En orosvarg

Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!
Har gått så bra med lillen o nattsömnen. Har kört SM, men i augusti gjorde vi en minikur för att få bort amningen på natten. Det gick jättebra och han sov sju till sju. :)

Nu har det kommit in en orosvarg... :evil:

Vi har helt mörkt i rummet, men en liten som rör sig otroligt mycket. Jag brukar kolla till innan vi lägger oss o då har han aldrig täcket på sig och ligger på tvären i sängen. Jag brukar flytta honom o lägga på täcket. Han brukar sova hela natten, ibland gnälla till o lösa det själv. Nu sen en vecka tillbaka har jag fått ramsa honom och då har han somnat om.

Sen blev han sjuk och fick hög feber o då gick vi in till honom o han fick supp i sängen. Tyvärr har han fortsatt att vakna flera gånger på nätterna. Han skriker så högt o håller på riktigt länge. Väckte till och med den store. :(

Jag har fått för mig att han fryser för att han ligger på täcket. Han har kallt i sitt rum.
Detta gör att jag inte riktigt kan slapna av... Dumma varg! :x

Gick in till honom o solfjädrade honom till sömns i natt, men så vill jag ju inte hålla på!!

Är även orolig för att han ska väcka den store igen. Ännu en varg?

Hur ska jag komma ur detta?

Kramar!
J 29/11-07
E 28/3-11
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Denna natten har varit lite bättre o jag har bara varit inne hos honom en gång när han sov o la på täcket. Han har vaknat fyra gånger. Vid två tillfällen har han fått ramsa o somnat om o två har han löst själv, men... 05.40 vaknar han o är arg. Han får en ramsa efter tio min men slutar inte. Jag håller mig lugn och han slutar skrika med korta uppehåll. Känns som han ska lösa det själv, men så tar det ny fart.... 06.01 väcker han storebror. :(

06.10 går min man in. Lillkillen är mycket kall o får en tillrättaläggning o ramsa. Han slutar inte skrika helt men gör vissa uppehåll och sedan tar det ny fart. Mer hysteriskt. :(

Vi behöver hjälp vi kan få för hela familjens skull!

Kram!
J 29/11-07
E 28/3-11
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: En orosvarg

Inlägg av miniz »

Hej!

Sjukdom stör ofta inarbetade rutiner. Synd. Och nu har ni fàtt besök av en varg i tillägg.

Barn sover lite hur som helst, sà mitt ràd är att sluta lägga tillrätta (när han inte klagar). Det ser inte bekvämt ut, men det är det kanske. Ni kan gà in och lägga pà täcket när ni lägger er, men akta er för att gà in när han klagar, för dà blir det rutinen.
Passa pà att han inte har för varm pyjamas och hàlls under täcket eller som jag (som hade precis samma varg pà besök) klädde pà lite mer för natten, sà det inte blev för kallt utan täcket.
Ja, jag vet, Anna säger att barn hàlls under täcket om de inte har för mycket pà sig och det är svalt nog i rummet, men vi gör alla som vi tycker. Visst? :wink:

Man gàr in vid kris om annars serverar man ramsan, till den tar. Jobba in ramsan, hitta attityden och kör. Ni kan köra en minikur var ni gàr in första natten, men redan andra natten tar ramsan över och blir det viktigaste natt-verktyget i làng tid fram.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej igen!

Efter att jag fått svar så har det gått mycket bra. Jag går in efter 10 min när han har somnat och lägger på en filt. Sen går jag in igen när vi ska lägga oss och lägger på en ny filt eftersom den lille vilden är utan den igen. :wink:
Det har fungerat mycket bra, men efter tidsomställningen så har det börjat strula igen.... :(

Han vaknar runt fem och vissa dagar tar han ramsan, efter ca två gånger. Inatt och igår fick jag gå in till honom och solfjädra. Då somnar han, men så här kan vi ju inte ha det!! :evil:

Han är så högljud att han även väcker även den store, som blir irriterad och inte kan somna om. :(

Nu är det för jobbigt!! #-o Har även börjat strula under den långa middagsluren och vaknar efter 45min. Ramsar, men när han blir ledsen går jag in och solfjädrar, men det är inte alltid det fungerar då. Han är även mycket irriterad under eftermiddagsluren och har svårt att komma till ro.

Jag behöver lite hjälp och stöttning igen! :(

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: En orosvarg

Inlägg av miniz »

Hej.

Eftersom du ramsar och gàr in efteràt har ramsan kanske tappat sin effekt.

Du kan bryta hans 45 minuters strul pà annat sätt.

Du kan gà in direkt och solfjädra eller lägga tillrätta och sedan gà ut med ramsan och stanna utanför och ramsa till han tar den. Som en minikur, ett pardagar och sedan tar ramsan över.

Du kan ocksà köra husljud eller musik mot skarven. Jag tror att alla mina barn har haft den här skarven pà dagsvilan och det är sà tràkigt, men det gàr över om man bara jobbar med det.

Pà natten fàr ni ocksà sätta ramsan sà den tar, flytta den store ett par nätter och kör minikur rakt igenom.

Läs SHN sà ni vet vad som gäller!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Tack för tipsen! :D

Vill gärna köra en minikur, men vårt problem är att vi inte har några släktingar på nära håll som kan ta hand om den store och han vågar inte sova över hos kompisar än. :?

Vet inte riktigt hur jag ska göra, men testar vär en mini ändå... :!: :?:

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: En orosvarg

Inlägg av miniz »

Jag tänkte mer pà att flyta honom in i ert rum eller till vardagsrummet.
Eller nàgot annat utrymme som kan duga som sovplats i nàgra nätter.
:D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Ja du menar så. :D Vi bor i lägenhet, så det är väl lite trångt, men får fundera ut något. #-o

Hur genomför jag en minikur?
Vad skiljer en minikur från en vanlig kur?

De senaste nätterna har lillen vaknat två till tre gånger. Jag har ramsat så fort jag hört något och han har somnat om, men det är ju rätt jobbigt att springa upp sådär... :sleep:

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: En orosvarg

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Om han somnar om på en ramsa tycker jag inte att en minikur är nödvändig. Du ska inte heller behöva springa upp, du kan kasta iväg en ramsa från din säng! Eller sover ni långt ifrån varandra?

Så småningom behövs inte någon ramsa mer, han kommer att somna om utan att du verktygar. Och till sist vaknar han inte alls mera!

En minikur fungerar annars som en vanlig kur, men du kan starta från natt 2.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Nu har killen sovit två hela nätter utan någonting alls! :D

Vi sover inte så långt ifrån, men jag har varit rädd att väcka store killen. :roll: Därför har jag gått upp och ställt mig utanför hans dörr.

Hur länge väntar man på att han ska lösa omsomningen själv? Beror det på hur han låter? Jag har kanske låtit honom vakna till för mycket innan jag har gett honom en ramsa?

Kram :heart:
J 29/11-07
E 28/3-11
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: En orosvarg

Inlägg av miniz »

Hej.

Du ska làta honom sköta uppvaken själv, sà làngt det gàr.
Om han vaknar och skriker upp sig kan du serevera en ramsa, om han bara gnölar och somnar om, fine.
Om det är en fnurra som àterkommer varje natt är saken en annan, dà kan du ramsa direkt för att bryta vanan och sedan backa efter ett par nätter.

Hur gàr det nu?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej igen!

Det var ett tag sen sist... :oops: men det är för att det har fungerat så bra! :D Tills för fem dagar sen... :(

Då börjar lillen att vakna mellan fem och halv sex igen. Det börjar som småprat i ungefär 40 min. Vi tror att han ska somna om, men icke. Efter detta så blir han riktigt sur, irriterad och högljud och sen ledsen. Då är klockan cirka halv sju.

Jag har väl tyvärr fått tillbaka samma orosvargar som jag hade tidigare. :roll: Att han fyser och att han ska väcka storebror. Jag känner att jag börjar bli stressad. :oops: Attityden har liksom gått och gömt sig...

Precis som tidigare så är han en liten torped i sängen och har aldrig filt på sig när vi går in. Han har det helt mörkt och kallt, mellan 17 och 18 grader.

Kom på för några dagar sen att vi skulle göra om schemat till 12tim-20min-1,5tim.

Jag tror att det kan vara tre orsaker till att det är som det är:
1. Att jag inte gjort om schemat tidigare.
2. Att vi sprungit in till honom för mycket när han skrikigt och lagt på filt och solfjädrat. (alltid utan filt)
3. Att vargarn har börjat dyka upp och han känner av min stress.

Jag känner mig så oerhört trött och det är ju även den lille stackaren. :( Därför sviktar nog min attityd, fast jag inte vill.

De två sista nätterna har vi inte gått in alls utan ramsat, men det har inte hjälpt. Hur lång tid brukar det ta? De andra gångerna med sömnfnurror har ju gått över och tidigare schemaändringar har inte rört honom i ryggen. #-o

Jag behöver tips! ](*,)

Kramar! :heart:
J 29/11-07
E 28/3-11
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: En orosvarg

Inlägg av Sofias mamma »

:D Hej

Hur har det gått sedan i torsdags? Fnurror kan ta olika tid att lösa, bla beroende på hur lång tid man haft dem, men naturligtvis vilken handlingsplan man har och hur man genomför den. Du skriver så fint själv vad du tror är orsaken till era problem, så fortsätt jobba vidare som ni gör :thumbsup: Alltså, håll er utanför rummet i möjligaste mån :!: . Minns inte nu om ni har väckarklocka, använd gärna det annars. Sen kan schemaändringar ta både en och två veckor innan det sitter, så känn ingen stress utan fortsätt jobba på så fint 8) :) .

Tänk även på att vara ute ordentligt varje dag, gärna två gånger per dag. Samt att hjälpa till hemma såklart :wink: :.

Angående din oro för att han blir kall: Jag tycker du kan ha en heltäckande pjamas och strumpor om du inte har det. Sen måste man ju inte ha så kallt som du har i sovrummet. Jag vet att Anna förespråkar det, men jag själv har lite varmare (runt 20 kanske) eftersom jag annars tycker det är för kallt. Men här gör vi alla olika :D .

:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej och tack för svaret! :heart:

Jo vi jobbar på, men han vaknar fortfarande runt fem. :( I natt redan halv fem. Jag låg och lyssnade på hans gnällande i 15 min och när det blev tyst en liten stund gick jag faktiskt in och la på en filt. :oops: ( hade inte varit inne något innan) Han gnällde 10 min till och sen somnade han och vi fick väcka honom kl 7.

Denna kvällen har han redan skrikigt 4gånger. :-s Han har dock löst det själv. Var påväg att ramsa, men han har blivit tyst innan.

Ja vi har använt klocka sen i onsdags. Arbeta får han göra här hemma, men det är kanske lite lite utevistelse. Det är ju så kallt. Ska bli bättre på det. Blir mest en promenad med vagnen. :oops:

Det är skönt att jag har fått med min man på det här, för själv är jag rätt utmattad eftersom jag inte somnar om... :sleep:

Ska fortsätta kämpa för den lille! :heart:

Kramar :heart:
J 29/11-07
E 28/3-11
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Nu är hela familjen nära ett sammanbrott... :cry: Man blir verkligen ett vrak när man inte får sova, stor som liten. Storebror blir överaktiv och allt blir liksom jobbigare.

Efter en mycket orolig start på natten, men som han löste själv, så vaknade han 04.50 i natt. Dumma som vi var så gick mannen in för att lägga på filt, som han fortfarande hade på sig. Blir så arg på mig själv. Vi skulle ju inte... :x Det bidrog säkert till att det blev ännu värre. Det var inget lugnt prat utan irriterat gnäll som snabbt övergick till skrik. Han lyssnade inte alls på ramsorna. 05.20 väcker han storebror som går upp och kissar och sen inte somnar om. Hans skrik blir mer och mer hysteriska och till slut ser vi det som ett krisläge, när han är hysteriskt ledsen och går in och lägger tilltätta. Han blir tyst efter tre minuter och sover 45min för att vakna halv sju och vara riktigt ledsen. :( Vi väntar och sen ringer klockan.

Nu är det gnäll gnäll gnäll för att den lille stackaren är så trött.

Inatt hade jag mantrat, "På natten sover man". Jag tänker på attityden och jag och mannen försöker peppa varandra.

Tror ni att vi behöver köra en minikur?
Så här länge har våra fnurror inte hållt i sig tidigare.

Tacksam för råd och pepping!

Kram :heart:
J 29/11-07
E 28/3-11
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"