Önskar tips om tygblöjor.

Utrustning, inredning, kläder och prylar
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Trean, lilla Alfred, är 8 veckor. VARFÖR använde jag inte tygblöjor till de andra två? Det är en gåta :D fast det enkla svaret är nog att jag inte orkade.... Men nu har jag bestämt att Alfred skall få ha tygblöjor. Då har jag följande funderingar, som kanske någon här inne har svar på :D

:arrow: Vilken ålder är det lämpligt att börja?
:arrow: Hur många blöjor behövs av varje storlek?
:arrow: Vilket märke skall man köpa? Imse vimse?
:arrow: Kan och bör man köpa begagnat?
:arrow: Hur förvarar man dem smartast innan man tvättar dem? Bajs? :lol:

Jag vill veta allt :lol:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Sarisparis »

Hej där :D

Jag är sedan nâgon vecka tillbaka i tygblöjornas förlovade land, sâ jag ska se vad jag kan ha att bidra med till dina funderingar.
blivandemamma skrev: :!: Vilken ålder är det lämpligt att börja?
Smaksak. Det finns engângsinlägg att lägga i blöjorna för att fânga upp bajs och i sâ fall kan man ju börja sâ fort bebisen fâr plats i blöjan. :roll: :lol: Det blev sâ med Mats, jag blev övertalad av en kompis att testa och dâ var Mats cirka fem mânader och hade fâtt igâng bajskorvsproduktionen. Nu med Nils sâ hade jag inte ork att ändra mitt koncept och börja med engângsinlägg och sâdant, utan jag väntade helt enkelt in rätt bajskonsistens. :lol:
blivandemamma skrev: :!: Hur många blöjor behövs av varje storlek?
Jag kör med onesize blöjor, de jag har fungerar frân start fram till minst 18 mânader. Jag gick över till engângsblöjor till Mats alldeles innan Nils föddes, av tvâ skäl. Jag tyckte mig märka att han blev röd - ibland - i ljumsken av att blöjan skavde (han hade blivit lite för stor), men framförallt för att jag var sâ otroligt trött sista mânaden av graviditeten med Nils sâ jag letade med ljus och lykta efter sätt att minska arbetsbördan här hemma. :oops: :roll: Âter till din frâga, jag har elva eller tolv blöjor vill jag minnas (nej, jag tänker inte gâ och räkna dem i blöjsoptunnan :lol: ). Det innebär en tvättmaskin med bara blöjor varannan, var tredje dag ungefär. (Jag vill inte blanda med annan tvätt, men det finns det de som gör.)
blivandemamma skrev: :!: Vilket märke skall man köpa? Imse vimse?
Jag känner inte till de märken som säljs i Sverige. Jag kör med bumgenius v3 som jag fick mig rekommenderade av en vitrysk tygblöjsfantast här i Frankrike. Jag är mycket nöjd med dem. En blöja bestâr av tre delar: själva blöjan vars utsida bestâr av ett vattentätt tyg och insida av ett sorts fleecetyg (som ligger mot barnets rumpa). Blöjan är öppen vid "ryggen", sâ att man kan stoppa in inlägg. Det finns tvâ till varje blöja, en stor och en liten. Med Mats sâ körde jag med ett inlägg (stort) fram tills cirka 8 mânader. Nu med Nils lägger jag in bâde ett stort och ett litet, annars blir det fort läckage. Kanske beror det pâ att blöjorna är mycket välanvända? :roll:
blivandemamma skrev: :!: Kan och bör man köpa begagnat?
Här i Frankrike är det jättevanligt, sâ "kan" kan man nog. Jag skulle nog inte göra det dâ jag är lite fisförnäm av mig, särskilt dâ det gäller sâ pass "intima" produkter. Jag tycker mig märka, som jag skrev ovan, att de blir lite mindre effektiva med tiden, sâ nya blöjor tror jag gör dig nöjdast. Särskilt om det är första gângen du använder tygblöjor. Jag är jättenöjd med mina, men det innebär fler blöjbyten per dag än med Pampers (som jag kör med annars). Nu med lille Nils sâ ser dagarna ut sâ här (pâ ett ungefär)
- tygblöja vid morgonskötningen,
- tyblöja efter morgonsovet/under andra vakenpasset,
- tygblöja innan lângluren (alltsâ tvâ byten under detta vakenpass)
- Pampers under tredje vakenpasset
- Pampers till natten

Jag kör med Pampers under eftermiddagen eftersom vi oftast är ute dâ och jag inte vill riskera läckage och allt det medför av blöta kalla kläder. Och för barn som sover sina tolvtimmar sâ tror jag inte att tygblöjorna pallar en hel natt. Jag testade med Mats i början, men gick fort över till engângsblöjor nattetid. Nu med Nils har jag inte orkat testa utan kör pâ med Pampers. Slut pâ reklamen. :roll:
blivandemamma skrev: :!: Hur förvarar man dem smartast innan man tvättar dem? Bajs? :lol:
Ja, bajset ger ju en del att tänka pâ! :lol: Jag kör som sagt med tygblöjor dâ bajset är av sâdan konsistens att man kan "plocka upp" det om sâ behövs. :roll: :lol: Dâ insidan av blöjan är i en sorts fleecetyg sâ "ramlar" bajset av hur lätt som helst om man vänder blöjan ut och in ovanför toaletten. Sâ inget bajs behöver förvaras! :thumbsup: Har Nils mage en dâlig dag och det blivit en lite mer flytande produktion sâ gâr det att under rinnande vatten ta en gammal nagelborste och borsta blöjan hyfsat ren. Jag VÄGRAR bajs i min tvättmaskin. :shock: Använda blöjor förvarar jag i en soptunna med lock. Jag lägger bara ner dem allteftersom och tvättar som sagt cirka varannan dag. Dâ hinner de inte "surna". :wink:

Ta gärna en titt pâ http://www.tygblojor.se, där har du massor med information. Jag kan verkligen inte allt och är nog ingen rättrogen tygblöjeanvändare. Jag tycker att det är superskönt att minska vârt sopberg och att spara en slant, men jag är ändâ lite bekväm av mig och flexar med Pampers när det känns enklare.

Jag vill gärna veta hur ni andra använder tygblöjor, sâ jag hoppas pâ en hel radda svar efter detta! :D

:heart:
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av emu »

Hej!
Jag har kört litegrann med tygisar fast jag är långtifrån nån expert... Hinner inte med ett långt svar nu men kanske lite i alla fall.

Det finns olika typer, från billigaste varianten som är vikblöjor med ytterbyxa via formsydda och pockets till all-in-ones. Har du egen tvättmaskin?

Köpa begagnat är bra, annars blir det en rätt hög startkostnad. Man kan också köpa ett fåtal av lite olika sorter för att se vad man gillar.

Du kan lätt börja nu redan! Vi började med vikblöjor (kvadratiska rutvävda stycken som man viker till en bra form och har i en ytterbyxa). Då behövs tre-fyra ytterbyxor och en hög vikisar. Jag har kört pappersblöjor på natten och när man är ute, men har räknat med runt 10 tygisar per dag. De behövs bytas oftare än pappersblöjor vid kiss. Vi har även kört med Imse Vimses formsydda som man kan ha samma ytterbyxor till, de är en aning bylsiga i grenen på en liten men lättare att skölja ur bajset.

Vi har sköljt ur dem i handfatet när det bara är amningsbajs, sen har jag hängt dem på tork och lagt de torra i en hink innan tvätt, men man kan också lägga dem blöta i en hink ett par dar innan tvätt. De luktar inte även utan lock. Tvätt i minst 60 grader utan sköljmedel! Om det blir gula fläckar äv efter tvätt kan man gnugga med fläcktvål eller hänga ut dem i solen om det är rätt årstid...

http://www.tygisar.se finns det tips på vikningar! Inte så svårt när man gjort några stycken men det tar lite tid.

Lycka till!
Nelly f. 28 maj 2011
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag älskar våra tygblöjor och har aldrig ångrat att vi införskaffat dem!

Vi tänkte imse Vimse först, men valde sedan ett annat märke - Bum Genius - kolla denna saijt, hon är den enda som säljer i Sverige.
http://www.barnshop.se/product_info.php ... cts_id=454
Finns även i större pack, så blir det billigare.

Blöjorna är kalas! Det är en Ytterblöja med en ficka i vilken man lägger ett ilägg, eller två, elelr fler ;) Man behöver itne hålla på att vika! Blöjorna ställs in till rätt storlek, iläggen lika så, sedan tvättas de ihopknäppta, men iläggen urtagna ur blöjan och "byggs" sedan "ihop" igen. Lätt som en plätt - och världens bästa sociala delaktighet!

De blöjorna kan du ha från födsel tills barnet slutar, de är kalas och kan ställas in allt efter vilken storlek barnet behöver.

http://www.youtube.com/watch?v=tShFmRVm ... re=related
Lite mycket reklam kanske, men gillar verkligen dessa! ;)

Du behöver ca 24 st, så två st 12-pack. Köper du de som jag rekomenderar behöver du inte köpa fler, eller olika storlekar - kan inte bli bättre!

Begagnat är helt okej, men just dessa är svåra att hitta.

Mer positivt: De läcker väldigt sällan! Är fina, mjuka, barnen kan träna färger :P
Ser du, jag försöker verkligen sälja in dessa nu :P


Jag är en av världens lataste, så jag har aldrig orkat bry mig om att skölja och greja innan tvätt. Jag har en nätpåse i en hink med lock. När en blöja är använd så skakar jag ut iläggen så de landar i hinken, sedan följer blöjan efter. Är det bajs ,skakar jag av det jag kan i toan först, innan jag som med kissblöjor. Jag struntar fullständigt i om det är mycket bajs kvar eller inte :P

När hinken är full tar jag hela nätpåsen och trycker den i tvättmaskinen. Sen kör jag en sköljning innan tvätt i 60 grader.
Funkar prima!!

Jag började använda från födsel :)

Så, fler frågor tack :)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Acnaib »

åh, ja "engångsinlägg" som Sarisparis skriver om, rispapper = onödigt enligt mig! Men jätte bra när de bajsat, dock vet man ju kanske inte riktigt när de tänker bajsa, och då är de, enligt mig bara ivägen ;)
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Acnaib »

åh, lite protest!!
Tygblöjorna klarar lätt en hel 12-timmars-natt! Men lägg i fler ilägg. Med varje blöja (av de jag skrev om) följer ett stor och ett litet ilägg. Om man bara har det stora till dagen, kan man använda båda i nattblöjorna. Eller nu, när Ronja är så pass stor, har jag "offrat" några dagblöjor för att kunna ha två stora ilägg i en nattblöja ;)

Jag använder Vita blöjor som nattblöja, så vet jag vilka som innehåller vad ;)

Nu ska jag vara tyst :P
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Sarisparis »

Ja, länge leve bum genius! \:D/ =D> \:D/
Acnaib skrev:Tygblöjorna klarar lätt en hel 12-timmars-natt!
Ok, bara för att du protesterar sâ ska jag testa imorgon. :P Promise! Tvâ stora inlägg it is. 8)
Acnaib skrev:Du behöver ca 24 st, så två st 12-pack. Köper du de som jag rekomenderar behöver du inte köpa fler, eller olika storlekar - kan inte bli bättre!
Protest! :wink: Jag har som sagt elva eller tolv och tycker att det gâr runt hur bra som helst. Du kan ju börja med ett tolvpack och se, det kostar ju en slant när man startar tygblöjekarriären och det gâr ju alltid att köpa fler sen.

:heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Acnaib »

Sarisparis skrev:Ja, länge leve bum genius! \:D/ =D> \:D/
Acnaib skrev:Tygblöjorna klarar lätt en hel 12-timmars-natt!
Ok, bara för att du protesterar sâ ska jag testa imorgon. :P Promise! Tvâ stora inlägg it is. 8)
Acnaib skrev:Du behöver ca 24 st, så två st 12-pack. Köper du de som jag rekomenderar behöver du inte köpa fler, eller olika storlekar - kan inte bli bättre!
Protest! :wink: Jag har som sagt elva eller tolv och tycker att det gâr runt hur bra som helst. Du kan ju börja med ett tolvpack och se, det kostar ju en slant när man startar tygblöjekarriären och det gâr ju alltid att köpa fler sen.

:heart:
Okej, det kanske räcker med 12, men då får man tvätta varannan dag, och hoppas att de torkar fort ;) Men testa med ett tolvpack! Hinner du inte tvätta får du väl kombinera med engångs, ifall ni skulle behöva köpa fler senare.

Bra testa till natten!! :D Vi har kört varje natt, och har inte läckt en enda gång :D
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Sarisparis »

Acnaib skrev:Okej, det kanske räcker med 12, men då får man tvätta varannan dag, och hoppas att de torkar fort :wink:
Jag har en joker. 8) Jag hänger upp inläggen pâ vâr handduksvärmare (en sân där stâlmojäng där själva metallen blir varm). Själva blöjan torkar jättefort pâ vanlig torkställning. Jag lägger i en maskin innan jag drar iväg till skolan (vid 16tiden), den blir klar under kvällsruschen och jag hänger hela härligheten innan vuxenkvällen börjar. Pâ morgonen är allt snustorrt. :D
Men ja, det blir en maskin varannan eller var tredje dag. :lol:

:heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Acnaib »

Sarisparis skrev:
Acnaib skrev:Okej, det kanske räcker med 12, men då får man tvätta varannan dag, och hoppas att de torkar fort :wink:
Jag har en joker. 8) Jag hänger upp inläggen pâ vâr handduksvärmare (en sân där stâlmojäng där själva metallen blir varm). Själva blöjan torkar jättefort pâ vanlig torkställning. Jag lägger i en maskin innan jag drar iväg till skolan (vid 16tiden), den blir klar under kvällsruschen och jag hänger hela härligheten innan vuxenkvällen börjar. Pâ morgonen är allt snustorrt. :D
Men ja, det blir en maskin varannan eller var tredje dag. :lol:

:heart:

Låter bra!
Ja, man säger ju att man behöver 8 om dagen, så det borde ju gå om man ligger i som du :) Jag hade ju två blöjbarn ett tag, så då hade jag 34 blöjor (har jag ju ifs fortfarande kvar :P Fast Ronja numera bara har blöja då hon sover \:D/ ) Men då gör det liksom inget om man inte hinner tvätta i tid.

Men helt klart! Sats på 12 st först och se hur det fungerar för just er! Mycket pengar blir det ju iaf!

Over and out for today!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Sarisparis »

Sarisparis skrev:Ok, bara för att du protesterar sâ ska jag testa imorgon. :P Promise! Tvâ stora inlägg it is. 8)
Sedan 18.29 har Nils en (blâ :P ) bum genius v3 med tvâ stora inlägg. Ska bli spännade att se hur det ser ut imorgon bitti!

Funderade ikväll pâ om jag kanske ha tagit pâ nattblöjan alldeles precis innan läggning. Nu blev jag kvar i min gamla vana som bestâr i att ta pâ nattblöjan efter badet. Vi utvärderar imorgon! :D

:heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av blivandemamma »

Åh vad kul med så mycket skrivet!

12 bum genius skall införskaffas :lol: det vet jag iaf! Jag tror det blir mer permanent när vi har börjat med riktig mat här. Vi bytte 4 bajsblöjor på 2 timmar i kväll :lol: Den här killen kan det här med poop, I tell u!

Fattar inte riktigt allt snack om inlägg hit och dit, men det klarnar säkert!

Hur som helst så har vi iaf tvättmaskin och tvättstuga så det förenklar ju mycket. Tvätten jag hänger här på kvällen brukar vara torr på morgonen (kanske inte jeans men annars så...) och vi köpte ny maskin i somras, supermaskin! Så jag har inget sådant som hindrar :D

Ni kan väl tjöta på så lyssnar jag ... :lol: :lol:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Sarisparis »

Rapport frân natten som gick: första natten med TYGBLÖJA för lille Nils! :D

Nils vaknade strax innan sju, men fick sjunga utan publik tills strax efter sju. Dâ jag tog upp honom var pyjamasen lite fuktig just vid blöjskarven pâ magen. Han fick frukost innan jag bytte och var precis lika glad och nöjd som vanligt (och natten förlöpte helt utan incidenter). Sâ jag tror att vi har ett vinnande koncept, tvâ stora inlägg är vad som gäller nattetid. :thumbsup: Det var alltsâ ingen rejäl läcka, utan just bara lite fukt.

Ikväll ska jag ta pâ nattblöjan precis innan läggning, kanske det kan medföra helt torr pyjamas pâ morgonsidan.

Tack Acnaib :heart: för utmaningen!
blivandemamma skrev:Fattar inte riktigt allt snack om inlägg hit och dit, men det klarnar säkert!
Det kommer att klarna sâ fort du fâr blöjan i handen. Själva blöjan har en öppning vid ryggen där du kan lägga i inläggen. Till varje blöja följer ett stort och ett litet inlägg med. I början med Mats sâ räckte ett stort inlägg, sen blev ett stort och ett litet nödvändigt. Och nu i natt har jag alltsâ fâtt klart för mig att tygblöjor klarar natten om man kör med tvâ stora inlägg. :thumbsup:

Jag har pratat lite med tygblöjeanvändaren knyttet :heart: och hon pâminde mig om att blöjorna kan fâ problem med vattentätheten i yttertyget om man tvättar för varmt. Sâ jag kör nu hela alltet (blöjor och inlägg) pâ 40° och sâ mellan varven hela alltihopa pâ 60° eller mer för att fâ bort alla eventuella bakterier.
Jag använder ett ekologiskt tvättmedel till vâra kläder, men till blöjorna har jag faktiskt ett "vanligt" :oops: , tycker inte att de kändes fräscha med mitt vanliga tvättmedel (som är kanon för vâra kläder och dâ har vi ändâ en otrolig radda fläckar att tampas med :lol: ).

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Sarisparis »

Rapport frân natt2 med tygblöja med tvâ stora inlägg:

Blöjan togs pâ 19.24 och Nisse sov utan ett pip fram till 7.16. Fick frukost innan blöjbyte - torr pyjamas :D - och var go' och glad. Men jag mâste säga att jag aldrig nânsin sett sâ tunga och blöta inlägg som vid morgonens blöjbyte. Yttertyget gjorde sitt jobb perfekt :thumbsup:, sâ det blev inget läckage alls, men det var verkligen pâ gränsen. Det nästan droppade om inläggen! :lol: Men nu vet jag vad bum genius gâr för, tack igen Acnaib :heart: för en spark i häcken! :lol:

En extra kommentar till det jag sade om blöjtvätt sist, inget mjukmedel ska användas till blöjorna. [-X Det täpper igen fibrerna och hindrar uppsugningsförmâgan.

:heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Önskar tips om tygblöjor.

Inlägg av Acnaib »

Hallå!!

Jepp, de klarar natten fint, men visst, blöta ilägg blir det allt ;)
När mina små troll var mindre räckte det med ett stort och ett litet men kisses ökar ju med åldern :P Det fiffiga är ju att man kan ta fler ilägg, om man behöver! :D

Ang. tvätt.
Jag har alltid tvättat i 60 grader och det fungerar alldeles utmärkt! (Där emot ska man skölja i kallt vatten, om man tänker göra det - så lossnar det lättare) Har haft samma blöjor till båda barnen, så de har levt i 3 år snart och alltid 60 grader. Så det tror jag inte är några problem.

Nej, sköljmedel är - ajja bajja! Lika så tvättsåpa! Såpa täpper oxå till.

Har man tillgång till torktumlare, kan det vara idé att tumla dem någon gång ibland, så "drar" sömmarna och porerna ihop sig igen och "håller längre" ;)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"