Lägger över ansvaret på barnet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Blåsippan
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 11:18

Lägger över ansvaret på barnet

Inlägg av Blåsippan »

Dagispersonalen på vår förskola säger att det är för stort ansvar för min treåring att få besluta själv om hon vill gå till dagis eller inte. Jag är hemma med lillasyster.Jag frågar alltid storasyster om hon vill gå till dagis idag (hon är där 3 dgr/v 5h/dag) Ofta vill hon men ibland inte. Då låter jag henne vara hemma utan några knussler. Men dagispersonalen tycker att jag lägger för stort ansvar på henne när hon själv får avgöra. De säger att hon då även vill bestämma när hon ska gå hem. Jag säger att det får hon gärna med. Men dem gör samma med henne som de barn som går där och inte kan bli hämtade när som helst. Alltså talar om att hon inte kan gå hem nu. Jag blev inte glad då jag fick veta det. Jag har sagt till att de ska ringa mig om hon vill hem. Vi ska fortsätta diskutera detta i nästa vecka. Men det jag ställer mig frågande till är det där med för stort ansvar på barnet. Jag resonerar så att hon vet att vi är hemma och att jag då inte kan tvinga iväg henne om hon inte vill för då blir hon förvisad ur familjens gemenskap. Vad tror ni? Har ni några tips på vad jag kan säga till dagispersonalen?
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
Blåsippan
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 11:18

Re: Lägger över ansvaret på barnet

Inlägg av Blåsippan »

Jag har hört mig för med en psykolog som säger att det inte är för stort ansvar på mitt barn. Men kom gärna med era tankar om ni har några kring detta. Kanske någon som hört liknande från sina förskollärare?
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Re: Lägger över ansvaret på barnet

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Det är svårt att ge generella råd utifrån korta sammanhang. Spontant så tycker även jag att det är ett stort ansvar för en 3-åring i ett sådant sammanhang. Kanske inte ansvar är rätt ord utan mer ansvar för att känna efter och organisera sitt liv. En 3-åring lever för stunden, och ska leva för stunden. Men stunder kan ibland också innebära att det går snabbt upp och ner. Jag tror att barn mår bäst av att bli lyssnade på men också guidade i tydliga ramar. Ramar som sedan växer med åldern. Att ha friheten/ansvaret att dagis ska ringa hem så fort hon vill gå hem innebär något i termer som hon inte riktigt kan tänka. Om hon slår sig i stunden - ska hon gå hem då? När en fröken säger emot henne av en rimlig orsak - ska hon ringa hem då? Om hon inte vill gå ut för att det regnar? Vart ska gränsen gå? Det kommer också en tid där hon ska testa och måste testa för att växa. Då behövs än mer tydliga gränser att testa ifrån. Om allt då är upp till henne så blir det mer "låt gå ledning" vilket inte gagnar någon.

Om du bestämmer att det är det bästa för henne att gå ett par timmar då och då, så hade jag schemalagt det utifrån vad jag tyckte var bra för mitt barn. Sedan hade jag genomfört det. Väl rutiner på plats kan man gärna rucka på dem och säga...vi myser hela dagen idag.

Lycka till!
Hälsningar
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lägger över ansvaret på barnet

Inlägg av inger »

Spontant tycker jag att det inte är någon stor sak att låta henne vara hemma i stället de dagar hon inte vill gå. Om det fungerar och hon reagerar bra(med lättnad).

Men att hon skulle få gå hem när hon väl vill när hon väl är där ser jag som ett problem. Det kan ge utrymme för att bara gå om hon får en tillsägelse, hamnar i konflikt med ett barn etc.
Verkar hon ofta trött efter fem timmar(fem timmar är något annat för en treåring än en vuxen nästan halva hennes vakentid om hon sover 12 timmar per dygn som hon bör) kan det vara idé att korta ner vistelsen till tre-fyra timmar i stället.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"