Står på alla tre - ingen ålning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Står på alla tre - ingen ålning

Inlägg av MamMalin »

Hej där!
Har läst och begrundat samt testat de fina ålningstips från Hege mfl som finns på fina forumet. Tyvärr har vi kört fast. Lilltjejen som snart är 7mån är en stark och smidig tjej men inte lika rörlig och sprallig som sin storebror som ålade friskt. Lilltjejen kan åla lite baklänges. Annars ägnas golvstunderna åt att stå i krypposition eller allra mest på händer och fötter/fot. Hur kan jag hjälpa henne med ålningen bäst? (vi kör utan byxor/strumpor, på varmt trägolv, lockande leksaker/föräldrar/bror/katter/skorpor) Att hjälpa med att hålla mot fötterna gör bara att hon ställer sig på alla fyra.
Så tacksam för tips!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Står på alla tre - ingen ålning

Inlägg av TorsMamma »

Hej, byxor på, men BARA fötter. Det skall vara halt om knäna så det inte går att stå på knä. Velour byxor är halt.
För somliga funkar kortarmat, andra måste ha långärmat. Så kolla om hon använder hela armarna för att ta sig upp, då blir det lng velour tröja också.

Sen skulle jag göra lite "pattering" i så fall om hon inte ålar. Sök på det så hittar du flera träffar tror jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Re: Står på alla tre - ingen ålning

Inlägg av MamMalin »

Tack för snabbt svar!
Vi har jobbat på men nu kryper hon korsvis (men styltigt) utan att ha ålat korsvis. Är det byxor på (med hopp om ålning) eller är det byxor av (för att utveckla krypningen)?
mvh
Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Står på alla tre - ingen ålning

Inlägg av Luvisen »

Tror på "byxorna på" så hon får åla lite för en smidigare krypning framöver. Den korsvisa rörelsen är verkligen guldvärd. Själv har jag ju inte använt IAHP på min son när han var under året och nu kan jag konstatera att han har lite problem med att springa- det blir stolpigt, inte korsvist liksom. Så jag har kört ålningsstunder med honom nu och då blir det just den fina korsvisa rörelsen som sedan underlättat springet. Har även märkt att det går smidigare att åla utan blöjor... Kanske kan vara värt att prova även om det kan komma en olycka... :?:

Kram! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Står på alla tre - ingen ålning

Inlägg av TorsMamma »

Japp, byxor på tryck ner stjärten och "tvinga" henne att åla är mitt råd. Även 1 meter ålning är värt mer än ingen meter ålning.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "