Mer mat och sluta amma

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Idag gav jag flaskan och vällingen en chans till. Köpte majsvälling som ju ska vara mild. Hon tog flaskan och drack! :shock: Sen åt hon sin mat med glad aptit så ingen amning på hela dagen förutom på morgonen. =D> Nu kom jag ju på att majs är stoppande. ](*,) Men hon fick katrinplommon till båda målen mat. Förut när hon fick det så blev det bajs mitt i natten så jag hoppas det ska väga upp vällingen nu.

Nu återstår att se hur det blir i morgon. Hon kommer att få välling till frukost. :mrgreen: Jag har pumpat brösten lite och blandar i bröstmjölk också. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Ja vad säger man? Jag pallade inte trycket, bokstavligt talat. :roll: Ellen åt med flaska ända till nu ikväll. Då hade jag fått lov att pumpa brösten flera gånger under dagen och ändå gjorde det så ONT så jag trodde jag skulle få stockning i dem. Nu ser man vilken kraft de små har i sina munnar, för mig tog det 15 minuter att pumpa ur det värsta trycket och då gjorde det ändå ont. Ellen sög ut båda brösten på runt 5 minuter! Nu är de mjuka igen och min plan nu är att ge henne välling till mellis och behålla morgon och kvällsamningen ett tag så att jag kan trappa ner i lugn takt för oss båda. Hennes mage blev som jag misstänkte hård av majsvälling, men vi får se om jag kan lyckas lura i henne havre senare. Vi får ta det i lugn takt. Det var så jag gjorde med Elsa och det var så jag ändå hade tänkt från början. Nu har hon ju visat att hon kan ta flaska och välling så det får det bli till mellis nu.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

Men tänk, vilka framsteg!!!! =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

TorsMamma skrev:Men tänk, vilka framsteg!!!! =D> =D> =D>
Japp! 8) Nu har jag inte pumpat brösten på två dagar. Hon har fått amning på morgon, till middag och kvällslurk. Hon har ätit bra med lunch och fått välling till mellis. Nu börjar mina bröst vänja sig så idag tänkte jag ge mat till middag i första hand så har jag nog snart bara morgon och kvällsamningen. =D>

Hon är så förändrad! Så glad och tillfreds! Jag tror hon kännt av min deppighet och oroades av den. :( Men nu så ser vi ljuset i tunneln, äntligen börjar vi njuta av livet som vi ju brukar göra här hemma. :D :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Tetz »

Härligt att höra Bluna! Kram på dig! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Tack Tetz! :D Kram :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Typiskt :roll: när nu allt gick så bra och jag till och med fick i henne havrevälling så kom förstoppningen. Jag tror hennes mage fick en chock för att det blev så stor ändring, nästan ingen amning (morgon och kväll bara) på kort tid. :( Jag får inte i henne så mycket vatten som jag skulle önska, ibland vill hon inte ha alls.

Jag ger plommon och päron och masserar och allt det där. Hade rikligt med messör igår i all mat och i vällingen och idag var första gången hon bajsade själv utan att jag var där och hjälpte till med tops eller pumpade med benen. Jag hoppas att det betyder att det inte är alldeles stopp och att hennes mage börjar mjukna. Jag fick rådet att köpa babysemp bifidus så jag har gett det idag istället för välling till mellis. Frågan är om hon blir tillräckligt mätt på det? Hoppas det hjälper mot magen i varje fall, fortsätter med messmöret också. När hennes mage vant sig kanske jag kan få in välling i lugn takt sen...
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av TorsMamma »

Hej, allt du skriver om är jättebra. Men det finns en Kiwi/päron pure. Kiwi, DET får fart på magen. Om det är många nog kan jag lova. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

TorsMamma skrev:Hej, allt du skriver om är jättebra. Men det finns en Kiwi/päron pure. Kiwi, DET får fart på magen. Om det är många nog kan jag lova. :lol:
Handlade idag! :D Hon fick ut lite själv på morgonen idag, hoppas det kommer mer. [-o<
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Vi ska nu ge henne laktulos för att se om det kan få igång magen. :( Usch, det här känns verkligen jobbigt. Jag hoppas så att det löser upp det nu. [-o< [-o< [-o<
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Tetz »

Jag hoppas också! [-o< Just välling verkar vara rätt tufft för magen :( Nu är ju din Ellen större än min, men vi smög in lite mild välling tidigare i veckan. FAIL [-X Kräkningar och ont i magen, så det var bara att backa.

Det du kan göra när lilla magen är i ordning igen, är att introducera vällingen långsamt genom att blanda hälften välling och hälften Bifidus.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Tack Tetz! :D

Ja jag har tänkt att använda en mjölk, Babysemp lemolac ett tag och sedan ha i lite välling i taget efter det. Vi får ta det i lugn takt.

I dag har hon bajsat själv tre gånger, inte några jättemängder men inte stenhårt i varje fall utan mer kladd så jag hoppas att det är på gång nu. [-o<
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Hon har bajsat! Inga jättemängder men fyra gånger igår och tre idag, ja det är nog mycket som behöver komma ut. :roll: Men så skönt för henne att magen verkar komma igång igen. Nu ska vi ta det lugnt framåt. :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mer mat och sluta amma

Inlägg av Bluna »

Hej hopp igen! :D

Här går allt bra. Ellen rör sig för fullt och har inga problem med magen mer. [-o<

Dock är hon en finsmakare och gillar INTE stora bitar i maten. Jag vill minnas att jag läste att Torsmamma hade det lika med Tor i den åldern? Jag ger henne slät 6 mån mat, eller mixar 8 mån. Annars spyr hon bara upp. :shock:

Små brödbitar med smör, bananbitar eller annat intressant tuggar hon i sig då hon inte har måltid själv. #-o Men när hon ska äta ska det vara pure. :roll: :lol:

Min plan är att låta henne äta pure och erbjuda små bitar brevid eller utöver tills hon blir ett år och inte behöver lika mycket mat längre. Sedan går jag över till att introducera mer fast mat. Hur låter det?

Hon har inte fått en enda tand än :shock: och är nu 10 månader. :heart:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"