Han ratar gröten inför natten. Tips för känslig mage?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Levi
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 16:17

Han ratar gröten inför natten. Tips för känslig mage?

Inlägg av Levi »

Vår son är 9½ månader. Han har varit mycket känslig i magen redan från början. Eftersom hans storebror har ägg- och mjölkallergi har jag undvikit dessa redan under amningstiden. Vi har försökt i början med Holles ekologiska basprodukter, som gröt och välling. Det gick inte efter månad 7. Jag provade EnaGo mjölkfria välling och gröt. Gick ner gott men kom mkt trögt ut. Han är lättväckt och vaknar vid minsta liilla prutt. Han blev hård och gasig i magen. Det är mycket ekologiskt rapsolja i vällingen. När han var 9 månader bytte jag gröten till Sempers som innehåller i och för sig skummjölk men är betydligt mildare. Den ger jag som kväll/natt mål. Han får alltså gröt bara en gång per dag. Han är kinkig för allt. Allt ska var puré. Och gröten får inte ha tjock existens. Jag har försökt introducera tuggmat, men ack, han får kväljningar. Han klarar inte ens av 6 månaders burkmat som kan vara lite kornig. Skulle vara mkt tacksam för tips.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Han ratar gröten inför natten. Tips för känslig mage?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min son var lite lika dan, all pure var tvungen att vara SLÄT så jag mixade extra på burkarna innan jag serverade med stavmixer.

Man måste ju inte ha gröt som kvällsslurk, många har ju välling också men det är ju samma.

Jag hade frukt länge, typ mosad banan, det sover man gott på.

Klarar han av hela bitar? Det gjorde min son, typ majsbågar, majs, ärtor, avocado bitar, banan bitar. Avocado kan man också äta till kvällsmål om man vill.

Smoothie? Jag gör smoothies på frysta bär, frysta banan bitar, äpplejuice och äggula. Mättar gott. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Levi
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 16:17

Re: Han ratar gröten inför natten. Tips för känslig mage?

Inlägg av Levi »

Tack för tipsen.
Han får gröt som kvällsmål och ca 30 min i säng. Så här ser hans matvanor ut:
07.30 vaknar, vägrar äta ngt på 1h.
08.30 välling Ena Go ca 180 ml med lite rapsolja i.
9.00 Ibland frktpuré när han orkar, ca 150 ml.
ca 9.30 läggdags 1½ ?
12.00 hemlagad lunch + lite frukt.
14.30 läggdags 1½ h
16.30 välling 230 ml
18.30 lite småplock, majskrokar, smörgåsrån ( banan sätter sig i halsen och även välkokt potatisbitar)
20.00 gröt
20.30-21.00 sova inför natten.

Min son klarar ännu inte av att sova 12 h per natt. Någongång har han sovit 11 h. Annars är 10½ som en bestämd klocka i honom. Hans storebror som sov som en stock var likadan. Han sov 12 h första gången när han var 1½ år.
Vore tacksam för fler tips.
Tack
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Han ratar gröten inför natten. Tips för känslig mage?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tycker nog att du behöver få till 2 lagade mål mat/dag

Typ
Frukost välling
Lunch mat + frukt
Mellis
Middag mat + frukt
Kvällsslurk välling, banan eller något annat. Detta är ingen måltid så det skall bara fylla på det man missat över dagen.

Om han är i sängen 12 timmar och inte äter på natten och ändå inte vill ha frukost så vaknar han ju knappast av hunger.
Då tycker jag du skall införa väckarklocka.

Gå in på sök så får du en massa träffar på hur man gör detta.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Levi
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 16:17

Re: Han ratar gröten inför natten. Tips för känslig mage?

Inlägg av Levi »

Ursäkta om jag verkar trög men jag försökte söka mig fram men kom ingen vart. Ngt specifikt ord jag ska söka på? Hjäälp vore gulligt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Han ratar gröten inför natten. Tips för känslig mage?

Inlägg av TorsMamma »

Använd "sök" och sök på ordet "väckarklocka" och sen kurforum 4-12 mån eller välj det stora kurforumet 1år och äldre. Så får du nog en del träffar. :wink:

typ så här:

http://www.annawahlgren.com/forum/searc ... t=S%C3%B6k
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Han ratar gröten inför natten. Tips för känslig mage?

Inlägg av eefwah »

Hej! Har du provat att koka gröt på bovete? Det har en rätt slemmig konsistens, inte tjock. Kanske kan det passa? Det innehåller ju inget gluten så det passar magen rätt bra. Speciellt när man ska sova en hel natt :). Rör i lite fett på slutet, ekologiskt kokosfett eller vanligt smör om han tål det. Servera med fruktpuré. Och kan majskrokarna ställa till det lite i magen kanske? Min yngste har inte kunnat äta dem alls utan att bli stenhård i magen.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"