Införa måltidsdryck?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Införa måltidsdryck?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Min lilla tjej (4 månader) börjar bli en hejjare på att äta mat på sked. Vi har haft flaskstrul de luxe och tjyvstartade därför med smakportioner. Flaskan tar hon bara om hon är hungrig (men inte för hungrig) och inte för trött.

Idag på eftermiddagen/kvällen smaskade hon i sig en rejäl mosportion och senare en rejäl grötportion. Flaskan ville hon absolut inte ha och hon somnade gott, så jag får anta att hon är mätt. Men hon borde väl vara törstig?? Nu har hon inte druckit nåt (ersättning) sen klockan 13 idag, känner att jag nog ska fylla på med lite ersättning innan jag går och lägger mig just för att hon ska få i sig lite vätska..

Hur gör jag för att införa någon typ av måltidsdryck till en som inte direkt är bästa kompis med flaskan? Jag provade idag att erbjuda lite vatten i ett glas, men det var mest spännande att sticka ner tungan och plaska runt... :lol:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Införa måltidsdryck?

Inlägg av Tetz »

Lite vatten får hon ju i sig genom maten, men jag tycker nog du ska fylla på med lite vanligt vatten också.

De här produkterna kanske kan vara något för en flasktrasslare :D

http://www.bambino-mam.se/bambinomam/ba ... around-cup

http://www.mambaby.com/index.php?StoryI ... ductID=191

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Införa måltidsdryck?

Inlägg av Tetz »

Och om de muggarna funkar så kan du servera ersättning i dem som måltidsdryck :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Införa måltidsdryck?

Inlägg av SaraMilana »

Tack för tipsen Tetz! Vi får ta en tur till Affären med Miljoner Bebisprylar och se vad de har att erbjuda! :)

Vidare till lite matfunderingar, nu när vi går med raska steg mot mindre och mindre ersättning och mer och mer mat, vid 4 månader och 1 veckas ålder. Hur ska jag förhålla mig till alla rekommendationer om att införa kött, plockmat etc? Vill ju inte fastna i mosträsket alldeles för länge, samtidigt som jag inte vill gå för fort fram för lilla magen.

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Införa måltidsdryck?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Min son klarade bara av SLÄT pure mat och sen rejäla bitar. Men aldrig pure med konsistens. Så längden på pure är ju inte längre än att man kan äta hela bitar typ 6-7 mån. Jag gav pure längre än så och fick extra mixa 8 mån burkar och sen gav jag plockmat på sidan om. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"