Resa utan mamma

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
vicki
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 12 okt 2011, 22:15

Resa utan mamma

Inlägg av vicki »

Hej,
I januari ska jag, min man och vår dotter resa till Dubai. Vår dotter kommer då att vara 14 månader. Min man och dotter kommer att vara där en vecka, jag reser hem tre dagar tidigare.
Kan det vara jobbigt/svårt för vår dotter att vara borta från sin mamma under 3 eller 4 nätter?

Jag har varit hemma med henne sen hon föddes och varit med henne dygnet runt. Min man jobbar mycket och kommer ofta hem efter att hon somnat. Så det är jag som har haft henne från morgon till kväll

I Januari går jag tillbaka till jobbet och min man är hemma med vår dotter en månad. Så under 3 veckor innan vi reser till Dubai kommer de 2 att vara hemma själva och därmed knyta starkare band till varandra.

Jag vill inte sitta här hemma i sverige och ha en orolig tjej så långt borta, men om hon är så stor att hon kan vara borta så länge så kan jag njuta av ensamheten och av att de får ha roligt tillsammans.

Jag tar tacksamt emot råd
MVH
Victoria
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Resa utan mamma

Inlägg av miniz »

Hej!

Ville bara berätta att jag reste ensam hem (inte fràn dubai, men ändà :D ) när min forsta var 12,5 mànader. Jag var borta tvà eller tre dygn och slutade kvällsamma i samma veva. Tror du jag var orolig för att hon kom till att sakna sin lilla mamma och kvällsmyset? Men hon hade varit sà nöjd och glad hela lànga tiden, medan jag satt hemma och tänkte hur hon hade det.

Det är jättebra att de fàr lite tid ihop innan de ska vara "ensamma"!
Kom bara ihàg att backa nog sà pappan och dottern verkligen fàr tid tillsammans.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
vicki
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 12 okt 2011, 22:15

Re: Resa utan mamma

Inlägg av vicki »

Tack snälla för att du delar med dig av din erfarenhet.
Skönt att höra att det gick bra! Jag hoppas att det kommer att gå bra för oss också. Jag är verkligen orolig.

Tack igen
Kram//Vicki
frk Carlsson

Re: Resa utan mamma

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhopp,

vill oxå dela med mig lite. Med mitt 3e barn så blev det en hel del jobbresor så fort jag gick tillbaka till arbetet, då var han 6 månader. Jag har under senaste halvåret varit borta i snitt en vecka i stöten varje månad, och det har funkat fint. Visst har jag haft en mammasjuk liten kille när jag kommit hem, men så är det även vanliga dgr oxå, när jag bara varit på jobbet 8-15.

Det är ALLTID värst för den som inte är med barnet. Barnet själv, och den andra föräldern lever på som vanligt och ser till att fylla dagarna med aktiviteter och roliga upptåg och så sover man gott om natten och vaknar upp till en ny härlig dag tilsammans med mamma el pappa :) Och så plötsligt kommer den ANDRA föräldren där - hej och hå :D vad glad man blir att se henne/honom, och kanske lite lessen oxå för man kommer på helt plötsligt att man saknat dem. Och så får man vara lite extra tighta första dagen. Men sen är allt som vanligt igen.

Det är iaf min erfarenhet :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"