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Den här tråden handlar om konsten att backa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

kram :santa:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

Tack för länkarna sofias mamma!
ska läsa igenom dem.
Natten till idag fick jättebra! Vår dotter vaknade en gång och då kunde min man ramsa utanför dörren och hon somnade om.

Har 2 nya frågor :D

Om vi säger att dottern ska gå upp 8.00 men vaknar själv och ropar vid 7.58 ska jag ramsa eller i värsta fall solfjädra henne till sömns och sedan själv väcka henne efter 5 min?

Hur gör man om man vagnar lite större barn? på samma sätt som små?

Tacksam för alla svar jag kan få!
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av Sofias mamma »

Bra jobbat med kuren, vilken julklapp till er alla :heart: :santa:
andrearesa skrev:Om vi säger att dottern ska gå upp 8.00 men vaknar själv och ropar vid 7.58 ska jag ramsa eller i värsta fall solfjädra henne till sömns och sedan själv väcka henne efter 5 min?
Ta upp henne och gör glad gomorron :D I början kan du ta upp henne direkt (använd dig av marginalkvarten), så att hon inte blir ledsen. Sedan, när hon är färdigkurad, kommer hon troligtvis ligga o snacka glatt för sig själv på morgonen och vänta tills du väcker. Har du infört väckarklocka? Gör det annars om du vill, det funkar jättebra, de ligger då nöjt o väntar på att klockan ska ringa.
andrearesa skrev:Hur gör man om man vagnar lite större barn? på samma sätt som små?
Principen är desamma, men större barn kan ju ramla ur när de lämnas i vagnen, så dem måste man ju ha i sele i vagnen. När tänkte du använda dej av det? Om du är ute på promenad framöver under sovtid kan du ju bara låta henne somna då det är dags, täck för vagnen sen så det blir lite mörkt o avskärmat. Men, många barn sover inte hela luren i vagn. Jag brukar planera dagen så att vi är hemma vid sovning. Är man borta hemma hos någon är resesäng att föredra.

Lycka till, jag ser fram emot vidare rapporter :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

Jag tänkte mest på om man är ute och reser och går ut och äter och vill att hon ska sova i vagnen...vore ju jättebra om man kunde lägga henne där då!

Natten gick inte lika bra, hon hade sån hosta att hon nästan kräktes:(
vi tog aldrig upp henne men hon hade så svårt att somna om vilket man kan förstå. körde en blandning mellan lång solfjäder och ramsan och tillsist somnade hon men det tog lång tid.
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

tack för ditt svar angående godmorgon också!
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av Sofias mamma »

andrearesa skrev:Jag tänkte mest på om man är ute och reser och går ut och äter och vill att hon ska sova i vagnen...vore ju jättebra om man kunde lägga henne där då!
Ok, det funkar säkert fint att hon sover i vagnen, ni kan alltid ta en promenix så somnar hon säkert. Det är ju inte så ofta man är ute och reser så det går säkert o anpassa.

Bra jobbat med kuren, skriv gärna mer hur det går för er :!: :D
:santa:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "