Hur bli dagtorr?

Samtalsforum med barnen i fokus
Anna09

Hur bli dagtorr?

Inlägg av Anna09 »

Hej alla kloka! :D

Ester har nu blivit torr på natten, de nätter hon sover ända fram till klockan ringer är blöjan snustorr sedan en månad tillbaka. Idag vaknade hon lite tidigare och då kissade hon i blöjan.

So far so good. MEN under dagtid vill hon inte gå på toa och kissa, hon bajsar på toa sedan flera månader tillbaka. Hon vill dock byta blöja stup i kvarten med orden "så tung mamma, kissig" osv. Hon tar av sig blöjan själv och går och slänger i soptunnan och hämtar ny... :shock: :D

Allt som oftast säger hon "tung mamma" och det är torr, vi byter med ett "jaha!" (jag stoppar tillbaka den torra i skåpet igen :wink: för senare användning ifall jag inte kan smuggla på den direkt igen) Sen kissar hon nästan direkt hon fått den "nya" på sig. Varpå det skall bytas igen.

Vi har inte tränat utan min förhoppning är att hon skall droppa blöjan en dag och vara färdig med den för gott.

Jag är lite rädd för att sonika ta bort den när hon slängt av sig den under e-leken på egen hand - är rädd för inredningen... (äkta mattor samt dyra soffor och sängar, lammfällar mm :oops: och vill inte ha olyckor på dem)
De få gånger det kommit bredvid och ut på golvet ändå (up&go läcker som såll på sidorna när hon sitter ner :evil: ) har vi kört den vanliga "torka-strategin" med "oj, det skall ju vara i toaletten"-stuket. Ingen irritation what so ever från oss, bara omsorgsfullt torkande med handen om handen.

Skall jag lita på att hon löser det själv, eller behöver hon guidening? Ledning?

Trotsen har börjat så jag är lite rädd för att lägga mig i, hon har bestämt sagt nej de två gångerna jag påpekat i förbigående när hon slängt av sig blöjan att hon alltid kan kissa på toaletten... "Nej, vill inte det."

Behöver vädra från er visa som gått igenom det så många gånger. :wink:

:heart:
Anna
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hur bli dagtorr?

Inlägg av TorsMamma »

Du kan inte göra lite som oss då?

Typ veta att hon inte har kissat på typ 3-4 timmar, sätta henne på pottan framför TV någon rolig grej och ett glas med äpple juice. OFtast kissar de i samma veva.

Då när detta är gjort gör man kissdansen och tömmer och allt som hör till.

Många gånger märker man ju på ungefärliga tider då de behöver kissa. Kolla skall du se. Då tar du bort blöjan precis innan och säger vi ser på film sittandes på pottan. SUPERBRA ide!!! :idea: :lol: Du får äpplejuice till också! :P

Då kommer kopplingen kiss på pottan in ganska bra utan tvång eller så.

Sen måste ju alla kissa på toaletten/pottan innan man går ut, Mamma gör (hon får titta) Pappa gör (hon får titta) och sen gör E (hon får titta) typ. Men detta förutsätter att de lär sig kissa på kommando först. :wink:

Tor hade en förmåga att alltid kissa precis i början på måltiden, detta lärde jag mig och satte honom på toa direkt innan maten och med lite dryck. Eller tvätta händerna triggar också kisset. Gärna kallt vatten.

Idag om Tor har hållit sig och inte vill kissa så tvättar vi händerna, säkert kort för att då gå och kissa.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Hej! :D Jag måste få flika in en fråga..

Min dotter vill inte sitta på pottan. Hur gör jag för att hon ska vilja sitta. Jag har själv satt mig på den och visat. Så jag tror hon vet men vill inte. Rädd för den?

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Helamig,

Ester vill inte heller använda pottan, har aldrig velat utan gått direkt på toaletten. Vi köpte tidigt toaringar från Babybjörn och har haft stående vid våra toaletter. Hon gick direkt på dem när det var dags för nummer 2.

Så kör direkt på toa vetja. Ester har fått gå med oss på toa, utan att vi prackat på konceptet, och sett hur det går till sedan hon var pytteliten. Och sen ville hon också gå när hon skulle bajsa, för nästan 6 månader sen - det började när vi langade ut skötbordet och började byta på badrumsgolvet, hällde ut b-korvarna från blöjan i toaletten så att hon såg etc.

TACK TorsMamma för ditt svar! :heart: Dock tror jag inte att jag kan få henne att göra det, på grund av att hon skytt pottan som pesten sen första ögonkastet. :mrgreen: Men i morse tog hon av sig den torra nattblöjan och tog på en ny up&go, sa efter två minuter "höver kissa mamma" och gick mot toaletten. Vi tog av blöjan, utan ord, la på lilla ringen och så satte hon sig och kissade morgonkisset där och sa "åh, fönt", jag höll med och efteråt tog vi på en torr blöja igen, utan ord även där. Kanske släpper det bara nu endera dagen. 8)

Helamig: jag tycker inte att man måste gå via pottan till toaletten, låt henne vara med er och se hur ni gör - till slut kommer det bara. Jag tänkte förutsättningar med de små ringarna att hon kan sitta avslappnat själv, ett par pixiböcker har legat där fall ifall.

:heart: :heart: :heart:
//Anna
helamig

Inlägg av helamig »

Hon har fått vara med på toalett och sett hur jag gör. Hon vill inte sitta på toa men det kan ju absolut komma när som helst. Det jag tänkte med pottan var att det var lätt att flytta runt den. Hon har ett hörn där hon kissar i vardagsrummet. Tänkte att jag ställer dit pottan så kan hon kissa där istället. Vissa tar ju bara bort blöjan en vecka och säger man kissar på pottan men det verkar inte som om hon är redo för det.

Nu har hon iaf själv börjat ta av sig blöjan. Har 2 nätter legat utan blöja när jag gått in och tittat till. Idag på morgonen hade hon kastat av sig blöjan. Hon kan hålla sig väldigt länge. Men tillslut måste hon ju kissa och då kommer det i byxorna. Så det är det där steget att göra det i toan istället som vi väntar på.

Tack du snälla för svar :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
JW

Inlägg av JW »

Hej,

ett litet tips som funkade för oss när det vägrades att prova pottan. Vi följde med bästa kompisen in på toa och studerade noggrant hur han gick på pottan, jag spelade mkt förvånad över hur han kunde gå på pottan och kissa där. Det tog inte många sekunder innan vår lilla tävlingsmänniska till dotter minsann skulle visa att även hon kunde... :)

/Jenny
A - 080425
H - 110409
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Anna och alla :heart:
Liten tanke bara. Lilla raringen verkar ändå ha koll på läget och gissningsvis skulle det vara mycket övergående. Varför inte helt enkelt säga "ojdå, nu är blöjorna visst slut på affären" och köra på utan? Lite kiss brukar funka att skölja bort eller torka av.

Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tack Susanne!

Tanken har slagit mig också, är bara lite rädd för att köra "styra och ställa" varianten för mycket med denna bestämda dam, som aldrig gör något förrän hon är helt redo - krypa, gå, äta själv u name it. :roll: :wink:

MEN, nu när hon varit nattorr kanske jag skall köra det med nattblöjorna - att de tar slut och att man då får kissa på toa innan man lägger sig och när man går upp på morgonen... :?: Säger man då typ att "Hoppsan, :shock: nattblöjorna är slut och på affären finns inga. :D " Sen innan vi tar på pyjamasen (och normalt nattblöjan skall bytas till) säga. "jaha, då får vi kissa på toaletten före vi går och lägger oss, nu när vi inte har nattblöja längre. Spännande! :D "

Eller?.....
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg: Glömde... :oops:

Hon var varit nattorr i över en månad, då kan jag väl betrakta henne osm nattorr? :?

Tanken med att öppet ta bort nattblöjan var att speeda på viljan att ta bort den även dagtid - men kan det istället få henne att känna sig pressad???

Ursprungstanken var ju att helt lämna över till henne att fixa själv när hon är redo...???? Eller kan hon då bli fast i sin blöjor - är det nu jag har chansen att få henne torr????

Eller är detta bara vargar..... :twisted: :roll: ????
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Rapport:

Sedan 9 dagar är E utan blöja på natten. Infördes enligt detta: Nattblöjorna var slut i affären och up&go "har man ju BARA på dagen"... köptes direkt. Idogt prat från mig om vad vi sett på Fem myror precis, satte på toaletten (utan ord om det) för "kvällskiss", hon kissade, vi pratade om ditt och datt. Torkning, spol mm

På med trosor och pyjamas - nu inga frågor om nattblöjor mer, ibland vill hon inte kvällskissa - då behöver hon inte göra det heller.

MEN på morgonen går iv tillsammans och gör morgonkissen - det köper hon rakt av, för om man inte gör det kan man inte ligga skrott i vår stora säng och se på morgon-tv före frukosten. :wink:

På dagen blir det fler och fler turer till toaletten med orden "kissnödig mamma", sköter sig själv mest. Men vill ta på blöja efteråt. Slänger blöjor som är torra och tar på ny. Kissar ibland i blöjan när vi är ute en hel eftermiddag eller så, men kan ibland hålla sig tills vi kommer hem.

Det blöjpaketet som vi har hemma nu är det sista, tänker jag. Sen är även de slut. Kan inte köpa blöjor bara för att lilla fröken nu nästan jämt bara har dem som trosor... enligt mig i alla fall.

Eller inte bara som trosor, tre daglurar i rad nu har hon legat naken med en torr blöja på huvudet då jag väckt henne - så de är ju även bra om man fryser menar jag... :mrgreen:

Den var extra snygg vänd in-å-ut med en svajig sömndrucken tjej som tittade upp när jag kom in idag... som efter en riktigt lyckad lördagkväll... :mrgreen: :roll: :lol:
//Anna
helamig

Inlägg av helamig »

Tack Anna för helt underbar läsning. Viss kan man ha blöjan till mycket :lol:

Tack också för inspiration :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hellu!

jag fyller på här eftersom jag också har blöj-tankar.

här har vi kört med ad hoc. Ibland blöja, ibland inte, ibland har min gosse gått på pottan, ibland har olyckorna regnat tätt.

Nu sedan några dgr tebax har det börjat hända grejer.

Blöjan är full så jag kommer med en ny varpå gossen springer fram, river blöjan ur min hand, kastar den all världens väg samtidigt som han gormar "NEEEEEEEJ!".

Sedan vill han inte ha den nedsölade blöjan på eftersom han börjat tycka att det är obekvämt/läbbigt med kiss och framförallt bajs. Så jag försöker hjälpa honom av med blöjan men då gormar han också "NEEEEEJ!" och så drar han upp den. För att sedan dra ned den för det var ju inget najs med nedsölad blöja... :? Och så går han omkring med blöjan på halvstång...tills jag fixar en bra muta och tar bort den. Inget knussel då.

En dag struntade jag bara i att sätta på honom blöja efter badet och det verkade som han tyckte det var skönt. Dock kom det en olycka varpå han bara log. Inga som helst tecken på att ta av sig, gå på potta/toa eller ens gå bort fr bordet där han satt...

:-k Jag undrar, är han redo att bara ta bort blöjan och ta en tid med olyckor tills han finner sin väg till potta/toa eller är det här tecken på ngt annat?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Luvisen!

Jag tror han ställer frågot till dej, eftersom du varit där och velat "hjälpa", kanske lite för mycket - vet inte, tänker bara högt.

Men här har vi bara släppt det - aldrig kommenterat det. Inte försökt påverka, och framförallt innan hon släppte blöjan helt - inte pratat om att "nu skall vi byta" eller "här får du ny blöja"... jag har bara bytt i förbifarten. Dragit av och dragit på.

MEN, min rekommendation till dig är att helt släppa - sätta på dig ett GRYMT pokerfejs - låt honom sköta blöjan själv. Ester gick själv och hämtade ny blöja i badrumslådan och fick slänga de gamla själv i köket när hon tagit av sig dom. Up&Go...

Så visa honom vad de ligger och visa att du kan själv ta av dem, slänga gamla och hämta nya när du vill. Med andra ord, VISA honom att - HÄR finns nya, Här slänger man gamla.

Släpp det sedan.

Vid olyckor - torka med handen om handen - omständigt skall det vara, pokerfejs HUGO!

Nu har Ester helt släppt blöjan sedan en vecka. Då hade hon i en vecka enbart haft sina blöjor som trosor. När hon slängde den sista blöjan och skulle ta en ny var de "slut", vi letade överallt och kunde bara konstatera att de var just slut, slog ut med händerna och sa "då får vi köpa nya när vi handlar nästa gång", och så på med trosor istället.

Och sen har hon inte frågat efter blöja sedan dess, jo en gång igår. Då sa jag "då letar vi" och så gjorde vi det, hittade inga och sa samma sak - vi får handla det sen. Sen har hon inte frågat.

Det kommer vara min taktik, blöjan kommer inte tillbaka. Och olyckor har vi inte haft heller.

:wink:
//Anna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Men här har vi bara släppt det - aldrig kommenterat det. Inte försökt påverka, och framförallt innan hon släppte blöjan helt - inte pratat om att "nu skall vi byta" eller "här får du ny blöja"... jag har bara bytt i förbifarten. Dragit av och dragit på.
Ja, det är så vi också gör. Men nu kan jag ju inte byta eftersom så fort han ser en ny blöja så tar han den och kastar...

Jag har gett honom en ny eller lagt i närheten av honom tidigare för jag tänkte som du att han ju faktiskt kan göra det själv , speciellt kiss-blöjor men han har inte visat ngt intresse för det utan låter gammal bölja vara på tills den ramlar av självt eller den svämmar över... :roll:

Torka har han varit jättebra på samt att slänga gammal bölja men nu är det stopp. Han torkar inte och han slänger inte gamla böljor. Jag frågar inte utan bara ger honom den gamla för så har vi gjort fr start men nu säger han bara "NEEEEEJ!" [-(

Känner mig : :?:

Min bästa lösning nu är mutan då han inte bryr sig och det slipper bli ](*,)

Kan det vara ngn slags trots...? Jag vet inte faktiskt....

Up & Go har vi kört med så fort det fanns i hans storlek. Så förutsättningarna finns iaf...

:-k /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det låter som den där "tuffa" 2-åringen är på besök :wink: Plugga på om 2 åringen är mitt råd på barnafostran. I USA heter det ju inte "terrible two" för intet så att säga. Man tycker sig kunna en massa saker. Specielt ordet NEJ!!! Det har en STOR slagningskraft numera. Jättespännande. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"