precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hur gö

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

God fortsättning allihopa!


Nu går det bra med kurningen tycker jag. men tyvärr vaknar hon fortfarande 1-2 ggr per natt. Finns det ngt man kan göra för att få henne att inte vakna?
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Vi kan inte förhindra att de vaknar- men vi styr över hur vi hanterar uppvaken. :wink:

Vad gör DU när hon vaknar?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

Börjar med att ramsa utanför dörren. Oftast funkar det och hon somnar om. Men vissa gånger har hon varit förbannad och stått och skakat hela sängen och låtit arg:)
Då går jag in och lägger henne ner Och då slappnar hon av. Ibland reser hon sig upp igen och skriker ibland inte.
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av Sofias mamma »

Hur låter hon när hon vaknar? Ni håller ju fortfarande på att kura, eller hur? Det var ju inte så länge sen ni började. För att hon ska kunna göra framsteg måste ni kunna backa, dvs du bör avvakta lite innan du börjar ramsa och se om hon somnar om själv. Undvik att gå in, vid behov ramsar du och sedan husljud! Håll dig till detta och backa mer och mer så tror jag snart ni har hela nätter :D
:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

sen jag skrev här sist har vår dotter sovit 2 hela nätter! underbart!

När hon vaknar på natten är hon hysterisk och gallskriker, då känns det inte som om hon kommer somna om själv.
på morgonen när hon hör brorsan kan hon vakna tilll och ligga och gny lite grann och då går jag inte till dörren utan då somnar hon om själv.
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Jag kan bara hålla med Sofias mamma här. Ni måste backa mer- utan för den skull låta henne känna sig övergiven. När hon vaknar där på natten, så skulle jag lyssnat HUR hon låter. Du skriker gallskriker, när min Loppa gallskriker så har hon varit arg. Ledset är verkligen mer ömkligt och liksom hackigt. Hör du att hon inte fixar uppvaket- skicka en stadig trygg ramsa- som SKA få henne att gå ner sig. Var inte rädd för att dra till med ett par extra verser. Ös på med husljud! REJÄLA. Gärna något som är nyttigt för hushållet- då blir det någon nytta gjord också :mrgreen: ( inte bara lugnande för lillen alltså :wink: )

Tänk process- och låt det få ta den tid det tar. Med tålamod och attityd så når man mållinjen till slut, även om vägen dit kan vara lite krokig.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
andrearesa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 20:05

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av andrearesa »

tack för era kloka svar!

Inatt vaknade hon och var jättearg! ingenting hjälpte kändes det som!
hon lyssnade inte på ramsan utan skrek bara argt. Försökte göra husljud men jag tycker att det är så svårt! vad kan man göra mitt i natten utan att väcka storebror? dammsugaren är hon livrädd för så den skulle nog bara förvärra!
Hon somnade nog utav utmattning, stackarn!
kändes inte allt bra! vad ska man göra när det inte hjälper att lägga henne i rätt position, ramsa och tillslut låta henne vara ett tag medan man gör husljud?
känns som om hon kör varannan natt nu ,ena natten sover hon som en stock, andra natten är hon arg eller ledsen....
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av miar70 »

Husljud är jättebra - men det måste passa er! Jag har själv haft problem med att göra husljud på natten då vi är många i familjen, så här har vi inga husljud nattetid. Det jag använt mig av när det "fastnats" är solfjädern, om det inte varit rent och skärt trots (då funkar verktygen avvakta allra bäst :wink: ). Istället för att springa in och lägga till rätta, ut och ramsa, in igen och så vidare skulle jag satsa på att ge rejäl hjälp EN gång, dvs en solfjäder som hålles tills att tösen är helt avslappnad och lugn och då gå ut med en mjuk, fin ramsa. Allt för att bryta något hon fastnat i.

Tänk också på att inte gå in direkt efter en ramsa, då förverkar du ramsan och lär henne att ramsa betyder att mamma kommer. Och det vill du ju inte lära henne :wink:

Kram och gott nytt år på er!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: precis börjat med kurningen, nu bortbjudna på middag. hu

Inlägg av Mamma75 »

Mina favorithusljud har varit:

Spola i toaletten
Spola i vattenkranen
Spola i duschen
Eltandborste
Vanlig tandborste
Hårtork och andra elhårprylar
Stolskrap
Klampande fotsteg
Plocka in disk
Smälla lite i skåpdörrar

Inte alla som passar er kanske, men bara lite tips i all välmening!
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "