Hej!
Min lilla Emma har sovit bra från början på rygg och utan napp men hon har jättesvårt att somna för natten.
Hennes tider ser ut ungefär som följande:
07:00 mat och umgänge
08.30 sover 2,5h
11:00 mat och umgänge
13.00 sover 1,5h
14.30 mat och umgänge
16.30 sover 0,5h
17.00 mat och umgänge
19.00 nattslurk
19.30 somnar
20.00 vaknar
- somnar genom att jag ammar henne igen
- vaknar
- somnar (-II-)
.....
21.00 tyst
Hon är jättetrött vid 19 och vill verkligen somna men så vaknar hon efter 20 el. 45 minuter och är otröstlig. Med nattslurken vid kl.19 har jag lagt mig i sängen och ammat henne tills det att hon ätit klart och "spottat" ut bröstet.
Min drivkraft är ju att hon skall kunna somna själv och somna om om hon vaknar och därmed ge henne den trygghet och självkänsla hon behöver. Detta innebär även att jag då kan sticka iväg och träna efter kl.19.30 med pappan hemma då hon skall klara sig för natten...
Hur ska jag göra och vart skall jag börja - jag vill att hon skall somna själv vid 19 - 19.30? Ska jag amma henne sittandes i soffan i vardagsrummet tillsammans med resten av familjen framför kvälls TVn för att sen lägga henne i vagnen på mage och med larmet på i vårt släckta rum? (jag vagnar hellre än buffar)
När kvälls läggningen funkar är mitt nästa delmål att klocka hennes nattmål och sen vagna bort det för att inte behöva köra hela SHN med henne också. Tänker jag rätt?
Jag vet att jag inte gör helt rätt så därför vänder jag mig till er för råd då jag känner att det inte funkar för mig längre.
Tacksam för hjälp!
Somna för natten
-
mammaMalin
Somna för natten
Malin, mamma till
Ivar
född 080605 (SHN vid 5,5 månad)
Emma
född 110806
Tyra
född 140421 (SHN vid 5 månad)
Ivar
Emma
Tyra
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: Somna för natten
Hej mammaMalin
Hur ser läggningarna ut dagtid? Inte samma problem dâ? Jag undrar om det inte "gâtt troll" i kvällsläggningen, alltsâ att du "vet med dig" att det kommer att bli jobbigt och alltsâ inte fâr till samma superattityd som dagtid dâ du "vet med dig" att hon kommer att somna som en liten prinsessa?
Sen tror jag att din lilla tjej börjar bli stor och skulle tacksamt ta emot ett schema med lite bättre sömnfördelning. TorsMamma föreslâr följande i den finfina SM-översikten
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Alltsâ, en riktig lânglur mitt pâ hâllet och smâ lurar däremellan. Som ni har det nu sover hon mycket pâ förmiddagen och sen allt mindre under dagen. Risken är att hon blir övertrött där pâ kvällen och dâ fâr svârare att komma till ro för natten.
Och sâ magläge förstâs, det brukar vara mycket lättare att komma till ro (och att somna om, om man râkar vakna till) om man fâr ligga pâ mage. Lättare att "boa in sig".
) är för trötta nattetid för att ens tänka tanken att ställa en väckarklocka att ringa mitt i natten och väljer att "vänta ut" nattmâlen genom att lägga allt fokus pâ dagarna: mat i massor och lagomt intensiv och trevlig vakentid.
Fundera pâ vad som känns bäst, det finns inget "rätt" svar som passar alla.

Hur ser läggningarna ut dagtid? Inte samma problem dâ? Jag undrar om det inte "gâtt troll" i kvällsläggningen, alltsâ att du "vet med dig" att det kommer att bli jobbigt och alltsâ inte fâr till samma superattityd som dagtid dâ du "vet med dig" att hon kommer att somna som en liten prinsessa?
Sen tror jag att din lilla tjej börjar bli stor och skulle tacksamt ta emot ett schema med lite bättre sömnfördelning. TorsMamma föreslâr följande i den finfina SM-översikten
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Alltsâ, en riktig lânglur mitt pâ hâllet och smâ lurar däremellan. Som ni har det nu sover hon mycket pâ förmiddagen och sen allt mindre under dagen. Risken är att hon blir övertrött där pâ kvällen och dâ fâr svârare att komma till ro för natten.
Och sâ magläge förstâs, det brukar vara mycket lättare att komma till ro (och att somna om, om man râkar vakna till) om man fâr ligga pâ mage. Lättare att "boa in sig".
Alla gör som de vill med nattmâl. Vissa gillar att ha det pâ en fast tid och väcka, samt att vagna bort det när det är "dags". Andra (som jagmammaMalin skrev:När kvälls läggningen funkar är mitt nästa delmål att klocka hennes nattmål och sen vagna bort det för att inte behöva köra hela SHN med henne också. Tänker jag rätt?
-
mammaMalin
Hej!
Jag måste bara få berätta.
Det funkade redan efter första dagen med det nya schemat. Hon somnade som en liten prinsessa och inte långt därefter sov hon hela nätterna utan att jag har behövt göra någonting speciellt.
Jag har fokuserat på att amma henne i massor på dagarna så att hon skulle orka sova på nätterna och det har löst sig av sig självt så som Sarisparis sa. \:D/ Tack!
Däremot funkade inte att sova på magen och inte heller med napp för den lilla så hon sover på rygg, tvärtemot sin storebror.
Stort tack för all peppning! Återkommer när hon kommer in i någon fas jag inte förstår mig på.
kram Malin
Jag måste bara få berätta.
Det funkade redan efter första dagen med det nya schemat. Hon somnade som en liten prinsessa och inte långt därefter sov hon hela nätterna utan att jag har behövt göra någonting speciellt.
Jag har fokuserat på att amma henne i massor på dagarna så att hon skulle orka sova på nätterna och det har löst sig av sig självt så som Sarisparis sa. \:D/ Tack!
Däremot funkade inte att sova på magen och inte heller med napp för den lilla så hon sover på rygg, tvärtemot sin storebror.
Stort tack för all peppning! Återkommer när hon kommer in i någon fas jag inte förstår mig på.
kram Malin
Malin, mamma till
Ivar
född 080605 (SHN vid 5,5 månad)
Emma
född 110806
Tyra
född 140421 (SHN vid 5 månad)
Ivar
Emma
Tyra
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Det är ju underbart! =D>

Du är sâ välkommen. Eller att bara skriva om hur ni har det!mammaMalin skrev:Återkommer när hon kommer in i någon fas jag inte förstår mig på.