En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
aso
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:41

En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av aso »

Hej på er :D !

Vi har en matglad 6 månaders kille med två tänder i underkäken, som han flitigt använder, men jag får ingen ordning på plockmaten.
Och han ääääälskar att få pilla med sitt medan vi matar. Det är en djungel av tips ute och går och jag har provat en hel del men det sätts i halsen :shock: och mamman får hjärtat i halsgropen :? .
Är jag för nojjig :oops: ?

Han "tuggar" på allt jag erbjuder och "biter" av stora bitar. Med andra ord funkar äpple, gurka , kokt morot, tomat inte så bra eftersom han biter av stoooora bitar och sen sätter i halsen. Mackbitar med osaltat smör är han inte alls intresserad av. Små ostbitar gillar han men då får jag pilla in dem i munnen. Majskrokar, smörgåsrån och skorpor funkar bra men jag vill gärna vidga vyerna för vår matglade son :wink: .

Glad för alla inspel!
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av annawahlgren »

:D Två spontana tips tills Bättre Vetande träder in på arenan:

Ärter? Små fina petits pois.

Potatismos - borde vara en succé för Vissa Somliga. Man gör det lagom fast, med smör, kanske en äggula, och skapar ett mini-mount-everest att begå... med alla fingrar och tänder som finns :P :lol: :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
aso
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:41

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av aso »

Du är en pärla Anna :D - TACK!
Gröna små färglada ärtor ska jag med glädje servera och potatismos låter mums för små nyfikna fingrar och tänder :lol: .

Och om någon annan har ytterligare fler tips är de mer än varmt välkomna :wink:...

aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av annawahlgren »

:heart: O:)

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av Tetz »

Och jag slår ett slag för avokado! :D Och banan! Båda kan ju mosas först.

När 95 % av det serverade sedan ligger som ett kladdträsk på golvet, kan du med fördel samla ihop det med en fönsterskrapa eller en sån där diskhoskrapa :thumbsup:

Sen har vi ju majskrokar också :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av Stilla »

:D Mjuka smörgåsbitar med leverpastej?
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
aso
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:41

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av aso »

Tack va goa ni är Tezt å Stilla :D !

Tetz - går det att servera avokado och banan i bitar, vad tror du? De borde ju vara "mjukare" än allt annat jag provat...
Så fort han får "sin" lilla tallrik med lite mosmat framför sig kladdar han järnet, men mos är liksom inte intressant att stoppa i munnen :? . Det ska vara bitar om han ska provsmaka, annars bara geggar han, i och för sig mysigt det med. Fönsterskrapa - JA TACK :D ! Har vaxduk på bord och golv, med en skrapa blir det fulländat :lol: .

Stilla - kanske det färglösa osaltade smöret han hittils fått på mackebitarna inte ser tillräckligt smarrigt ut, ska prova leverpastej, det har jag inte haft en tanke på :D .
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av Tetz »

aso skrev:Tetz - går det att servera avokado och banan i bitar, vad tror du? De borde ju vara "mjukare" än allt annat jag provat...
Absolut! Se bara till att de är ordenligt mogna så de går att mosa mot lilla gomen :D
aso skrev:Fönsterskrapa - JA TACK :D ! Har vaxduk på bord och golv, med en skrapa blir det fulländat :lol: .
Jag såg en IKEA-reklam en gång där de hade gjort hela köket i klinker och kakel, så efter maten tog de bara fram högtryckstvätten och spolade av allt gegg =P~ Det kanske vore nåt :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av Guldpuman »

Åh, hurra - en plockmats-tråd!! Vi hade ju tidigt två matvägrare här hemma och kliade oss i skallen rejält länge innan vi fann rätt saker. Precis som du säger så sätts mycket i halsen, samtidigt som man ju vill att det ska vara lite å gnaga på, det är klurigt. Vi prövade gurka, äpple och "mjuktkokta" grönsaker som ju aldrig blev tillräckligt mjuka för B&H innan det blev en soppa av allt :wink: så vi skippade det. Jag slår också ett slag för avocado i bitar ...och banan! Ärtor och majs. Russin kom senare men är toppen nu när våra blivit lite äldre. Majskolvar är kul också! I somras var det färska som gällde och så skar jag dem i tjocka skivor. Gult och kul...och gott! Ja, majskrokar då, som redan nämnts. Riskakor, finns ju sådana där små (Småfolk eller Hipp). Clementiner? Små rutor av ett bra bröd som inte klimpar ihop sig för mycket och då kan jag säga att det var en del letande innan B&H tydligen bestämde sig för Vetekakan, men de fick inte vara de där tjocka.. Inte så stolt över detta men det varade inte så länge innan vi gick över till finare saker som bageriets surdegsbröd. :P Ok. Vad har vi mer. Tror vi började med grönsaksbiffar också. Och ja, det finns goda att köpa, du behöver inte laga själv, vegetariska frysta grönsaksbiffar, morotsbiffar och örtbiffar. De gav vi i små trekanter. Mums! Sen spagetti, klippt, kanske inte går ner så många men kul är det väl. Makaroner också. (Jag kommer på mer och mer bara medan jag skriver så jag kör på här...) Sen körde vi på med köttbullar. Men det kanske är lite tidigt för din?

Jaha..nu tog det stopp. Hoppas du fick några tips!
Bibbi & Harry
Födda 101022
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av Guldpuman »

Haha...åh klinker i hela köket vore ju nåt! Om man ändå är igång så skulle jag vilja lägga till en golvbrunn och vattenspruta. Hmm men vänta nu??..ännu enklare - vi äter i badrummet :wink: :lol:
Bibbi & Harry
Födda 101022
aso
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:41

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av aso »

Guldpuman - TACK :D :D :D !!! Så himla gulligt av dig att komma med dina fina egna erfarenheter :heart: ! Fick massor av nya inputs nu, dax att åka på shopping :wink: ...

Kram
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: En djungel av plockmat och det sätts i halsen...

Inlägg av Guldpuman »

Varsågod :heart: plockmaten ligger oss varmt om hjärtat så jag har mycket i min lilla låda :D
Bibbi & Harry
Födda 101022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"