Schemahjälp till lilltrollet

lilltrolletsmamma
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 06:40

Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av lilltrolletsmamma »

Hej alla!

Min son har standardmodellerats sedan start och det har oftast fungerat bra. Jag hade från 4 mån ett schema som kom från SHN-boken och har sedan anpassat det efter behov men nu känns det som om det kanske är något mer radikalt som behöver ändras och jag frågar därför om hjälp så att jag inte gör något galet.

Sonen är 8,5 månad och jag tror att han är en piggis men jag är faktiskt inte helt säker för jag har inte funderat i de banorna förrän nu när jag letat runt efter info här.

Schemat vi har idag är så här och fungerar som följer:

7.00 God morgon, frukost Vaknar ibland 10 min tidigare och muttrar tills jag hämtar, väcks ibland pigg och glad och ibland trött och ledsen.
8.30 Vila 1,5 h Alltid trött innan och gnuggar sig i ögonen. På sistone börjat vakna efter ca 1 h och är då glad och pigg och pratar glatt tills jag tar upp.
11.00 Lunch
12.15 Vila 1,5 h Samma som vid första vilan dvs: Alltid trött innan och gnuggar sig i ögonen. På sistone börjat vakna efter ca 1 h och är då glad och pigg och pratar glatt tills jag tar upp.
14.00 Mellanmål
16.00 Vila 20 min i vagn Får tyvärr somna i gående vagn då vi vid den här tiden måste hämta syskon vissa dagar i veckan och inte hinner invänta eventuellt insomnande. Lyckas inte alltid somna längre men får möjligheten. Om han inte lyckas så är han trött ett litet tag men piggnar sedan till i någon timme för att sedan bli trött igen strax innan läggningsrutinerna börjar.
17.30 Middag
19.00 Påbörja läggningsrutiner med bad, kvällslurk och bus.
20.00 God natt

Nätterna fungerar oftast bra men det händer att han vaknar och behöver en ramsa eller en tillrättaläggning för att somna om.

Jag vet att 12 h natt är att föredra men vi har svårt att få till det pga en pappa som kommer hem sent och äldre syskon som ska följas iväg på morgonen. Eventuellt skulle vi kunna förlänga nattsömnen med 30 min.

Jag har tittat på "piggis"-tankar som Torsmamma har skrivit men inte riktigt förstått hur dagssömnen ska placeras för en 8-månaders. Dessutom funderar jag över om det är bättre att avvakta lite med förändring och direkt hoppa på 9-månaders schemat sen. Men jag förstår tyvärr inte hur det ska fungera heller. :oops:

7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45

9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45

Jag trodde att den långa vilan skulle vara den sista om man bara har två. Så är det ju bara i ett av fallen i de här exemplen.

Min tanke har hela tiden varit att ha kvar vårt schema som det är och bara plocka bort den sista 20-minuters vilan men jag tycker att det verkar som om det är för lång tid för sonen mellan lunchvilan och kvällsläggningen. Fast det kanske bara är nu under en övergångsperiod?
Samtidigt så sover han ju inte som han "borde" de andra vilorna heller eftersom han nu vaknar efter bara en timme (märkligt sömnintervall för honom tycker jag...) och får därför alldeles för lite sömn per dygn.

Jättetacksam för lite hjälp med hur vi ska göra framöver!

:heart: :heart: :heart:
Lilltrollet ~ Jan 2011
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av Sagalinda »

:D Hej lilltrolletsmamma och varmt välkommen hit till forumet :heart: Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att du fått vänta länge på svar - just ett snyggt sätt att välkomna nya forumister :oops: :oops: :oops: Jag ställer mig i skamvrån en stund...

I ditt fall skulle jag inte tveka en sekund på att ändra schemat från tre lurar till två. Vanligen gör man det när barnet är 6-8 månader, och din son visar nu tydliga tecken på att han vill övergå till två lurar. Typiskt är just att de vaknar för tidigt på någon dagslur och/eller att de inte somnar någon dagslur. När du byter om till två lurar, så flyttar du fram de två andra lurarna så att vakenpassen blir längre. Orsaken till att han vaknar nu redan efter en timme på sina två första lurar är att han inte hunnit bli tillräckligt trött - han har inget behov att sova längre än en timme. Mitt förslag är natt 20-7, första luren 9.30-11, andra luren 13.30-15. Det blir 14 timmar sömn och om det verkar för lite kan du natta med marginalkvart eller rentav marginalhalvtimme.

När/om han blir trött redan efter 1½ timme vakentid får du bara se till att ha underhållande program i beredskap, såsosm utevistelse, lek och skoj, tittut o.s.v....

Hör av dig om du undrar över något!

Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
lilltrolletsmamma
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 06:40

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av lilltrolletsmamma »

Det är absolut ingen fara! Tack för ditt svar Sagalinda!

Hm, det var som jag misstänkte då alltså...
Jag tycker ditt schema ser bra ut. Måste bara fundera ut hur jag ska placera måltiderna och våra utevistelser på ett ultimat sätt... Och så ska jag se till att det inte bor några schemavargar här. Känns lite smått otäckt att frångå ett schema som vi haft så länge och bara ändrat lite i innan.

De senaste dagarna har sonen faktiskt sovit hela lurarna men han har varit lite sur vid läggningen så det kan ju tyda på att han inte tycker att det är riktigt dags att sova än så det blir nog att flytta ändå.

:heart:
Lilltrollet ~ Jan 2011
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av Sagalinda »

:D Kom ihåg att det är er attityd som är avgörande! När ni bytt schema låtsas ni som det är samma schema som förut - lika glada och säkra och positiva som alltid ska ni vara. Så kommer gossen att ta emot ändringen galant :wink:

Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
lilltrolletsmamma
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 06:40

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av lilltrolletsmamma »

Nu har det gått lite mer än en vecka sedan vi bytte schema och jag tycker att det går sådär.

Sonen sover som han ska när han väl somnat på dagarna men det är alltid sura miner vid läggningarna numera trots att jag tycker att jag beter mig som tidigare. Jag trodde att det skulle vara som vanligt efter ungefär en vecka men jag kanske har fel. Hur lång tid brukar det ta innan man är tillbaka där man var efter ett schemabyte? Vi har ju aldrig bytt så här drastiskt innan.
Även nätterna har blivit lite sämre med minst ett uppvak per natt där det krävs ramsa.

Även vid vakentiden är det en hel del arga skrik just nu. Jag funderar lite på om det är någon sorts fas han är i och att det smittar till läggningarna. Kan det vara hans sätt att hantera 8-månaderskrisen? Han är 9 mån nu.

Attityden är det inget fel på och vi avvaktar alltid in i det längsta och försöker att inte lägga oss i när det är arga skrik.

Tacksam för lite input!

:heart:
Lilltrollet ~ Jan 2011
lilltrolletsmamma
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 06:40

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av lilltrolletsmamma »

Glömde säga att vi inte riktigt tog det schema som Sagalinda föreslog eftersom jag då inte fick ihop maten på eftermiddagen ordentligt. Istället blev det läggning en halvtimme tidigare både på förmiddagen och eftermiddagen. Han känns lagom trött på kvällen så av den anledningen känns det som om det funkar med att ha det så här.
Lilltrollet ~ Jan 2011
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av miniz »

Hej!

Visst kan det vara hans 8-mànaders àngest som visar sig. Försök ha sà rutinfyllda dagar som möjligt ett tag, samma saker, samma människor, samma tider och samma platser.

Det kan ta upp till tvà veckor innan schemat sätter sig.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
lilltrolletsmamma
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 06:40

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av lilltrolletsmamma »

Hej igen!

Nu har det gått 2 veckor sedan schemaändringen och det är fortfarande lite strul vid läggningarna. Det känns som att schemat satt sig så till vida att han sover som han ska och är pigg när han ska.
Enda problemet är att han inte är nöjd vid läggningarna. Hur det går till är lite olika men han somnar inte ledsen utan brukar vara antingen arg eller ledsen en stund för att sedan ligga och jollra sig till sömns.
Ibland behöver jag ingripa med ramsa men inte alltid. Ibland är han nöjd vid själva läggningen och börjar skrika först när jag gått ut, ibland är det vilda protester vid läggningen som sedan tystnar efter ramsan. Ibland är det mest arg men andra gånger är det mer eller mindre ledset också.

Jag har rannsakat mig själv och tycker att jag sköter läggningarna på rätt sätt och avvaktar lagom länge. Däremot kan det nog vara så att vi behöver fylla på med mer och bättre social delaktighet samt förbättra buset innan läggningen. Framför allt på dagarna är det supersvårt att locka några skratt ur honom innan vilan, men andra tider på dagen har han alltid nära till skratt.

Jag tycker att det är så svårt att hitta bra relevanta trådar när jag söker på detta så därför undrar jag om det är någon som vet någon tråd /några trådar med tips på bus respektive social delaktighet för en nio månader gammal busunge.
Är det någon som utan att länka vill ge tips så är det naturligtvis också välkommet! 8)

:heart:
Lilltrollet ~ Jan 2011
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av Sagalinda »

Hej lilltrolletsmamma!

Va bra att han sover som han ska och är pigg när han ska :D Det är tyvärr alltför lite föräldrar som kan skriva under på en sådan sak :wink: Jag får det intrycket att era läggningar blir bättre och bättre? Det har gått bara två veckor sedan ändringen, och han har kanske inte helt kommit ur 8-månadersångesten. Eftersom han inte är ledsen innan han somnar, utan jollrar sig till sömns, skulle jag inte ta någon stress. Vem som helst kan ju vara lite frustrerad över att dagen är slut! Jag själv kan ofta känna mig led då klockan är så mycket att jag MÅSTE gå och lägga mig, även om jag har tusen saker som jag inte hunnit göra. Men när jag legat en liten stund inser jag hur skönt det är att få sova, och tänker att det kommer fler dagar då jag kan uträtta allt ogjort...

Kanske lilltrollet känner likadant? Situationen vore en annan om han somnade ledsen (det ska inga barn göra!) men jag tänker att han måste få vara ifred en liten stund och få lösa sina små problem själv. Det kan han ju uppenbarligen! Min son har också haft många perioder då han reagerat med missnöje efter att jag nattat honom, men jag har fortsatt som ingenting och efter ett par tre veckor har problemet varit borta.

Jag tycker inte du ska tänka att något är fel eller att du gör fel. Var istället nöjd och stolt över att du har en pigg och glad son som sover hela nätter! Tillåt honom att visa lite frustration över att dagen är slut - han vet nog att en ny dag gryr efter en skön natts sömn, och den dagen är säkerligen fylld av lika många äventyr som den nyss gångna dagen!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
lilltrolletsmamma
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 06:40

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av lilltrolletsmamma »

Vilket underbart svar Sagalinda! :heart: Det fyllde mig med massa värme och förtröstan. Nu känner jag att vi bara fortsätter då.

(Men om någon har tips på bus och social delaktighet eller bra trådar som tar upp detta så är det fortfarande välkommet. Att komma på nya roliga och nyttiga saker är ju ett ständigt dilemma.)

:heart: :heart: :heart:
Lilltrollet ~ Jan 2011
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av Sagalinda »

:heart:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
lilltrolletsmamma
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 06:40

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av lilltrolletsmamma »

Här verkar det inte vara någon ände på fnurrorna just nu... :(

När det nya schemat nästan precis börjat sätta sig och allt fler läggningar gick bra kom så FÖRKYLNINGEN med stort F.
Lilltrollet har varit förkyld tidigare och har då sovit rätt kasst i upp till 4 nätter innan det börjat lugna sig och gå åt rätt håll igen. När han varit förkyld har vi varit tvungna att ta upp honom och lugna honom utanför sängen då han fått så stora andningsbesvär att vi rent av varit oroliga för hans liv när han legat ner (i de fall han varit ledsen alltså). Efter att han lugnats har det aldrig varit några problem att lägga honom igen och han har somnat direkt.

Men, den här gången är det annorlunda. Förkylningen har varat i snart en vecka. I början var det som vanligt, vi var tvungna att ta upp men kunde snart lägga ner och han sov sedan gott. Därefter blev nätterna bättre och bättre tills han sov hela natten. Men så igår blev det plötsligt kaos. Det blev en superledsen läggning där jag i princip fick amma till sömns. Sedan blev det två dunderledsna uppvak där han efter andra inte blev lugn förrän efter 2 h i vår säng. För första gången sedan han var nyfödd (typ) har han alltså sovit i vår säng. På morgonen såg jag att förkylningen blivit värre för honom igen.

På förmiddagen somnade han utan problem i egen säng och sov som han skulle. Men nu vid lunch blev det totalpanik igen och nu sover han i soffan, efter att ha ammats till sömns.

Förkylningen är inte över ännu så jag kanske drar på för stora växlar. Kanske går det över av sig självt när han börjar bli frisk. Men jag misstänker att det kan komma att krävas en minikur för att få ordning på allt sedan efter som det nu gått så käpprätt åt skogen.

Jag har beslutat mig för att utlysa katastroftillstånd tills sonen är frisk eftersom jag vet med mig själv att jag aldrig kan få till tillräckligt med attityd för en kur så länge trollet är sjuk (och inte vill det heller pga hans andning).

Hur en minikur går till vet jag. Efter en semester i somras var vi tvungna att genomgå det och det gick över förväntan. Min fråga är istället hur jag ska göra fram tills att trollet är friskt så att jag kan genomföra kuren. Hur förstör jag minst så att säga?

Ska jag:

1. Amma direkt till sömns?
2. Lägga som vanligt men ta upp direkt vid protester?
3. Lägga som vanligt men ta upp när det börjar bli panik?

När jag tagit upp, ska jag då:

1. Låta honom ligga kvar i vår säng/soffan.
2. Försöka lägga tillbaka men avbryta om han protesterar?
3. Lägga tillbaka och först ta upp när det blir panik (vilket det idag och igår blivit direkt när jag försökt)?

Jag vet att det är urkassa alternativ allihop men som sagt, jag kan inte ramsa och ha mig när han är så här sjuk. Jag vill bara ha bästa möjliga utgångsläge inför en eventuell minikur.

:heart:
Lilltrollet ~ Jan 2011
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av miniz »

Stackars liten som är sà förkyld.

Du fàr känna själv vad som blir bäst för er. Om du ska ta upp honom sà gör det innan han behöver skrika upp sig, varför vänta? Det är ingen SHN-tanke i det hela (men jag förstàr dig sà väl, inte vill man kura barnet när man själv är orolig).

Jag tycker du gör rätt i katastroftillståndet eftersom din attityd inte är den rätta för SHN nu. Attityden betyder ju (nästan) allt! Hoppas han blir fort frisk, sà ni kan fà fina nätter igen. Detta kan ni!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
lilltrolletsmamma
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 06:40

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av lilltrolletsmamma »

Tack miniz!

Nej, SHN är det ju verkligen inte. Och det känns så fel så fel. Igår gjorde jag det sämsta jag kunde. Jag bestämde mig plötsligt för att ta tjuren vid hornen och buffa till sömns men misslyckades då han blev för snorig. Så nu är jag rädd att jag fördärvat ännu mer. :( Nu blir det i alla fall inget mer av den varan förrän vi känner oss trygga i att han är frisk och att vi orkar ta fajten.

Jag känner stor trygghet i att det GÅR att få tillbaka våra nätter och läggningar. Däremot är jag faktiskt lite osäker på om jag och sambon ska klara av den första läggningen. Vid förra minikuren krävdes bara buff i 10 min, sedan sov han. Nu tror jag att det kommer att ta betydligt längre tid. Men vi får väl bara ta oss i kragen, bita i det sura äpplet och stå ut. Och tänka att även om lilltrollet mår dåligt för stunden vid just den läggningen så mår han bättre i det långa loppet av det.

Kom faktiskt på en del frågor inför minikuren (som jag tyvärr tror att det måste bli).

:arrow: Förra gången så gjorde vi mer eller mindre som en vanlig kur. Dvs började med buff i två kvällar och backade sedan allt mer. Nu har jag läst någonstans att man inte ska göra så vid minikurer så jag blir lite förvirrad. Hur SKA man göra?

:arrow: Vi har aldrig använt solfjädern eftersom det inte har känts riktigt rätt för oss att hålla fast på det sättet och eftersom buffning har fungerat vid kris. Men börjar han bli för gammal för att buffas? Måste vi införa solfjädern?

:heart: :heart: :heart:
Lilltrollet ~ Jan 2011
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Schemahjälp till lilltrollet

Inlägg av miniz »

Minikur-
verktyga vid första (riktiga :wink:) pip hela natten avsluta med ramsa.
Andra natten kan du verktyga i början av natten, medan ramsan tar över mot slutet.
Tredje natten är det ramsan som ràder.

Du kan buffa sà länge det funkar för er.
Det är ju skönt att bli vaggad!

:D
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"