Minikur

Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Minikur

Inlägg av Rosine »

Vi körde standardmodellen med vår dotter, 17 månader, från början och allt gick jätte bra. Men de senaste veckor har hon vaknat och skrikit ungefär var tredje natt, och dess värre har jag då tagit upp henne, gett henne mjölk och lagt igen. Med dåligt samvete förstås, men hela situationen här hemma har medfört att varje minut sömn har varit super viktigt även för mamma och pappa. (Vi får inte för lite sömn för att barnen inte sover sina timmar utan för att det har blivit svårt att förena familjelivet med våra yrkesambitioner, mycket jobb på kvällarna alltså. Och då har det varit det enklaste att snabbt ge mjölk och sova vidare mitt i natten).
Kan tillägga att hon vaknar minst en gång nästan varje natt, och gråter, men ofta hjälper en snabb ramsa. Men som sagt, var tredje natt ungefär låter hon inte lugna sig genom ramsan och det är då hon får mjölk.
Men nu vill jag äntligen styra upp det, d.v.s. insistera på att på natten sover man. Jag antar att det blir svårt för att jag har vant henne till att hon får sin mjölk. Tror ni att det räcker med ramsa och allt man kan göra utanför hennes och storebrors sovrum? Eller ska jag köra en riktig kur med buffning och allt? Och hur kan det bli med storebror (3 år); han vaknar ju säkert när hon skriker längre.
Jag är tacksam för lite tipps och peppning.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Minikur

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Har du läst på om förtrotsen här på forumet?

Gör gärna det, där finns MASSOR med tips på hur man, genom trivsel i tillvaron av social delaktighet i MASSOR och annat matnyttigt, säkert kan få bukt med den här lilla fnurran av sig självt, utan att behöva kura om man säger.

Vår tjej har varit en "gråtare" sömnen av rang ända sedan förtrotsen i omgångar, då livet varit lite "rocky".

Men mjölk om natten behöver hon ju inte ha, ... :wink:

Gå in under Barnafostran och Favoriter - där hittar du superbra tips!!!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Minikur

Inlägg av Rosine »

Tack för ditt svar och tippsen, jag ska läsa om förtrotsen.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Minikur

Inlägg av Rosine »

Nu har jag läst trådarna om förtrotsen. Tycker att de är mycket intressanta, men vet inte riktigt hur jag kan använda dem i vår situation för att alla handlar om problem som kan uppstå på dagen. Men vi har ju egentligen inga utbrott, ingen öppen frustration, ingen aggressivitet; vi har socialdelaktighet och har hittills lyckats i stort sätt med att visa och leda -- förutom denna sömnfnurran. Finns det andra trådar ni kan rekommenderar angående sömnfrågor i förtrotsen? Eller tipps ni kan ge oss?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Minikur

Inlägg av Sarisparis »

Hej Rosine :D

Här är en trâd som kanske kan ge lite inspiration:

Förtrots/trotsbarn och sömnfnurror!

Jag fastnade särskilt för dessa rader när vi hade en liten sömnfnurra för vâr mellanbror i somras:

Hon är nästan två år och alls inget kurbarn och ingen bebis heller. Nu pratar vi inte 'sömnmetoder' och du behöver inte rädas 5mm, eller att ramsan inte 'tar'. Du ska inte jobba med någon ramsa i en timme - no way. Du ska bara säga godnatt åt henne när du går, och du ska gå direkt, stänga dörren om hennes gapande och inte göra ett dugg mer, utom andra ljud i huset.

Vâr lille kille skrek vid läggningarna dagtid i ungefär en vecka, heligt förbannad över att läggas verkade det som, men när jag inte gjorde nâgon sak av det utan var Alldeles Precis Som Vanligt sâ gav det med sig pâ ungefär en vecka och vi fick tillbaka vâr supersovare.

:heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Minikur

Inlägg av Anna09 »

Kan bara understryka det som Sarisparis skriver - precis så här har vi också hanterat våra fnurror, då de uppkommit.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Minikur

Inlägg av Rosine »

Tack Sarisparis och Anna!! Jag minns att jag har läst denna rader från AW. Tror ni att jag ska hantera ledsen gråt mitt i natten på samma sätt? Ingen ramsa alls? Eller kanske en i början?
Har ni också ett tipps vad jag kan göra om storebror (3) vaknar av skrikandet?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Minikur

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Jag skulle ge en ramsa vid eventuellt uppvak, strax i början, och sedan inget mer!

Vad gäller storebror så kan du förklara för honom innan natten att syster kanske ropar lite, men att han bara får sova vidare för det har inte med honom att göra. Och om han vaknar, så ramsar du. Jag har lärt mig att storasyskon kan sova igenom en jordbävning, bara de lär sig att de inte behöver ta ansvar...
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Minikur

Inlägg av Rosine »

Tack, Sagalinda. Nu är vi nästan bered att köra. Min man och jag är bara oense angående om vi ska hålla oss helt tyst efter ramsan (säger jag) eller om det ska vara husljud och prat (säger min man). Kanske beroende på tiden? Husljud när vi fortfarande är vaken och helt tyst mitt i natten (då brukar hon vakna oftast)? Jag tror att hon ska förvänta sig att att vi ska ta upp henne om hon hör oss för att så har det ju varit de senaste veckorna. Och det hela är ju ingen kur som börjar från början. Min man tror däremot att husljud och prat ska göra henne att känna sig tryggare.

Jag ångrar verkligen att vi har låtit ske detta; det var kanske tanken att hon som är 'uppvuxen' med standardmodell vet vad som gäller och att ett undantag då och då förstör inte rutinen. Men det har det gjort.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Minikur

Inlägg av miniz »

Om ni har attityden pà plats kan han göra husljud om han vill och du kan làta bli.
Jag kör alltid pà din teori, husljud när man ä vaken, för mitt i natten när alla sover, sà sover alla. :wink:

Lycka till! :thumbsup:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Minikur

Inlägg av Rosine »

Tack, Miniz. De senaste nätterna har det varit lugn, lite gråt, men hon somnade om snart. Hon har fått lite extra smör till middag och en kanin i sängen, så kanske var det det som behövdes. Men i alla fall är vi är peppade nu.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Minikur

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup: Härligt! Fortsätt så :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Minikur

Inlägg av Rosine »

Det där med extra smör och kaninen räckte inte länge. Så, vi fick vara konsekventa när hon vaknade mitt i natten. Och det gjorde vi, och nu räcker det med en ramsa och hon somnar om ganska snart. MEN samtidigt har det börjat fnurra vid läggningar på kvällen och vid middagssömnen (protester som kan vara 10 sekunder eller 20 minuter långa) och så vaknar hon över en timme för tidigt på morgonen. Då funkar inte ramsan, och ingen ramsa funkar inte heller. I morse vaknade hon kl. 6 (morgon är halv sju). Hon somnade om efter 10 minuter, men vaknade igen efter 10 min osv.. När det var kvart i 7 somnade hon inte om. Vi har väckarklocka som ringer utanför rummet.
Tror ni att man ska behandla detta som vargtimme, även om vi aldrig behövde kura henne på riktigt?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Minikur

Inlägg av miniz »

Hej Rosine!

Mot morgonstrul kan du ge henne en ramsa som markerar att det ännu är natt och làta henne hàlla pà/somna om i fred, sà länge det inte blir ledsent eller kris. Kolla att det är mörkt, det är det nog eftersom vi har gàtt över till vintertid, men ändà, kolla mörkret.
Gör glad morgon när ni tillsammans slàr av väckarklocka.

När det gäller protester när det är läggdags, satsa alla pengar pà attityden och skrattet till gonattet.

Om du läser runt lite hittar du mànga tràdar om läggningsstrul och tidig morgon.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Minikur

Inlägg av Rosine »

Tack Miniz. Tyvärr blir det kris...
När vi kurade storebror körde jag med musik på morgonkvisten, men då var han åtta månader yngre än lillasystern är nu. Men vi ska nog försöka detta igen. Efter tidsomställningen vaknar hon mer än två timmar förre morgon, så kanske det hjälper.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"