sluta med blöja?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

sluta med blöja?

Inlägg av hallonmbanan »

Hej,

Vår dotter är nu 18 månader och jag undrar om ni hade kunnat komma med lite tankar om att sluta med blöja på dagtid.

Det är nämligen såhär, vår dotter har den senaste månaden börjat säga ”bajs” sekunderna efter att hon har bajsat. Hon vill då att vi skall byta blöjan så fort som möjligt. Hon Har också den senaste veckan börjat säga ”bajs” IBLAND precis innan hon har bajsat. Vi har också en potta i vardagsrummet där hon sätter sig då och då med blöja på. Hon vet var toaletten är och frågar man vad man gör där så säger hon ”thiss” eller ”bajs”. Och hon vill helst inte ha blöja på sig alls.

Hade detta varit vilken vanlig tid som helst så hade jag tagit bort blöjan redan nu och kört efter SusanDs tänk (sluta vid 18 mån). MEN nu är det så att om 1.5 vecka så går vårt flyttlass till ett annat land. Under en vecka skall snuttan vara hos mormor och morfar och sen flyttar vi in i nya huset. Sen tar det två veckor innan hon skall börja på nytt dagis.

Själva tycker vi att det förmodligen är alldeles för mycket att också ta bort blöjan samtidigt, MEN hon verkar ju signalera att detta är vad hon vill.
Om vi nu skulle sluta med dem så tänkte jag att de första två veckorna i nya huset när vi är hemma så kanske det hade varit en bra idé att sluta med blöjan dagtid. Samtidigt som att jag är rädd att det kommer att vara många nya intryck på en gång.

Min mamma föreslog att de kunde börja redan när lillan är hos dem men jag är emot det på grund av tre orsaker. 1) Min mamma kommer nog inte att vara helt observant på när min dotter behöver gå på pottan, 2) Hon kommer nog att sätta på blöja när hon tycker att det behövs, 3) vi måste flyga till nya huset och jag vill inte sätta på blöja när vi har bestämt att den skall vara av.

Nästa gång, efter dagis inskolning, som vi är lediga en längre tid är ju inte förrän till jul och det är ju ganska lång tid dit.
Så, vad tycker ni? Skall vi sluta direkt i nya huset eller vänta till jul?

Tack på förhand! Kram :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: sluta med blöja?

Inlägg av SusanD »

:) Hej, kunde inte låta bli att hoppa in och dela med mig av mina åsikter i frågan.

Vi har ju bara tagit av blöjan vid 18 mån och så har det varit bra med det. MEN och det är ett stort och viktigt MEN, man måste ha tiden och den rätta attityden.

När vi tog av Mikas blöja kissade hon överallt och jag som då ammade en pyttig Linus insåg att det var ohållbart. Insåg varför jag alltid vägrat sälja valpar till nyblivna föräldrar, man har varken tid eller attityd att få valpar rumsrena eller storasyskon torra. Så blöjan åkte på igen för att tas av ett par månader senare när omständigheterna var lugnare och på två dagar var hon torr och sen dess sköter hon både kiss och bajs helt utan vår inblandning.

Så mitt svar blir att ni måste själva känna när ni föräldrar har tiden och attityden. Är det nu eller sen? För lilla barnet spelar det ju egentligen ingen roll alls skulle jag säga. Låt henne sitta på pottan eller toaletten och kommer det något så gör det om om inte så är det också ok.

Mika ratade pottan helt hon ville sitta på toan från början och helst sitter hon utan Baby Björn ringen och det fixar hon bra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: sluta med blöja?

Inlägg av hallonmbanan »

Tack SusanD!

Attityden har jag helt klart! Problemet är nog tiden. Packa upp en hel lägenhet samtidigt kanske inte är det bästa. Jag får tänka på det och diskutera här hemma.

Om du har tid så hade jag verkligen uppskattat om du hade kunnat skriva ner hur ni gjorde när det hände olyckor och så. Hur gjorde när ni var iväg några timmar? Eller ni kanske höll er hemma under tiden? Om du inte har tid att skriva ner det så kanske du kan länka till någon bra tråd? Har försökt söka på det men hittar inget riktigt bra.

Tack :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: sluta med blöja?

Inlägg av SusanD »

Så här har vi gjort;
-Aldrig frågat; är du kissnödig? Behöver du kissa?
-Alltid kissat innan vi gått ut, sova middag (innan blöjan ska på för sovstunden) och innan läggdags för natten.

Har det hänt olyckor så har vi ju oftast varit upptagen med en småtting, matlagning eller annat så det har liten fått ordna upp själv. Vi har bidragit med trasa att torka med och talat om att det går bra att lägga kisskläderna direkt i tvättmaskinen eller på golvet nedanför. Vi har även hjälpt till att sätta på duschen så har liten fått duscha och torka av sig lite själv - viss assistans har behövts men så lite som möjligt. Nya kläder har vi tagit fram och liten fått sätta på sig själv så gott man kunnat.

Det svåraste har varit att låta bli att fråga eller säga till att barnet måste kissa.

I bilen har vi haft kisskydd eller en handduk i stolen, i fall om en olycka skulle hända. Men ingen av våra barn har någonsin kissat på sig i bilen faktiskt.

Med Emil hade vi med pottan när vi for iväg till någon och hälsade på för han tyckte att det var läskigt att sitta på toaletten. De andra har suttit på toaletten och vi har hållit i dem lite.

Kommer inte på något mer nu, återkommer om det dyker upp något mer.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: sluta med blöja?

Inlägg av hallonmbanan »

Tack SusanD, du är fantastisk!

Precis vad jag ville veta!

Tror nog att vi skall vassa attityden och köra när vi kommer till nya huset!

Tack Tack!
Kram
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: sluta med blöja?

Inlägg av hallonmbanan »

SusanD, jag kom på att jag har en fråga till.
Hur gjorde ni när ni satte på Mika blöjan igen, sa ni något eller var det bara så det var?

Och när jag ändå skriver till dig, jag läste i Linus tråd att han hade en sömnfnurra och var ledsen på natten. Du skrev att ni hade en rams diskusion runt 1 h tror jag. Är det inte så att dina barn sover i samma rum? Stör det inte de andra barnen om du och Linus har en rams diskusion. Jag är bara allmänt nyfiken hur det fungerar, om man får för sig att någon gång i framtiden kanske försöka en gång till.....

Tack! :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: sluta med blöja?

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag kan svara på den ena av dina frågor. Mina barn sover i samma rum och de störs INTE ett dugg av varandra. jag har också haft en del diskussioner med endera av dem och de verkar veta precis vem ramsan gäller. och skulle de fundera på att vakna så hör de ju ramsan lite då då och då verkar de inse att de inte behöver bry sig. Mamma och pappa sköter ju det där. :wink: Så det är nog en attitydfråga. att förmedla att jag har koll liksom 8) och vad jag vet så sover även SusanDs dreamteam i samma rum och de störs inte heller av varandra vågar jag påstå.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: sluta med blöja?

Inlägg av SusanD »

Hej igen, :)
hallonmbanan skrev:
Hur gjorde ni när ni satte på Mika blöjan igen, sa ni något eller var det bara så det var?
Jag tror att man kan göra nästan vad som helst bara man gör det med den rätta attityden. Vi satte bara på blöjan igen och låtsades som om det regnade, sa inget, förklarade inget. Mika frågade inget heller utan tyckte nog bara att det var ett klokt beslut. Åh andra sidan hade vi inte gjort någon stor sak av att vi tagit av blöjan heller. Inget halleluja moment, vi bara tog av den.
hallonmbanan skrev: Och när jag ändå skriver till dig, jag läste i Linus tråd att han hade en sömnfnurra och var ledsen på natten. Du skrev att ni hade en rams diskusion runt 1 h tror jag. Är det inte så att dina barn sover i samma rum? Stör det inte de andra barnen om du och Linus har en rams diskusion. Jag är bara allmänt nyfiken hur det fungerar, om man får för sig att någon gång i framtiden kanske försöka en gång till.....
:lol: Blir lite full i skratt när jag läser din fråga, svaret är att, precis som Videunge skriver, att ingen störs av att jag ramsar högt som lågt. När Sigge drabbades av spökskräck under några nätter så låg jag i hans säng en natt och därifrån ramsade jag Linus som då låg i samma rum. Ingen vaknade och Linus somnade, precis som det ska vara.
Jag kan ligga inne i vårt rum, de ligger bredvid varandra och det är inga dörrar utan bara draperier som skiljer dem åt, och ramsa om det behövs och den ungen som är vaken somnar medan de andra sover vidare. Pappan som ligger precis intill mig vaknar inte heller av att jag ramsar, fast jag hojtar honom rakt i örat, nästan. :wink:
Hundarna bryr sig inte heller om att jag ramsar, de verkar tycka att det är helt ok att det är jag som håller vakt, de är ju så otroligt trötta på nätterna och framåt morgonkvisten.

Och ja, alla våra fyra barn sover i samma rum.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: sluta med blöja?

Inlägg av hallonmbanan »

Hej Susan och videunge,

Ville bara tacka för era svar, har läst dem men vi är ju mitt i vår flytt så jag har inte haft internet så jag kunde svara.

Jag skall tänka några dagar till om hur vi gör med vår lilla tjej och att sluta med blöja. Återkommer om vi prövar och berättar hur det går!

Kram :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: sluta med blöja?

Inlägg av hallonmbanan »

Hej igen,

Tänk att det redan är jul :santa: , det betyder att min lilla flicka snart är 22 månader och idag bestämde vi att det var dags att sluta med blöjan dagtid! \:D/
Hon tyckte det var jätte häftigt att få använda trosor, pottan är okay att sitta på men toaletten med Babybjörnens toa ring är väldigt läskig så den vill hon inte sitta på.

Annars så kan hon ta av och på byxor och blöja själv, väldigt intresserad när vi sitter på toa, säger nästan alltid till när hon har bajsat och ibland också innan hon bajsar i blöjan. Vill helst inte alls ha blöja på sig och håller sig länge. Därför tyckte vi det var dags.

Under dagen så kissade hon på sig 5 gånger och sa inte till en endaste gång. Varje gång gör vi som ni har rått oss till, säger: Ojdå, kom kisset på golvet, kisset vill ju vara i pottan, nästa gång får du säga till innan kisset kommer så får du sätta dig på pottan. Sen har hon fått ta av sig trosorna så gott hon kunde, torka upp kisset, lägga de smutsiga kläderna i ”kiss kläder spannen”, gå och tvätta sig och sen sätta på sig trosorna. En gång gick hon helt plötsligt och hämtade trasan och börja torka, då hade hon kissat igen. När hon har kissat så vill hon gärna sitta på pottan men självklart kommer inget då det redan har kommit i byxorna. Två gånger har hon tagit på trosorna och ”sett” kissig ut, har då frågat henne om kisset kommer men hon sa då nä. :?: Är det fel att fråga? När hon bajsade så satte vi henne på pottan men då kom det inte mer. Innan hon skulle lägga sig så sa hon både kiss och bajs men ville inte sitta på pottan och det kom inget.

Jag är inte säker på hur detta kommer att sluta, jag trodde att hon redan första dagen skulle berätta i alla fall en gång när kisset kom. Jag har läst några av ”sluta med blöja” trådarna och det verkade så enkelt för alla.

Ja ja, jag hoppas att någon har tid att svara snabbt på några frågor tills imorgon:
:?: När man ser att hon är på väg att kissa, skall vi säga något till henne eller bara sätta henne på pottan? Jag är rädd att jag avbryter kissandet och att det kommer få konsekvensen att hon inte kommer vilja/kunna kissa alls.
:?: Hur länge tycker ni att vi skall hålla på utan att hon inte säger till att hon måste kissa/bajsa? Från början tänkte jag låta det ta 2 veckor men nu börjar jag bli rädd att om hon inte kan kissa och bajsa ”fritt” så kommer hon kanske inte känna sig trygg med det.
:?: Finns det något annat vi bör tänka på?

Hoppas att vi kan få lite ”heja” rop också. Folk runt oss verkar tycka vi är rena idioter som redan börjat, kanske därför jag blev så osäker efter första dagen även efter ha haft SUPER attityd under de senaste veckorna om att vi skulle sluta.

Kram :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: sluta med blöja?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vägen till att bli blöjfri är långt ifrån slingerfri för de flesta.

Det jag gjorde var att sätta min son (säg var 3:e timma eller så) när jag märkte att han oftast hade sina tider då vi hade olyckor. Satte honom på pottan framför tvn och ett glas med jucie till. OFtast när man dricker så behöver man kissa. Eller om man blir exhalterad behöver man kissa. Då gäller det att jobba lite förebyggande tycker jag.

Men visst det kan ta sina modiga veckor innan det sätter sig. Jag vet dem som tagit tillbaka blöjan några veckor till tills de märkt att det funkar bättre.

Min son fick ha byxblöja som han kunde dra ner själv som nattlösning tills han var ganska stor. Men vi behövde inte detta på dagen. Men min son var nästan 3 när han blev dagtorr.

Så tålamod och torka torka torka lägga i tvätten, sätta på maskinen, hänga upp lite jobbigt måste det bli att kissa på sig. Inte roligt. Inget tjat. Säg bara lite i förbi farten, vill du ha lite jucie och se tv? Bra då sitter vi på pottan och gör detta.

Kommer det kiss kan man göra kissdansen och hälla i toan. Sen gör man om det efter säg 3 timmar.

Så gjorde vi. Läs lite mera i kisstrådar. Det finns massor. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: sluta med blöja?

Inlägg av SusanD »

Och jag som är relativt lat håller inte på och förebygger alls :) utan låter det lilla barnet sköta sina bestyr själv. Men det är svårt att inte lägga sig i och det är svårt att inte ständigt fråga om ungen behöver gå på toa.

För våra tre barn har det varit jättemycket kiss på golvet de två första dagarna men sen har det funkat bra. Vi har tagit av blöjan när killarna var 18 mån och Mika 2 år. Emil tog av nattblöjan en månad senare medan de andra haft kvar den längre.

Vi har inte jublat när det som ska hamna i pottan hamnat just där, däremot har vi beundrat mycket kiss och bajskorvar de senaste åren. :wink:

Så gör inte så stor sak av det hela är mitt råd.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: sluta med blöja?

Inlägg av hallonmbanan »

Hej Torsmamma och SusanD,

Tack för era båda svar. :heart:

Torsmamma, tack för råd och uppmuntran, tyvärr verkar det inte som min lilla älskling har några ”fixa” kiss och bajs tider, här kan det ta allt från 5 min emellan till 2.5 h. Plus att vi inte har någon TV heller. Jag har försökt :oops: att köra efter råden ”inte tjata alls”, även om jag tyvärr inte har lyckats med det. Men idag var en ny dag så jag har inte tjatat alls. Jag fick mycket bättre attityd efter ditt inlägg Susan, tack så mycket.

Idag har vi som sagt kört utan tjat, om hon har börjat kissa så låter jag henne fortsätta tills hon är klar sen kör vi hela ”ojdå dumma kiss städa upp själv”-köret. När jag har varit kissig har jag sagt i förbifarten ”oj, nu kommer mammas kiss, nu får jag ju gå till toaletten”, när jag sen sitter där kommer hon efter själv, är nyfiken, så vi inspekterar och vinkar hejdå och spolar. Hoppas att detta fungerar bättre.

Susan, några frågor till dig:
:?: Jag vet att du berättade att ni försökte sluta med blöja på Mika runt 18 mån men att det inte fungerade, hur länge var det innan ni satte på blöja igen? Hur funkade det inte? Sa hon inte ifrån?

:?: När du säger att det har funkat bra efter två dagar, på vilket sätt? Har de då börjat säga till själva eller gått och satt sig själv?

:?: Hur gjorde ni med pottan/toaletten? Det verkar som om vår lilla inte har ro att sitta tillräckligt länge. Jag sätter henne innan hon lägger sig och innan vi går ut men det varar bara några sekunder sen skall hon vidare. Några förslag?

Tack igen för förslag och uppmuntran!
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: sluta med blöja?

Inlägg av hallonmbanan »

en liten uppdatering....På förmidagen igår blev det flera olyckor, eller bara olycker. Efter lunch sovet (med blöja) hände inget, innan vi skulle gå ut satte jag henne på pottan och jätte mycket kiss kom, efter det två mer olycker innan natten. Idag, efter snart 1h45min vaken, har vi bytat byxor och trosor 5 ggr. Hon ville inte ta av sig blöjan i morse och skulle inte ha trosor på sig. Efter att hon fick välja själv vilka hon skulle ha var det okay att ta dem på sig. MEN efter de sista kisset så blev hon jätte ledsen och tyckte det var super obehagligt. Vi torka upp och så men hon grät rätt mycket. De andra gångerna har hon också tycket att det var jobbigt och krypit upp i mitt knä när vi har städat undan.
Jag som var så säker på att vi skulle göra detta då hon verkligen verkade som om hon ville sluta vet inte alls hur vi skall göra nu. Kan jag hjälpa henne på något sätt eller skall vi sätta på blöjan igen?
kram
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: sluta med blöja?

Inlägg av TorsMamma »

Man kan faktiskt sätta på blöjan igen några veckor om man vill, lika självklart som att mamma beslutade fel i att kläderna var för små och köpte för stora.

Jag vet att BB inte tycker så, men det gör jag och vet flera som gjort.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"