Matschema för snart 6 månader gammal bebis?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Eddies mamma
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 sep 2011, 14:04

Matschema för snart 6 månader gammal bebis?

Inlägg av Eddies mamma »

Hej!
Jag är ny här på forumet först vill jag tacka Anna för barnaboken och även min mamma som gav den till mig. Lillen fyller snart 6 månader har sedan 4 månaders ålder sovit hela nätter (självmant) tack vara detta forum har jag även fått ordning på lurarna under dagen!

Jag har lite bryderier kring mat och upplägget under dagen då jag snart börjar jobba 50 % och nästan inte ammar alls längre, BVC har ytterst få handfasta råd att komma med i denna fråga.....

Såhär ser dagen ut idag

7 vaknar och ammas
8 gröt med katrinplommonpuré
8.45-9.30 sover
11.00 ersättning 220 ml
11.30-13.30 sover
13.45 mat och efterrätt
15.45-16.30 sover
16.45 gröt
18.45 välling 2 dl
19.15 godnatt!
Vad ska jag ge lillen klockan 8 (smörgås m leverpastej?) och kl 11 ist för ersättning (gröt?) tar tacksamt emot era kloka råd!
Hälsar Eddies mamma
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Matschema för snart 6 månader gammal bebis?

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Håller helt med om att det här stället är guld :heart:
Eddies mamma skrev:BVC har ytterst få handfasta råd att komma med i denna fråga.....
Inte så ovanligt :mrgreen:

Jag tycker att det är helt ok med gröt/välling till frukost vid 7/8-tiden. Vid 6 månaders ålder hade jag dock två mål riktigt mat (puré) på menyn. Jag introducerade även kyckling, kött och fisk i maten då för det mättar bra.

Det är såklart en smaksak, men jag hade bytt ordning på några av måltiderna och lagt maten vid lunch och middag. Det är ju så det blir sedan om några månader :D Sedan kanske det är lite väl tätt mellan vissa mål. Det bör gå 3,5-4 h mellan målen så lilla magen får vila emellan.

Det var några tankar från mig :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Eddies mamma
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 sep 2011, 14:04

Re: Matschema för snart 6 månader gammal bebis?

Inlägg av Eddies mamma »

Åh tack för svar!
Inte helt enkelt med maten då all litteratur hänvisar till helamning hur läänge som helst..

Funderar på att göra schemat såhär ist
Kl 7.15 välling 2 dl
Kl 11 lunch mat
Kl 14 mellis gröt
Kl 17.30 middag
Kl 18.45 välling
Funkar det, hur gör ni andra?
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Matschema för snart 6 månader gammal bebis?

Inlägg av Tetz »

Jag tycker det ser toppen ut! :thumbsup: Men hade du tänkt sluta amma helt nu? För det måste du ju inte om du inte vill, men det är helt ok om du vill 8-[ :heart: Inga problem att behålla amning till frukost och därefter fylla på med välling eller gröt.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"