Andra böcker av Doman

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Rynn
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 21:25

Andra böcker av Doman

Inlägg av Rynn »

Vi har startat matteprogrammet efter att ha läst How to...math.
(Det går väl sissodär, E verkar mer upptagen med allt annat. Knapparna i byxorna är mer intressanta än mina kort... hmm.. Menmen.. jag ler och ser jätteglad ut)

Det jag egentligen undrar är om någon läst "How To Teach Your Baby To Be Physically Superb". Är den värd pengarna?
Eller är någon annan bok bättre?
Ska (såklart...) köpa how to...read så småningom också.

Många böcker (och mycket pengar) blir det.
Älskade lille E född 20110221
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Andra böcker av Doman

Inlägg av Hege »

Hej Rynn

Jag förstår dina funderingar.

Som ägare, och flitig användare, och som har en ny tidsräkning efter att jag hittade Doman, kan jag på det varmaste rekomendera alla Domans böcker. Den forståelsen och det tänket man anammar (om man bara förstår vad Doman menar), är kunskap som knappt går att värdera i pengar.

Det finns ett uttryck på engelska som heter: "Pennywise, but poundfoolish". Det vill säga att man sparar ören på det som det kunde blitt många kronor av.

Lite så vill jag karakterisera för dem som inte vill spendera pengar på Domans böcker. För så viktig kunskap som finns mellan permerna där, finns knappt andra ställen.

"Physically Superb-boken" och "How smart is your baby" är mina första-val, men där är det mest övningar att hämta för barn under ett-två år. Men mycket viktig kunskap finns också mellan övningarna. Luvisen har böckerna (tror jag mig minnas), kanske hon kan berätta lite av hur hon tycker?

Read-boken (mitt soleklara 2. val) , matte-boken och Encyclopdic-boken är satt i hop till én bok som heter "How to multiply your baby's intelligence". Det kan ju vara bra att veta...

Swimboken kanske man inte behöver här i Sverige, babysim är helt ovanligt i USA eftersom jag forstår, därför behövs en egen bok där.

Blev du klokare?? :D
Rynn
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 21:25

Re: Andra böcker av Doman

Inlägg av Rynn »

Tack för svar!
Absolut klokare. Synd att jag köpt matteboken.. skulle så klart köpt intelligence-boken på en gång. Menmen, jag köpte "Physically Superb-boken" nu och tar intellegence-boken nästa gång.

Då återstår bara sista frågan:
"How smart is your baby" :)

Köpa eller inte?
Det handlar inte så mycket om pengarna för boken, men jag vill inte ha flera böcker som säger samma sak. De ska ju läsas också. Dessutom resulterade ju matteboksköpet i ett 1000kr-material-inköp. Kommer Physically Superb-boken kräva ett inköp av en gymnastiksal med balansbom och plintar så måste jag nog börja sålla i bokinköpen :)
Älskade lille E född 20110221
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Andra böcker av Doman

Inlägg av Hege »

Aha, jag förstår problemet! :D

How smart... boken går fram till och med den gröna delen av The Developmental Profile. (Till barnet är 1-2 år)
Superb-boken går hela vägen, dvs. till och med den lila delen, och barnet är 6 år.

Smart-boken kom i 2006
Superb-boken i 1991... Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess.

Smart-boken däcker även in utveckling av syn, hörsel, det taktila, språk och finmotorik. Och givetvis motoriken.
Superb-boken tar sig an endast motoriken. (Men man kan inte utveckla motoriken utan till en viss del utveckla alla andra delar av hjärnan också. Det kommer med på köpet, om man säger... ))

Har du råd, så är det inte fel att ha båda, som du ser...
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Andra böcker av Doman

Inlägg av Luvisen »

Jag har:

:arrow: Matteboken- hur bra som helst! :P Och DOT-korten- också hur bra som helst! :P

:arrow: Physically superboken: Hur bra som helst. Ja, vill man göra programmet så måste man faktiskt lägga ned en hel del pengar på material, ha plats och tid att fixa iordning det som behövs. Jag kan inte genomföra programmet MEN jag fick fördjupad förståelse för hjärnans utveckling och vikten av rörelse och vilka rörelser som är extra bra. Även om man inte gör ett fullt program kan man uppmuntra vissa rörelser och göra en hel del saker som är enkla ofta och framför allt se till att inte hindra barnets utveckling / göra en eller flera björntjänster.

:arrow: Läsboken- hur bra som helst! :P Där fixar man billigt och lätt material själv som förstås måste vara mkt för små slukar info FORT! :lol:

:arrow: Encyclopedic Knowledge- Också fin fin! Där fixar man också material billigt och enkelt själv! Vi kör det mesta på datorn. :wink:

Jag är nöjd med att ha separata böcker för programmen för det hjälper mig att organisera allt på rätt sätt annars har jag lätt för att röra ihop alla olika saker. :oops: :roll:

Lycka till! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Andra böcker av Doman

Inlägg av emu »

Hej!
Tänkte bara säga att om man har småttingar är How smart is your baby grymt bra! Den går ju från födseln och upp. Jag gillade personligen inte riktigt "how to multiply your baby's intelligence", den handlar mer om filosofin bakom allt och har inte så mycket konkreta tips. Så det är kanske bättre att satsa på math/read/physically superb i så fall.
Nelly f. 28 maj 2011
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "