Mer mat och sluta amma

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Jaha ja. Då har vi en matvarg här krypandes. :roll:

Ellen älskar att äta bröstmjölk. Hon tar inte flaska, ingen välling, ingen gröt får jag i henne. Har provat olika sorters gröt men hon kniper med munnen och kväljer ibland. Har provat att göra egen gröt och det var inte populärt heller. :^o

Hon har sakta men säkert tagit puréer men äter inga mängder. Nu äter hon mest köpmat, min majspuré var ingen höjdare. :roll: Känner inte alls igen den där beskrivningen om 6-månaders som slukar allt och hur mycket som helst. Hon blir 6 månader nästa vecka och jag vill egentligen sluta amma så snart som möjligt. Jag har aldrig älskat att amma, så jag hade tänkt fasa ut den så fint som jag gjorde med storasyster. Bara det att hon åt ju mat med glad aptit! Det här har gjort att jag nog trugat för mycket och försökt få i henne tills hon blir irriterad. Nu har jag backat lite och försöker sluta medan hon är nöjd.

Idag fick hon i sig:

Frukost: Amning båda brösten
Lunch: Knappt en halv liten burk kyckling/potatis, lite katrinplommon, amning båda brösten
Mellis: Ca 2 matskedar yoghurt, amning båda brösten
Middag: Ungefär lika som lunchen
Nattslurk: Båda brösten

Någon gång när jag fått i henne bra med mat så har jag bara erbjudit ena bröstet, hon spyr lätt upp en massa annars.

Ser det här lite ut eller är det jag som hetsar kring det hela? Jag tror det var i den här åldern jag bytte ut amningen mot två grötmål med storasyster. Om det är så att hon bara behöver mer tid på sig när kan man i så fall anse amningen som "klar"? Och hur gör man då? Ger mat och sen inget mer även om det blir väldigt lite? Vargen kryper runt... :?
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

Fina Bluna,

jag har en syster som har haft barn som varit föga intresserade av mat. Bara BM har gällt. En har hon ammat till över 10 min helt utan mat. Så det går... Men då ammar man ju även på natten... :roll:

När hon väl börjat har hon letat upp något som de gillar. Hennes son gillar turkisk yoghurt med frukt. Så så fick det bli, mängder.
Gillar Ellen frukt pureer? Ibland kan man mata typ varannan. En tugga mat, en tugga frukt. Eller frukt på toppen av skeden med mat...
Avocado? Sötpotatis? Smör? Rapsolja? Vissa gillar liksom sött, andra fett, en del surt och några starkt. Försök att hitta vilket av detta som uppskattas.

Mjukt bröd? Sulta på majsbågar? Det gäller liksom att komma igång. Jag fick en gång lära mig att det kan ta upp till 20 smak försök innan smaklökarna vant sig vid smaken, så med det i bakhuvudet så behöver man smaka MÅNGA gånger.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Tack Torsmamma! :heart:

Har provat turkisk yoghurt, vaniljyoghurt, yoghurt med bär på barnmatsburk...dock inte 20 gånger än. :roll: Tror jag ska prova mosad banan igen för det gick ok har jag för mig. Jag tror att det är vargen som spökar mycket också. Idag vid lunchen så började hon gråta och jag fick sjunga och hoppa med mina ben och distrahera en del om hon skulle äta något alls. Hon vill pilla in sin sked och då matar jag på. Ibland blir hon sur för att jag är där och sätter in mat när hon ska ha in sin sked, ibland tar hon maten. Men sätter jag bara skeden framför munnen så kniper hon ihop. Det gjorde hon inte för några veckor sedan så jag tror att jag trugat för mycket. :( Nu pillar jag in en sked, ser glad ut och tittar bort på något intressant i fönstret.

Lunch och middag går ok ändå, jag har mycket katrinplommon som hon lärt sig tycka om. Blandar med maten och tar lite varannan osv.

Jag får helt enkelt fortsätta att prova. Kan ju inte göra mycket annat. :?

Idag åt hon nästan en halv burk och katrinplommon till lunch. Sen fick hon från båda brösten och det var för mycket för det kom upp i näsan sen efteråt. Och sen spydde hon lite en gång till efter det. Hon var inte så intresserad av mellis heller. Tog några få tuggor yoghurt och när hon väl åt bröstmjölk så var det inte så att hon kastade sig över det direkt. Ska jag ge bara från ett bröst? Är lite rädd att hon får i sig för lite för sömnen sen bara.

Hon blir lätt hård i magen, kanske det gör att hon har lite svårt att proppa sig full...
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

Hej, banan är ju stoppande så ger du banan skall den vara rejält mogen.

Håll dig sen till päron, katrin, kiwi och andra lösande frukter. Man vill ju att de bajsar i alla fall 1 ggn/dag tycker jag.
Tor åt sig nog mätt på frukt som bebis, så dra inga vargar vid det tycker jag. Sen är ju BM laxerande i sig så det är ju bra att hon får efter. :wink:

Just mjölkprodukter är ju stoppande för vissa barn så det kan vara värt att fundera på det. HÅlla sig till smör och olja i maten.

Sen kan ju typ 3-4 skedar vara värt att ha, en i varje hand och 2 till dig tänker jag. Dessa får sen rotera friskt. Majsbågar i händerna?

Sen är ris, majs och pasta stoppande. Medans potatis och rotfrukter lite mera lösande.

Annars är det nog bara attityden kvar och den kan man tyvärr inte köpa. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av videunge »

Sen en annan tanke.. kan liten sitta stadigt i barnstol? vi satte rätt länge liten i babysittern för att mata för att liten inte skulle bli trött i ryggen. Sen något att hålla i- absolut, helst ätbart. Typ en majskrok eller så. Så blir det roligare :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Tack snälla ni! :heart:

Ja, jag behöver nog hålla mig till lösande. Igår fick hon mat med katrinplommon och päron. Hon har nu inte bajsat på två dagar. Då brukar jag få hjälpa det ut med tops och att pumpa benen lite. Stackars lillskrutta. :( Hon verkar gilla banan och morot, inte så bra för magen. :roll:

Hon sitter i matstolen när hon äter. Tog fram flera skedar igår och de åkte i golvet flera gånger. :wink:

I natt vaknade hon redan 05. Somnade om en stund innan väckning. Jag hoppas hon inte var hungrig. Men ska jobba med attityden. På natten sover man och på dagen äter man, inga konstigheter.

Ska köpa hem majskrokar också.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av videunge »

Hej igen :D

storan var bedrövlig i magen, speciellt när hon åt banan. Vi gav därför alltid katrinplommon eller päron tillsammans med bananen. :roll: Och vi gav det alltid Samma mål. annars korkade lilla magen igen.
Det var det enda som fungerade för oss.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Exakt så tänker jag videunge, att man får väga upp med lösande. 8)

Nu fick vi ut mycket bajs innan maten och så hade jag en attityd av "oj, ja visst ja, vi ska ju äta nu". Tre skedar hade hon och grejade med, hon vill stoppa in dem och försöka äta själv skruttan. Man får vara snabb att ge henne skeden om den råkar åka i knät, "Rör inte mina skedar" tycks hon säga. :roll: 8)

Hon fick i sig rätt bra, kanske en tredjedel burk "mildgröt med grönsaker". Tydligen ska det innehålla majs, morot och ris. Bara stoppande. Så jag blandade med katrinplommon och hon fick i sig nästan en hel burk! =D> Det borde sätta sprutt på magen. Nu blir det att prova mildgröten till mellis också. Ikväll kan hon ju äta något med morot eller så.

Hon fick ett bröst efter. Och det räckte nog för det rapades och kom upp lite också. :)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :heart: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av emu »

Bara en tanke, har ju inte egen erfarenhet av det än men har du testat att ge henne bitar att gnaga på själv? Det skulle ju inte bli några mängder i början men kanske att det blir roligare att äta åtminstone?

Jag fick en kokbok från England med bebismat och det var rätt mycket som går att göra om till "finger food"... Verkar kladdigt men kul! De klarar sig ju på amning rätt länge också eller vill du själv sluta?

Hoppas det ordnar sig, förr eller senare lär de sig väl, till studenten om inte förr :roll: !
Nelly f. 28 maj 2011
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Tack emu! Jag får prova lite mer sånt kanske. Ibland har hon en skorpa att gnaga på. Jag är lite rädd att hon sätter i halsen med plockmat så tidigt.

Ja, det är jag som vill sluta amma. Den här gången jag ammat har jag kännt mig deppig och som att jag bara skulle härda ut till 6 månader och sen är jag "fri" från det. Men nu vet jag ju inte alls när jag kan sluta. :(

Ja klok blir jag då inte på denna lilla varelse. Mildgröten som var helt ok till lunch ville sig inte alls till mellis. Idag provade jag en annan fruktpuré med mjölk i. Gillades inte nämnvärt. Sen blev det helt fel till middagen med. Hon ville gräva runt i maten med fingrarna men munnen knep hon igen under tiden. :roll: Hade en puré som hon annars tycker om, men det gick i bara någon sked sen blev hon ledsen och ville inte alls. Jag tänkte att hon kanske var för hungrig så hon fick ett bröst och så erbjöd jag mat igen, men nej. Fick andra bröstet istället. Kanske dumt att jag gjorde så?

Kanske behöver hon bara extra mycket tid på sig att vänja sig vid maten. Hon har ju inte gapat som en fågelunge från första stund direkt utan alltid varit lite skeptisk till det.

Hå hå ja ja, fortsättning följer väl. Vad gjorde man utan forumet? [-o<
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Tetz »

Jag tycker du gör ett strålande jobb! =D> Du är riktigt bra på att lyssna av din söta Ellen och ge henne den extra lilla tid som hon behöver. Tänk hur det var med sömnen... Du väntade, justerade lite, kände efter och sedan körde du på när hon verkade redo. Tror det blir samma sak med maten. Ni kommer att få traggla er fram med både fram- och baksteg och så helt plötsligt fattar hon galoppen :D

Du, jag tänkte på en sak när ni provar välling. Vilken storlek på flasknappar kör ni :?: Det kan ibland vara lättare för liten tuttebebis att digga flaskan om maten kommer ganska fort.
Bluna skrev:Ja, det är jag som vill sluta amma. Den här gången jag ammat har jag kännt mig deppig och som att jag bara skulle härda ut till 6 månader och sen är jag "fri" från det. Men nu vet jag ju inte alls när jag kan sluta. :(
:heart: KRAM :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Tack Tetz!

Ja jag tror också att det kommer att ta lite mer tid. Så jag har nog inte så mycket val just nu. :roll:

Flaskan la vi på hyllan för längesen. Jag tror att det är smaken hon har svårt för. Jag har tetsat välling i pipmugg men hon kväljer och ruskar på huvudet sådär som man gör när man tycker det är mindre trevligt. Samma med gröt och det är ju lite samma typ av smak.

Jag planerar att prova med hemlagad gröt igen längre fram när hon glömt bort det lite.

Ja ja...vi tragglar på.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LAMY
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 07 jul 2010, 22:42

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av LAMY »

Hej!
Fick bara lite tankar när jag läste igenom inläggen i denna tråden, kanske kan det hjälpa med nåt :)

Kanske ge bröstmjölk först o mat sen direkt efter kan funka?
Blanda bröstmjölken med gröt el välling för att vänja sig vid smaken?
Prova annan vällingsort/märke?

Min dotter tyckte om mat direkt men hade däremot mycket problem med magen, ungefär så som du beskriver, inget tycktes hjälpa.
Jag helammade tills hon var ca 4 mån. Kommer sen inte ihåg hur länge jag ammade flera gånger per dag, men fram tills ca 10-11 mån morgon och kväll o sedan bara morgon tills strax över året. Har inte gett välling överhuvudtaget, inte gröt heller.

Nåt som vi gjorde mycket var att mixa banan och kiwi, blir gott.
Nu vet jag inte när man kan börja med det men nu äter vi alltid smoothie till frukost och det tänker jag kan vara ett alternativ till välling näringsmässigt (eftersom man tillsätter proteinpulver). Vår smoothie innehåller 1dl blåbär, 1,5dl hallon, 2 bananer, 2 msk proteinpulver, 2 msk olja (vi tar linfröolja men min dotter fyller snart 2) och sen använder vi havremjölk (lägg allt i en mixer o fyll havremjölk så det täcker). Väldigt gott och väldigt nyttigt.

Mango har oxå väldigt god smak :)

Vet inte men kanske mina tips kan hjälpa eller inspirera vidare.

Mvh LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Tack LAMY! :D

Jag gjorde så att jag gav bröstmjölk först i början, men det gjorde liksom ingen skillnad. :roll: Jag har provat olika märken och sorter. Hade bröstmjölk i flaska, men det ville hon inte heller. Nu är ju det ett tag sen men jag får bara ångest av alltihop. :(

Jag hoppas att hon bara behöver vänja sig för att amma i flera månader till ger mig ångest ångest. :( Vill verkligen inte mer. Jag har ju gett henne saker som hon annars äter och gapar efter på melliset. Men det är som att just frukost, mellis och nattslurk så är det bara bröst hon vill ha. :?

Nu har hon ätit riktigt bra, nästan hel portion på både lunch och middag, lite mjölk i ena bröstet efter har räckt så jag kör så nu. :)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"