HJÄLP han har minskat på maten enomt

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Levi
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 16:17

HJÄLP han har minskat på maten enomt

Inlägg av Levi »

Nu har vi kört kuren i snart en vecka. Det har gått jette bra. Han sov sin första hela natt i natt :D . Men vill ej äta på mornarna. Inte ens välling. Det började krångla lite innan kuren. Han äter mindre på dagen också. Idag åt han tex 50 ml vällling efter 1 h vakenhet. Sen förökte jag m youghurt. Det var helt nej. Jag försökte igen m välling innan han sov sitt första fm-lur med 30 ml till. Jag fick truga i honom den. Allt han äter är ca 80 ml välling från morgonen, fram till lunch.
Han är nu 10 månader. Han klarar ej bitmat, sätter sig i halsen. Det enda som duger är majskrokar och smörgåsrån. Jag har pga det puréat all mat hittills. Men nu får han kräkreflexer även av det. Gröten ska vara typ tjock välling. Det enda som duger är Hipps märke för 6 månader, som är så vattnig. Ska det vara så?? :( Jag vill att han ska få i sig näringsrikt mat och gör gärna hemlagat. Vore tacksam för vägledning.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: HJÄLP han har minskat på maten enomt

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har ni kontrollerat att han inte är för trång i halsen eller så hos doktorn? Eller har för kort tungband?

För att klara av bitar måste man ju kunna fördela dem med hjäp av tungan och gommen. Vitt rostbröd med massa smör och leverpastej, funkar det? Oftast vill de ju plocka med maten själva och mosa i gommen. Ärtor, majs, mjuka mack bitar osv... Min son gillade inte heller "Klumpar" i maten så jag slätmixade allt länge, men han klarade bitar. Så svaret är nog NEJ, så här skall det inte vara.

Tycker nog du skall kolla upp lite först och sen kanske sätta lite mera "hårt mot hårt" hålla tiderna på schemat och äter man inte så får man vara hungrig. Att truga någon 10ggr/dag gör ingen människa glad. Så lägg frukosten kanske30-60 min efter vaket och då ge välling och macka efter det, eller rån med massa smör och pålägg. 8)

Dock vill jag poängtera, ATT vid 1 års ålder minskar matintaget vesäntligt så de äter väldigt mycket mindre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"