Sittvagn för magsovare

Utrustning, inredning, kläder och prylar
pluttens mamma
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 16:28

Sittvagn för magsovare

Inlägg av pluttens mamma »

Vet inte om det redan finns en tråd om detta, tipsa i så fall gärna...!

Inom kort kommer det nog vara dags att byta till sittvagn för vår lille man. Sittdelen till den vagn vi har nu (Brio sing) är dock en skålformad historia som inte alls kommer funka att sova på mage i. Vill ju inte behöva lära honom att sova på rygg plötsligt... :? Och vill inte heller vara bunden vid hemmet för att han ska sova alla sina lurar hemma i sängen.
Så jag är rädd för att vi kommer behöva köpa en annan vagn...
Någon som har tips på en bra sittvagn för en magsovare? Alltså som man kan fälla, så den blir helt platt.
Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av Tetz »

Tjena :D

Vi har också en Brio Sing och vi har sittdelen som "vaken-vagn". Lilla skruttan är betydligt mer nöjd om hon får halvsitta upp om hon ska åka vagn utan att sova :wink: Men som du är inne på, det går inte att få till några långa sovpass på rygg :?

Till stora tjejen hade vi en Kronan Duo-vagn som var toppen :D Men löjligt stor om man ville få in den i bilen. Liggkomforten var dock galet bra. Liggdelen räckte till säkert åtta månaders ålder, och sittdelen gick att fälla helt.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vi har en Teutonia Cosmo med en larvigt liten liggdel (den mäter 73 cm på längsta stället). Så även om liten inte sitter själv än så har vi gått över till sittdelen som fungerar förvånansvärt bra att sova på mage i! Den blir helt platt.

Vagnen i övrigt är vi jättenöjda med. Liten och nätt, går igenom tunnelbanespärrarna och får plats i bakluckan även på lilla bilen.
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av Fauve »

Hej!
Jag hade också en Brio Sing och fick samma problem som du. Har nu köpt en Emmaljunga nitro city, den går att fälla helt.
Nu så har lillan börjat sova på rygg i vagnen så jag vet inte hur bra den funkar för lite större magsovare.

Lycka till!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Anders74
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 21:06

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av Anders74 »

Hej! Går det bra att sova på mage i Teutonia Cosmon? Vi kurar just nu vårt barn som snart är 5 månader men rätt stor. Vi har upptäckt att vår vagn är nog för trång och måste byta akut. Funderar på att byta till Teutonia Cosmon. Hur är botten? Blir det plant och skönt? Kan man få in andningslarmet under madrassen?
Hälsningar Anders
Pappa till Lo, 110803. Kurstart 26 december 2011.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Cosmon blir helt platt och fungerar bra för magsovning tycker jag. Larmet går att lägga under dynan, men dynan är tunn och hård så jag har skurit till en skumgummimadrass (köpte billig på jysk) som jag lagt i. Madrassen till liggdelen passar annars bra men är lite för kort.

Jag har tagit bort selen som ingår i vagnen, jag tyckte den satt lite dumt för en magsovare, utan köpte istället en lös sele och har den bakofram så att spännet sitter på ryggen.

När ska resten av världen förstå att magläge är världsklass så att man slipper göra om saker som är gjort för ryggsovare? ;)

:heart:
Anders74
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 21:06

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av Anders74 »

Det låter bra! Nu hittade vi en äldre Emmajunga tvillingvagn på Blocket och slog till. :D Vår kille på snart 9 kg och 5 månader ligger å har det väldigt skönt just nu :lol:
Vi har däremot inte haft sele på honom men tror att vi kommer att behöva det snart. Hur funkar det? Blir inte barnen väldigt orörligt om den sitter för tight och finns det inte risker med att ha för löst/långa remmar? Vi har tänkt att kura honom i vagnen. Ska han ha sele på hela natten? Hur funkar det?
:santa:
Pappa till Lo, 110803. Kurstart 26 december 2011.
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av aka »

Brio Happy har sittvagn med fullt liggläge!
Vi använde den till dagslurar så länge de varade, nästan 3 år.

Sen tror ja Chicco lite way är en sulky med fullt liggläge, om ni söker en lättviktare.
Lycka till!
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Alltså, barnvagnsdjungeln... :evil: :? :-k

Sent omsider inser jag att trots att vi har tre vagnar så har ingen av dem sittdel med fullt liggläge :evil: #-o . Så är ute efter en sittvagn med rejäla däck (bor där det finns MYCKET snö), långt och självklart helt plant liggläge för magsovare och gärna teleskophandtag. Efter att ha googlat runt som en galning har jag kommit fram till:

Ingen Crescent. Verkar som om många har problem med dem...

Behöver ingen liggdel men kan ta en om det är nödvändigt...

Tako Jumper X har allt MEN inte teleskophandtag och eftersom maken är nästan 2 m lång så kommer han slå i chassit om det är knäledshandtag. Dessutom har konsumentverkets tester visat att i de fall handtagen går sönder så är det aldrig teleskop utan bara vagnar med knäled (potentiell fara alltså). Känns också som ett "oprövat" kort även om många verkar nöjda med sina. Men jag vill ju dessutom att vagnen ska hålla för fler barn!

Varning har också tydligen utfärdats mot just Chicco Lite Way, den klarade inte säkerhetskraven utan gick sönder i ngt test som typ Testfakta eller ngt hade gjort. Och paraplyvagnar överhuvudtaget känns inte riktigt som min grej...jag gillar stabila vagnar.

Aka, hur långt var ditt barn när han/hon slutade magsova i vagnen? Brio Happy tycker jag ser bra ut (annars är jag Emmaljunga-fantast) men på barnvagnshemsidan (där olika sorter jämförs, hittabarnvagn.nu) står det att ligglängden på sittdelen bara är 90 cm (att jämföra med ex. Tako Jumper som har 100 cm enligt samma sida). Eller är modellen sån att den "känns" längre än den är?

Min son är nu 6 månader och jag har inte vägt/mätt honom på ett tag men tror han ligger lite över medel. Gillar inte att köpa vagnar så vill helst ha en som räcker lääänge.

Tacksam för hjälp!

/Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av Ylvispylvis »

Svarar mig själv... :wink:

Borde inte en Emmaljunga City Cross stämma ganska väl med mina önskemål? Visserligen har den knäledshandtag men Emmaljunga är ju alltid säkrast i alla tester...typ, så jag är inte lika kräsen där. Men tänk om makens ben slår i vagnen... :?

Alla som har en Emmaljunga City Cross får gärna bidra med för- och nackdelar!!

Pust pust.

/Y
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av SaraMilana »

Åh, barnvagnsjungeln. :) Vi har just nu fem :shock: barnvagnar hemma.

Bland annat har vi en Emmaljunga Twin city cross, alltså syskonvarianten. Jag gillar den massor! Och både jag och maken är långa, inga problem där. Jag valde den för att innermåtten visst ska vara de största i syskonvagnskategorin och Sigrid sov finfint i mjukliften på mage de första månaderna trots att det var rätt trångt. Hon fick ligga som Stålmannen så gick det bra. :)

Annars kan jag verkligen slå ett slag för Kronan duo! Rymlig och robust! Liggdelen är stooor (på gamla modellen), Sigrid kan fortfarande sova hela nätter i den om det behövs. Hon är ju ungefär lika gammal som Samuel och ligger en kurva över normal på både längd och vikt. Även sittdelen är bra mycket större än Teutonians, som vi också har. Fast det är ingen vagn som man kryssar runt med i gångarna på HM direkt. ;) Och inget teleskophandtag dårå.

Vi har en Chicco lite way också, som resevagn. Helt ok på semestern och har visserligen "fullt liggläge", men för paraplyvagnar innebär det inte helt plant utan ryggstödet lutar typ fem grader uppåt. Inget att sova på mage i tycker jag.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack för fina tips som jag inte har följt! :lol:

Det bidde en bättre begagnad Emmaljunga Classic Sport (finns ej att köpa ny längre) som jag tror är som en City Cross (inte så värst stor men får väl hitta på ngt när det kniper) fast med stålvarukorg!! =D> Tyvärr dog vår bil igår :shock: när vi skulle hämtat hem vagnen från långtbortistan så den får stå kvar i ett förråd tills vi kommer igen. Hoppas bilen blir helad på verkstan så vi får hem både den och vagnen.

Tack för hjälpen ändå!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om din vagn är lika stor som en citycross lär den räcka tills Samuel är tre år skulle jag tippa :!: . Vi har en emmaljunga nitro som är samma sittdel som citycross fast med svängbara hjul och den är fortfarande rymlig till James. Nu använder vi inte ens den utan en brio spin som är en robust sulky/sittvagn. Den är smal men ganska lång och har nästan fullt liggläge. James kan sova middag i den utan problem så i emmaljungan ligger han som en kung :mrgreen: med gott om plats. Där ligger han gärna på mage också. Benen sticker ut lite ibland men det verkar han inte besväras över.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att vagnen blir för liten inom en snar framtid :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av mamaA »

Ett tips angående begagnade emmaljunga bara: kolla så att sufletten är stabil och stannar på plats. Jag har själv haft problem med en äldre emmaljunga där sufletten trillade ner hela tiden. Den är lite stabilare på nyare modeller däremot.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sittvagn för magsovare

Inlägg av Sigyn »

Man ska kunna spänna lösa suffletter på emmaljungor vet jag, inget jag lyckades med på en av de jag hade som hade lös suffla.. :S men den va ganska gammal oxå :P
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"