Flaskmatning - Tipstråd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av Tetz »

Här är tanken att vi delar med oss av tips till andra föräldrar som också flaskmatar :D

Jag börjar med lite basic information om olika typer av bröstmjölksersättning

:!: De vanligaste sorterna heter BabySemp (tillverkas av Semper) och NAN (tillverkas av Nestlé). Båda sorterna finns i flera varianter och säljs i vanliga matvarubutiker.

:!: Nästan alla sorter finns i färdigblandade tetrapak och i pulverform.

:arrow: BabySemp1 – Från födseln
:arrow: NAN 1 – Från födseln om du ger tillägg, dvs. även ammar.
:arrow: NAN 1 Pro – Från födseln. Innehåller probiotika (samma goda bakterier som i magdroppar).

:arrow: BabySemp 2 – Från ca 4 månader. Innehåller mer järn än ettan, men även mättande risstärkelse. Risstärkelsen är rätt mastig för små magar så därför ska man inte ge den för tidigt.
:arrow: NAN 2 – Innehåller mer järn än ettan. Från födseln om du inte ammar något, eller från 4 månader om du delammar. Anledningen till denna åldersrekommendation beror på två faktorer: 2:an mättar mer och anses kunna konkurrera ut amningen, men det har också att göra med att det extra tillskottet av järn inte behövs eftersom barnet redan får mycket järn via bröstmjölken.

:arrow: BabySemp Bifidus – Innehåller laktulos som gör avföringen mjukare och används till bebisar som lätt blir förstoppade. Ofta byter man ut 1-2 måltider per dygn mot Bifidus. Denna ersättning säljs enbart på apotek och är svindyr. Det går även att få laktulos utskrivet från BVC-läkaren, och själv tillsätta i den vanliga ersättningen.

Alla BVC-sköterskor har tillgång till information om ersättning! Det brukar finnas en pärm på BVC där detaljerad information finns, som ska hjälpa er att välja rätt ersättning. Om sköterskan inte kan ge er svar är hon skyldig att ta reda på svaret och återkomma. Tillverkarna är förbjudna att svara på frågor från konsumenter, utan ger bara information om det är vårdpersonal som ringer. Så var inte rädd att ställa krav!

Det finns även speciella ersättningar för barn med komjölksallergi, men de har jag ingen erfarenhet av. Någon annan får gärna fylla på med info om det
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av Tetz »

Vi har flaskmatat våra barn från start, och såhär har vi gjort rent praktiskt.

Den första veckan har vi använt oss av färdiga tetror, mest av bekvämlighet och för att det gått fortast. Dessutom är matmängderna så små i början och då har det inte gjort något att tetrorna är dyrare än pulvret.

Därefter har vi kokat upp vatten i vattenkokaren och hällt över i en kanna eller glasflaska. Den har vi sedan förvarat i kylen och hällt upp i nappflaskan först när det är dags för mat. Vi har värmt vattnet i micron och blandat i pulver.

Inför natten har vi värmt upp vatten till 40 grader och hällt i termos. Pulvret har vi i en doserare (med tre fack) så man slipper måtta upp varje gång.

Saker som underlättar vår vardag:
:arrow: Sex stycken nappflaskor (wideneck!) för att slippa diska stup i kvarten.
:arrow: Pulverdoserare till natten och till när man ska mata utanför hemmet.
:arrow: Vattenkokare där du kan välja att värma vattnet till 40, 60, 80 respektive 100 grader.
:arrow: Steriliseringsapparat som du kör i micron. Steriliserar sex flaskor på fyra minuter.
:arrow: Durkslag att förvara diskade flaskor i (de får självtorka där).
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av Tetz »

Flaskor och flasknappar

Det finns mängder av olika varianter! När det gäller flaskorna finns de i både plast och i glas. Om du väljer en i plast så bör du ta en som inte innehåller BPA (gift som ofta finns i plast).

:arrow: Flaskorna finns vanligtvis i tre olika storlekar: 120 ml, 270 ml och 330 ml. Vi har använt 270 när vi ger ersättning och sedan 330 när det är dags för välling (lättare att blanda runt en stor mängd vällingpulver).

:arrow: Det finns smala flaskor och breda s.k. wide neck. De sistnämnda är lättast att få ner pulvret i. Om du väljer smala flaskor kan du tillverka en egen tratt genom att klippa av toppen på en pet-flaska :thumbsup:

Flasknappar finns också i många olika utföranden och i flera material. Ofta går det att kombinera olika märken. Exempelvis har vi nu MAM-nappar till Philips Avent-flaskor. Min högst personliga erfarenhet är att valet av flasknapp spelar betydligt större roll än själva flaskan (för bebisen alltså).
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av videunge »

ALLERGI

Jag lägger till att det finns speciella ersättningar som ges till barn som är allergiska. Tex mot mjölk. Dessa finns att köpa på apoteket men är snordyra. Behöver man speciell ersättning så behöver en Dr eller dietist skriva ut detta. sen kan man antingen få hämta det på apoteket eller ev i köket på ett sjukhus. ser lite olika ut i landet. Vi betalar 170 kr för 18 burkar (stora som gamla kaffeburkar) nutramigen efter den subventionen.
Dessa ersättningar är lika kompletta som andra. skillnaden är att mjölkproteinet är så nedbrutet att kroppen inte känner igen det.

De ersättningar som jag har erfarenhet av är

NUTRAMIGEN en äldre variant som är rätt "ren" smakar illa och kan vara svår att acceptera för äldre barn som inte druckit den förut. För oss har den varit guld värd då lillen är allergisk mot mycket

ALTHERA samma sak men bättre smak säger experterna. Min lille är dock van vid nutramigen och spottar ut denna så smaken är som baken :lol: Skall tydligen göra det lättare att tåla mat sen eftersom den inte är lika "ren"

Dessa klarar de flesta av som är allergiska. finns också en helt utan mjölkprotein som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Dessa ersättningar fungerar precis på samma sätt som alla andra. inga konstigheter. :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av TorsMamma »

Och jag vill då rekommendera

:idea: NAN HA för känsliga magar (minns inte vad den är annorlunda, slå gärna upp och återkom)

:idea: Använd alltid större nappstorlek än rekommenderat när du helflaskmatar, då rekommendationerna är mycket snålt tilltagna samt att det är för att inte konkurera med amningen. Så byt nappstorlek mycket fortare än du tror.

:arrow: Glöm inte att rapa, rapa och rapa. Det är mycket viktigare än man kan ana, vare sig man flaskar eller ammar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av videunge »

ÖMMA JÄRNGREPPET

jag vill slå ett slag för ömma järngreppet. Det är kanon för att få liten att i godan ro äta sig mätt från flaskan (eller bröst för all del :roll: ) Video finns här http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... arngreppet

Sen gäller

ATTITYD

Koppla på attityden av självklarhet. Det är så här det skall vara och det är bra! 8) Le och titta sen bort och låt liten äta i fred. Undvik att överösa med outtalade frågor som "sitter vi bra?" "är det lagom varmt?" "ville du kanske ha något annat?" osv.. oro är bara en stor bov som förstör.
För att undvika överkoncentration satte jag mig vänd mot ett fönster och tittade på fåglar (vilket ledde till att jag och treåringen lärde oss några nya :lol: ) Krånglar det ännu mer så låtsades jag somna. Det fungerar... :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av Tetz »

Att byta sort på ersättningen

När det är dags att byta sort (exempelvis kliva upp en nivå eller introducera välling), så kan du börja med att blanda 1/3 av den nya sorten med 2/3 av den sort du tidigare använt. Och sedan successivt öka på andelen när du märker att bebisens lilla mage hänger med.

När jag bytt sort har jag först gjort enligt ovan på dagens första mål, för om bebisen får ont i magen tar jag hellre det på dagen än på natten :wink: Blir det ingen reaktion så har jag dagen efter bytt ut de två första målen etc.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av Tetz »

En sak som jag minns från förra omgången, nu när jag testar mig fram till vilken sort som barn nummer två föredrar: BabySemp-kräks luktar ohyggligt mycket värre än NAN-kräks :shock: :-&
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av Tetz »

Ny BabySemp2 från 6 månaders ålder

Semper har gjort om receptet till BabySemp2 och lagt till mer protein, järn, omega 3 och omega 6. Den nya Semp2:an ska ses som tillskottsnäring från 6 mån istället för att användas som enda föda från 4 mån.

De förpackningar med "gamla" Semp2:an går bra att använda från fyra månaders ålder.

Jag tror att detta hänger ihop med att man numer "får" ge bebisen smakportioner från 4 månaders ålder, och då räcker det med BabySemp1. Tidigare har det varit från 6 månader. Dock vet väl de flesta här inne att man kan behöva smyga igång med lite riktigt käk redan innan fyra månaders ålder oavsett om man flaskar eller ammar 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av Tetz »

Samma sak gäller för NAN2 som i mitt förra inlägg.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av SaraMilana »

En pryl som underlättat vår flaskvardag väldigt är en infraröd termometer, som inte alls är avsedd att användas för detta utan för nåt inom byggsvängen. Oklart vad, den har legat oanvänd i förrådet länge. :) Den mäter tempteraturen med en infraröd stråle, dvs ingen kontakt med vätskan. Ett klick på termometern och sedan vet vi exakt vilket temperatur vätskan har. Smidigt när det är dags för påfyllning, då är det lätt att avgöra hur många varv flaskan behöver i micron för att få lagom temperatur igen!

Vi har en variant som kom som gåva med en prenumeration på nån gör det själv-tidning, men har sett att det finns billiga på tex clas ohlson eller biltema.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av annawahlgren »

:D Petra Jankov Picha har skrivit en alldeles utmärkt liten bok "Att flaskmata", som jag fick av henne på bokmässan och har läst med stor behållning.

www.attflaskmata.se =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Flaskmatning - Tipstråd!

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev:Den mäter tempteraturen med en infraröd stråle, dvs ingen kontakt med vätskan. Ett klick på termometern och sedan vet vi exakt vilket temperatur vätskan har.
Coolt! =P~
annawahlgren skrev::D Petra Jankov Picha har skrivit en alldeles utmärkt liten bok "Att flaskmata", som jag fick av henne på bokmässan och har läst med stor behållning
ÄNTLIGEN! [-o< Den ska jag köpa själv, och rekommendera andra!

Faktum är att jag på allvar funderat på att skriva en sån bok, men nu slipper jag :mrgreen: :lol: 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"