Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Nu hoppas jag ju innerligt att han inte "skriker" (detta otydliga begrepp! dvs är riktigt förbannad, arg eller det förbjudna, ledsen )konstant i 45 minuter. Går han ner sig till gnöl och allmänt mutter emellanåt?
Nej, absolut inte skrik hela tiden. Först var han tyst efter ca 7 min och jag slog mig för bröstet :lol: men sen började han gnöla och skrika upp sig och resa sig upp. Jag gick in med ett tillrättaläggande och ramsa. Sen gick det upp och ner med tillslut tystnad. Jag skulle nog vilja säga att skriket var mer ledset än arg men jag fortsatte ramsa glatt. Fick väcka efter marginalkvart. (då blev den sammanlagda sömnen ca 45 min)
De där envisa skarvarna kan också tyda på lite lite mat. Hur upplever du att han äter? Social delaktighet? Utevistelse? Satsa gärna på utevistelse, ut på promenad, gunga, plocka löv, krypa på gräsmatta etc.

Han äter jätteredigt tycker jag.

07.00 frukost: gröt med fruktpuré och smörgås till
10.30 lunch: en burk + en halv burk fruktpuré
14.00 välling 200 ml + en halv burk fruktpuré
17.30 middag: samma som lunch
18:45 välling 200 ml
+ lite potatis, ris, majskrok, rån etc som "sällskapsmat" när vi äter (vad som helst egentligen som han kan/får äta utav det vi äter)

Jag tänker lite på att långa luren kommer så långt efter lunchen (12.30) LÄgger sig inte direkt med full mage... Justera schemat?
Försöker vara ute både fm och em. Promenera med hunden, gå med gåvagn, mata hönor, leka med syrran osv. Försöker få med honom på det vi gör, förbereda maten, vika tvätten, dammsuga + massa lek med syrran såklart.

Det jag har märkt nu de sista dagarna är att han inte är alls lika "klängig" utan utforskar världen mer på egen hand. Kryper i väg till andra rum och kryper själv tillbaka och "letar" efter oss när han märker att vi inte följde med.
Ingo 101207
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Jag lurar fortfarande lite på detta med "skarvarna". Läggningen inne går bättre för varje dag tycker jag men han vaknar alltid före "utsatt tid".

Kan jag lägga in ett extra mellanmål i schemat? I så fall skulle hans tider se ut såhär:

07.00 Godmorgon + grötfrukost
09-09.45 fm-lur
10.00 mellis (banan t ex?)
12.00 lunch (burk+frukt)
12.30-14 middagslur
15.00 mellis (välling?)
18.00 middag (som lunch)
18.45 kvällslurk
19.00 Godnatt

Dessa tider hade vi före kuren och de funkade bra då tyckte jag. Men kanske blir det för mycket och för tätt. Men kanske sover han bättre med mättare mage under middagsluren?
Ingo 101207
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!
Fint att det går framåt :lol: =D> Vi har också haft bekymmer med envisa skarvar. Lösningen är verkligen mat så vi kikar lite närmre på hur ni har det.
dinmorsa skrev:Jag lurar fortfarande lite på detta med "skarvarna". Läggningen inne går bättre för varje dag tycker jag men han vaknar alltid före "utsatt tid".

Kan jag lägga in ett extra mellanmål i schemat? I så fall skulle hans tider se ut såhär:

07.00 Godmorgon + grötfrukost
09-09.45 fm-lur
10.00 mellis (banan t ex?)
12.00 lunch (burk+frukt)
12.30-14 middagslur
15.00 mellis (välling?)
18.00 middag (som lunch)
18.45 kvällslurk
19.00 Godnatt

Dessa tider hade vi före kuren och de funkade bra då tyckte jag. Men kanske blir det för mycket och för tätt. Men kanske sover han bättre med mättare mage under middagsluren?
Jag skulle inte lägga in ett extra mellanmål på förmiddagen, det förstör bara aptiten. Vet inte hur det är med er, men min tjej börjar dippa i aptit om man jämför med hur hon åt vid 6 månader. 4 mål mat+ nattslurk är verkligen att rekommendera. Men jag gillar starkt tänket om att flytta maten närmre lunchluren. Det har gjort susen för min superskarvare :lol: Tycker att det är vanskligt att ge förslag på schema, men om jag nu ändå gör det :mrgreen: :wink:

Typ:
07.00 Godmorgon!
07.00 Ersättning/välling
08.00 Käka gröt, medan ni äter frukost.

(Vill lägga in en parantes här. Jag har nu en liten matkrånglare ( eller ja, hon berättar helt enkelt vissa saker för mig, typ äter gärna mer själv, gärna mer "rena" smaker, inte riktigt lika mycket etc) Därför har jag nu en tid vänt på ordningen . dvs gröt först och ersättning som topping på morgonen. )

9-9.45 Sova
11.30 (alt 11.45) lunch + toppa med välling inom halvtimman
12.30-14.00 Sova (Kanske lite för långt vakenpass i mitt tycke, sedan förra luren, men funkar det så kör ni på det. Problemet blir att det blir tajt med mattiderna)
15.00 Mellis- gröt?Youghurt+ macka?etc. Här toppar jag inte med välling, har märkt att det påverkar middagsaptiten negativt. Så behöver det ju inte vara för er :wink:
18.00 Middag (här blir det bara 3 timmar mellan matpassen, funkar för oss här hemma eftersom mellanmålet har minskat i omfång så att säga)
18.45 Nattslurk (något tight på maten, men upplever ni att han har aptit på välling så kör på det)
19.00 Godnatt!

Ett annat alternativ om vi ska peta i sovtiderna är:

07.00 Godmorgon+ersättning/välling
08.00 Gröt
9-9.45 Sova
11.00 Lunch+toppa med välling
12.00-13.30 Sova
14.00 Mellis
17.30 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Godnatt

Det är ni som gör upp ett schema som passar er son. Det kan finnas alla möjliga varianter, se bara några exempel i SHN-boken. Där finns några exempel som är extremt individanpassade. Därför kan varken jag, eller någon annan, säga att så här skall ni justera schemat. Men ibland är det skönt att få lite input på schemat och det är ju inga större förändringar. Kom ihåg att det tar 3+7 dagar att införa en förändring innan man ärligt kan utvärdera. :)

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Hej igen!

Verkligen tack för ditt svar! Ursäkta att jag inte svarat och tackat förrän nu men vi sover så bra på nätterna så jag har fullt upp med annat :lol: :wink:
Vet inte hur det är med er, men min tjej börjar dippa i aptit om man jämför med hur hon åt vid 6 månader.
Tycker det stämmer på Lilleman också. Trodde han var en riktig matslukare men nu äter han inte alls med samma aptit.

Vi har kört enligt det första schemat du föreslog och dagslurarna börjar helt klart att ge resultat! Somnar snabbare och sover längre (vid några tillfällen full tid!)

Men nu tycker vi att aptiten har försämrats, mat är inte alls intressant längre... :?:

Vi ger välling vid 07 och gröt vid 08. Vällingen går ner men inte gröten. Kanske ska vi köra på som ni och rotera dessa två matintag?

Den där vällingslurken efter lunchen däremot har visat sig vara helt avgörande för lunchvilan. Min sambo har vid ett par tillfällen skippat vällingen då han tycker att lilleman ätit bra lunch och reultatet blir alltid svårare insomning vid lunchvilan.

Vi kämpar fortfarande med vargtimmen mellan 06-07 men har nog blivit lite "strängare" med marginalkvarten. Nätterna går fantastiskt med något enstaka undantag (då kör vi ramsa och Mozart, aldrig gått in)

Och lunchluren då förstås men det blir bättre för varje vecka!

Nu har vi kurat i en dryg månad och förut utvärderade vi (min sambo var emot detta i början men gick med på att ge det en månad) nu märker vi så tydliga resultat så vi kan inte tänka oss att gå tillbaka till hur det var innan. Det skönaste tycker jag är att vi har verktygen att ta till när det strular. Inget vel och stress från vår sida. Bara följ boken liksom. :wink:

Nu kommer en ny fråga. OM ca en månad ska vi åka iväg på en dagsresa. Vi kommer att befinna oss på tåg under fm.luren så den räknar jag med ska funka i vagnen på tåget. Lunchluren är vi troligtvis hemma hos bekanta eller utomhus. Kan vi lägga lunchluren i vagnen då?

Resan hem pågår på tåg under läggningstid. Hur ska vi då gå tillväga? (Inget kvällsbad) Men skratt till gonatt och somna i vagnen eller? läggning är kl 19 och ca 20.30 är tåget framme och resan fortsätter då i bil. Bara att lyfta över och ramsa och hoppas på det bästa? Likadant när vi är hemma (hos min mamma) och lägger i resesäng där?

Tar tacksamt emot tips och råd så att resan blir så bra som möjligt för alla inblandade :)

Tack snälla ni för all hjälp och pepp vi fått! Ibland sover vi så bra så att vi är trötta för att vi sovit för länge :mrgreen:
Ingo 101207
frk Carlsson

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att ni har det så bra :D :thumbsup:
dinmorsa skrev:Nu har vi kurat i en dryg månad och förut utvärderade vi (min sambo var emot detta i början men gick med på att ge det en månad) nu märker vi så tydliga resultat så vi kan inte tänka oss att gå tillbaka till hur det var innan. Det skönaste tycker jag är att vi har verktygen att ta till när det strular. Inget vel och stress från vår sida. Bara följ boken liksom. :wink:
:thumbsup: :heart: Välkommen till ert nya liv!
dinmorsa skrev:Nu kommer en ny fråga. OM ca en månad ska vi åka iväg på en dagsresa. Vi kommer att befinna oss på tåg under fm.luren så den räknar jag med ska funka i vagnen på tåget. Lunchluren är vi troligtvis hemma hos bekanta eller utomhus. Kan vi lägga lunchluren i vagnen då?
Självklart kan ni göra det! Var bara noga med att mörklägga ordneltingt. En sån mörk filt som möjligt och som släpper igenom luft såklart. Häng den över HELA vagnen, inte bara suffletten. Sen gör ni bara spm när ni lägger i sängen. Är lillen ovan att sova i vagn kan det ju såklart bli protester och frågor, men tids nog kommer han somna ändå eftersom kroppen är van vid att det bjuds på sova vid just den tiden. Försöka att INTE vagna, även om det lugnar honom, ev kan man ge ngt "bestämt" skak i handtaget bara för att visa vad man menar (om nu inte ramsan tar el han har svårt att komma till ro). Bete er bara som ni brukar hemma i sovrummet. Min erfarenhet av att sova på resande fot (har bara erfarenhet från bil) är att daglurarna inte blir lika långa som de ska...men ge igen senare under dagen/kvällen m h a marginalkvarten och hetsa inte upp sig. Det är ju engångstillfällen vi pratar om :) .

Att ta med en resesäng kan ju annars vara en variant :wink: . Se då bara till att det är OK mörkläggning i det rummet han får sova. Kanske kan ni låta honom sova i vagnen inomhus oxå om det känns för meckigt med utomhus? Men som sagt - mörkläggningen är en stor del av hemilgheten av att kunna somna på andra ställen än där man är van (iaf enl min erfarenhet).Och många man sover över hos tror att de har mörklagt ordentligt, jag kan bara ta mina egna föräldrar och svärisar som exmeple, vi har typ fått ha mörkläggningsskola med dem. Det ska ju vara KOLSVART, inte ett endast ljus ska ju sippra igenom på natten ( på dagtid är det Ok med en liten skiftning :wink: ).
dinmorsa skrev:Resan hem pågår på tåg under läggningstid. Hur ska vi då gå tillväga? (Inget kvällsbad) Men skratt till gonatt och somna i vagnen eller? läggning är kl 19 och ca 20.30 är tåget framme och resan fortsätter då i bil. Bara att lyfta över och ramsa och hoppas på det bästa? Likadant när vi är hemma (hos min mamma) och lägger i resesäng där?
Jajamän. Försök göra allt så snabbt och smidigt som möjligt. Prata inte under tiden och undvik så mkt synintryck och ljus som det går. Blir det uppvak och frågor så skulle inte jag svara så mkt på dem utan lägga ner som vanligt och sen bara ge en ramsa när jag går ut ur rummet och sen AVVAKTA och se vad som händer efter det. Börjar man tokramsa så är risken stor att han tror att det är fara å färde. Lugna och fina bara - precis som vanligt.

Och går det på röven, tja då är det så. Inget mer med det.En gång är ingen gång :wink: Bara att komma igen.

Ha det fortsatt gott :heart: :thumbsup:
/Sanna
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Tack snälla för er hjälp!

Tågresan gick finemang - somnade med ramsa på tåget hem i vagnen med mörkt lakan över sig \:D/

Nu har jag några andra funderingar...

1. Lilleman är nu 11 mån och hans schema ser ut såhär:

07.00 väckning
07.15 frukost: gröt med fruktpuré och smörgås till (äter oftast bra)
08.00 200 ml välling
9.00-9.45 sova
11.30 lunch
12.00 välling
15.00 mellis (banan+smörgåd/yoghurt)
18.00middag
18:45 välling 200 ml
19.00 godnatt

I perioder krånglar dagslurarna rejält men för tillfället bra så jag släpper det nu. Vargtimmen däremot... :roll:

Det funkade så himla bra men nu känns det som vi tagit två steg tillbaka. Vaknar runt 06. och somnar eg aldrig om. Ramsar bara om det hela blir alltför hetsigt. (sällan)
Men han skriker, gnäller, lugnar sig, skriker upp sig igen osv. Han sover i ett utrymme bredvid vårt sovrum (ingen dörr bara skynken) vilket ju kraftigt förhindrar övriga familjemedlemmars sömn...

Jag går aldrig in utan låter honom i stort sett hållas. Ramsat vid ngt enstaka tillfälle men upplever oftast att det bara blir värre då.

Vad gör vi för fel? Kan det vara så att han inte behöver lika mycket sömn längre? Dags att ändra i schemat?

2. Nästa fråga. Om två månader åker vi två veckor till Mexiko. Tidsförskjutningen är -7h. Vi åker tidigt på morgonen och är framme på kvällen. Men när vi kommer fram är det ju mitt på dagen där? Hur ska vi på bästa sätt förbereda oss för för resan gällande schema och tidsförskjutning? Kan man ge en extra lur vid ordinarie läggdags och sen väcka upp och fortsätta dagen som vanligt?

(Jag tycker liksom att vår vintertid ställde till det tillräckligt...)

Han är 13 månader när vi åker.

Tacksma för hjälp!
Ingo 101207
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Jag tror vi har en solklar schemajustering på G här! han ber ju om den i vargtimmen. :wink: Jag saknar 3 h på ditt schema... :wink: Antar att det kanske ryms en lunchlur där på 2 h. En förmiddagslur på det och 12 h natt ger knappa 15 h sömn. En kille på 11 månader klarar sig på ca 14 h. Maten ser ok ut tycker jag, kanske lite mycket välling och gröt (4 gg) men jag antar att du "toppar" med vällingen efter målet då han ätit "riktig" mat (frukost och lunch)...

Tycker du ska plocka bort FM-luren nu. Huruvida du ska behålla 20 min eller inte en tid framöver får du bedöma. Jag plockade bort fm-luren rakt av och behöll 2 h sömn mellan 12-14. Det kan vara jobbigt i början att hålla den lille pigg och alert fram till lunchvilan, man får vara uppfinningsrik! :D Mycket utevistelse brukar hjälpa! När du gjort denna ändring löser sig nog de tidiga uppvaken snart om inte läs på i denna länk och bestäm er för en strategi!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Tidsomställningen överlåter jag med varm hand till någon annan på forumet! :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Här finns bra tips på hur man kan göra. :wink:

Tids-skillnad

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Tack snälla för era svar!

Jag tror helt klart nu att det är dags för schemajustering!

Jag missade ju för jösse namn middagsluren på 1, 5 h i schemat! Såhär ska det se ut:

07.00 väckning
07.15 frukost: gröt med fruktpuré och smörgås till (äter oftast bra)
08.00 200 ml välling
9.00-9.45 sova
11.30 lunch
12.00 välling
12.30-14 middagslur
15.00 mellis (banan+smörgåd/yoghurt)
18.00middag
18:45 välling 200 ml
19.00 godnatt

Schemat har alltså innefattat 14.15 min. (Kan ju dock dra ifrån en timme eftersom han aldrig sover fram till 07...) (Jag toppar med välling)

Jag tänkte helt enkelt att börja med att bara korta fm-luren till 20 min. Eftersom han brukar gnugga sig i ögonen redan innan nio så känns det omöjligt att ta bort den luren helt. Vad tror ni?

För övrigt så har han nästintill börjat matvägra... Fullkomligt VÄGRAR burkmat. Får det vi äter så mycket som går men vill absolut INTE bli matad. Han får sitta och pilla med makaroner och korv eller vad det nu kan vara. Lunchen är värst (då vi är ensamma hemma). Vet inte om schemat kan påverka aptiten så som det ser ut i nuläget?? Eller om det bara är "helt normalt" :? Han har varit en riktig storätare tidigare så man blir lite bekymrad men jag tänker att så länge han orkar med vardagen och åtminståne tar "vällingtoppingen" så bör han ju överleva :wink: (Eller är det toppingen som är boven i dramat?)

Tack för att ni finns!!!
Ingo 101207
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag tycker att du kan korta ner fm.luren.
Här har jag ett konstigt råd. :wink: Vet du, min loppa krånglade också en period med lunchen. Helt sonika drog jag ner på vällingen på morgonen till 100 ml , sedan fick hon gröt vid andra frukosten. Ni kanske ska dra ner vällingen först till 150 ml på morgonen? (Nu på senare tid har jag vänt på matordningen.) Eftersom hon var en superskarvare på middagsluren, så ville jag att magen skulle vara knökmätt inför långsovning. :wink: Inte blev hon grinigare, eller sov sämre på fm.luren för det. Utan det fick positiv effekt på aptiten vid lunch. Kanske värt att prova? För min tjej käkade välling av bara farten liksom. Hon bara åt och åt ( och en del kom ju faktiskt upp också, men det är nästintill borta nu)

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Hej igen!

Det var ett tag sen jag var här sist och kanske borde jag starta en ny tråd men ni får väl hänvisa mig rätt om jag är på fel ställe :P Lilleman har ju hunnit bli 16 månader redan :shock:

Kuren har funkat bra men nu misstänker jag att en schemaändring vore på sin plats...

Såhär ser schemat ut idag:
07.00 Godmorgon
07.15 Välling+ smörgås
09.00 mellis (yoghurt+frukt)
11.30 lunch (burk eller samma mat som vi äter)
12.00-13.30 SOVA
14.30 mellis (smörgås+yoghurt tex)
17.30 middag (se lunch)
18.30 bad
18.50 välling+bus
19.00 SOVA

Totalt 13,5 h.

Som sagt.. schemat SER UT så men lilleman sover sällan alla dessa timmar... Vaknar oftast (typ alltid) runt 06. Ramsar då och han tystnar, babblar, sjunger etc. Detta kan upprepas ett par gånger till fram till 06.30 då blir han förbannad och ledsen. Försöker aldrig ta upp före 06.45 och avvaktar tyst stund.

Jag upplever även att det tar längre tid för honom att somna ligger mest och babblar så det är inget krångel men kanske behöver han lägga sig senare?

Så - hjälp mig gärna med nytt schema (om ni tror att det är det som behövs) eller andra justeringar!

Tack!
Ingo 101207
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av Nat »

Hej,

Schemat ser fint ut och det borde hålla fram tills att sonen är runt 3 år :D

Jag tänker att endera är han i en period där han helt enkelt har lite svårare att komma till ro, kanske behöver han helt enkelt få snacka av sig lite på kvällarna innan han blir lugn.

Vaknar han tidigt på morgonen så kan det vara så att han är hungrig, får han i sig tillräckligt tiill middagen? Det kan ju även vara ljuset som väcker honom, har ni riktigt mörkt i hans rum?

I övrigt så tänker jag att sådana perioder när sömnen är lite upp och ner kommer och går. Det bästa man kan göra är att ha barnet ute riktigt mycket och aktivera barnet med en massa hushållsarbete och riktigt mycket fysisk aktivitet. Rör han sig mycket? är ni ute och går en massa? klättra är super bra (men kom ihåg att hålla ett vakande öga på honom). Åla, kryp, gör kullerbyttor, jaga varandra, gå i trappor etc etc. är strålande för att trötta ut små barn.

För att kunna sova gott och länge behöver man både trötta ut hjärnan och kroppen, vara mätt i den lilla magen och ha varit ute minst 2 gånger. Uppfylls alla kraven ja då kan vi inte göra så mycket mer :D

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Tack snälla för svar!

Tycker nog själv att det är mörkt men ska granska alla ev. springor en extra gång. Jag tycker vanligtvis att han äter bra på kvällen men kanske ska säkra upp med lite gröt etc... ibland kan det vara svårt att se hur mkt han eg. fått i sig när han äter "vår mat" mycket hamnar ju på golvet, i håret, i haklappen osv... :lol:

Ute är vi varje dag - både fm och em- kanske är det så helt enkelt att han är i en babblig period :P

Har tidigare inte ramsat sista halvtimmen (mellan 06.30-07) ska jag skippa det fortsättningsvis också och låta honom hållas?

Tack
Ingo 101207
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av Manfred10 »

dinmorsa skrev:Har tidigare inte ramsat sista halvtimmen (mellan 06.30-07) ska jag skippa det fortsättningsvis också och låta honom hållas?
Babbel är ju trevligt tycker jag! :D 8) Jag brukar inte göra något åt det, risken är att de små liven i stället blir arga...om man tjatar om att det är natt fortfarande. Han BER ju inte om hjälp så jag skulle skippa ramsan på morgonen. Du kan ev. ge en upplysningsramsa direkt, bara för att påminna, och sen gosar du själv ner dig i kudden och snusar vidare. Om det bara babblas skulle jag ändå vänta tills det är dags att gå upp (7.00), övergår det i ilsknare toner så vänta som sagt tills du får en andningspaus.

Och det viktigaste är inte att man sover alla minuter! Det viktiga är att man har FÖRUTSÄTTNINGARNA. :wink:
:idea: 4 mål mat + nattslurk varje dag
:idea: en skön långlur (eller flera beroende på behov och ålder) mitt på dan
:idea: utevistelse med mycket rörelse och upplevelser, gärna 2 gånger om dan
:idea: får arbeta i flocken och känna sig behövd
:idea: får ha lite privatliv, (tex babbla på morgonen :wink: ) ensamlek, eget arbete etc.
:idea: svalt och mörkt i sovrummet
:idea: mycket skratt och kärlek i kroppen :heart: :heart:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

kikar bara in här för att jag vill tipsa om att man kan lägga lite tidigare på kvällen om det är att det babblas hemskt mkt och insomningen drar ut väääldigt mkt på tiden :wink: .

Vår yngsta (född i juni -10) kom in i en riktigt babbelperiod när han var kring 1,5 år.Till slut tog det närmare en tim för honom att babbla av sig och somna och det funkade ju inte eftersom det "åt" av nätterna :? . Så då började vi lägga honom 30 min innan schemat.Vi gjorde så i 10 dgr och sen utvärderade vi och kom fram till att vi skulle köra så, då somnade han oftast iaf kring 19.15-19.30 ist för runt 20 (läggningstid enl schemat är annars 19.00). Nu, ca 3 mån senare, har han lugnat sig lite så det räcker med att få lägga sig en kvart tidigare, då kan han babbla av sig 20-30 min om han behöver och sen somna nöjt :wink: .

Vi har inte ramsat el gjort ngt för att bemöta hans babbel vill jag oxå tillägga. Det började eskalera i takt med att hans verbala utveckling fick en riktig kickstart :) så vi lät honom bara njuta av alla orden, men att den för den skull inte skulle sabba nattsömnen.

:D

PS. kring 1.5 år kan en del komma in i den sk förtrotsen, och då kan andra fenomen än bara babbel uppenbara sig i samband med läggning och uppvak. Det stötte vi oxå på, bl a enorma raserianfall som plötsligt gjorde entré. Den här tråden hjälpte mig mkt då för att kunna återfå förhållningssättet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=13298
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"