Schemafunderingar för Penny

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Penny11

Schemafunderingar för Penny

Inlägg av Penny11 »

Hejsan!

Jag har läst mycket om Wahlgrenmodellen både på forumet och Sova hela natten-boken, och tycker att det låter intressant. Den 12/5 kom lilla Penny till världen, från början kunde hon vara vaken väldigt mycket på eftermiddagen/kvällen (utan att gnälla) Rekordet är 10 h när hon var ungefär 1 ½ månad, inte alls bra såklart och vi gjorde allt för att söva.

Efter ett tag började hennes sovpass på förmiddagen/dagen också strula rejält, hon vaknade ungefär var femte-tionde minut och jag vagnade och vagnade hela dagarna... Hon sov då på rygg, och efter att hon började att vrida på huvudet och försöka gosa in sig i kudden la vi henne på sidan och efter det förbättrades sömnen avsevärt. Jag vill och vågar inte av olika anledningar låta henne sova på mage men vet att det förespråkas här. Efter att hon började sova på sida var det som om hon tog igen för all förlorad sömn...

Nu orkar hon för det mesta vara vaken 1-1,5 h innan hon börjar gnälla och vill sova. På natten sover hon ganska bra och äter var fjärde till var femte timme. Penny samsover med oss och natt är idag från 22.30-00.00 då hon äter sista målet, och då går vi och lägger oss samtidigt. Jag skulle nu vilja börja få in mer fasta tider och få längre natt både för hennes skull och för vår, funderar också på att börja låta henne sova i egen säng då jag känner att min egen sömn blir störd (fast det kommer att bli svårt för den här nojjiga mamman!) På dagen sover hon i vagn som står i vardagsrummet.

Jag har kollat lite på scheman härinne men känner mig osäker, är det bara att sätta igång cold turkey? Har lite svårt att tänka mig att det går att ta bort nattmål då den här lilla fröken är väldigt matglad... På dagen äter hon med 3-4 h mellanrum, vi försöker hålla 4 h för att hon inte ska öka i vikt så dramatiskt, hon ligger högt på sin kurva. Fast BVC har inte haft någon åsikt om det, bara jag som oroar mig en smula;) Vid varje tillfälle äter hon 165 ml ersättning, men de senaste dagarna har hon börjat skrika lite missnöjt när maten är slut, har vi några tillfällen då gett henne mer men då har hon kräkts. Hon har också väldigt svårt att "hålla sig", vaknar hon så vill hon äta på en gång även om det bara var två timmar sedan sist, fast det har blivit lite bättre de senaste två veckorna. Någon som har ideér, tankar, åsikter kring hur vi kan få ihop det?
Penny född 2011-05-12
videunge

Re: Schemafunderingar för Penny

Inlägg av videunge »

HEj och välkommen :D

Grattis till lilla juvelen :D
är lite osäker på vilken modell du menar :oops: Sova hela natten är kanon från ca 4 månader och upp, men för så här små liv år barnaboken oslagbar och den kan bli din bästa vän många år framöver. så om du inte har den rekommenderar jag att du skaffar den. finns att beställa här förresten. :wink: http://www.annawahlgren.com/index.php/s ... t-category Där finns annas "standardmodellen" beskriven.

Sen finns det en väldigt bra sammanfattning av standardmodellen här. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

jag tycker absolut att du skall försöka lägga henne i egen säng, eller varför inte i vagn? Då kan man ju lätt vagna vid behov. både du och non sover nog bättre av det. :wink:

Sen vill jag ialla fall slå ett slag för magläget. de allraallra flesta småfolk sover bäst och djupast så. skaffa larm. :!: ryggläge garanterar tyvärr ingenting :(

Så läs och fundera så finns vi här vid frågor. Lycka till!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Lite otydlig var jag kanske :wink: Jag tänkte på tankesättet i stort, med rutiner för de små liven. Jag provade på standardmodellen en dag men vi hamnade fort ur kurs... När Penny vaknade tidigare enligt schemat skrek hon sig blå om hon inte fick mat, och jag hade inte hjärta att vänta. Hur gör man i de situationerna? På kvällen skulle hon också enligt schemat vara vaken 3 h men det klarade inte det lilla livet, hon fick då sova 20 min men när hon vaknade ville hon självklart ha mat, och det räckte inte med en slurk...

Enligt schemat här för en 3månaders ska hon sova 19-04, ska man bara vagna då om hon vaknar och vill ha mat (vilket hon kommer att göra)? Eller ska man behålla nattmålen så länge och sikta in sig på att få ordning på dagarna?
Penny född 2011-05-12
videunge

Inlägg av videunge »

HEj

OJ då :shock: LIten behöver inte alls vara vaken några 3h på kvällen. I början siktar man på 2h vakentid i taget. där ingår mat så mycket som bara går att få ner. mat från bröst 1 eller flaska tills ungen släpper själv och inte tar mer. rap. samma bröst eller flaska igen. sen är det umgänge och byte mm. när liten inte orkar mer samma procedur med mat fast från andra sidan. att komma upp i 2 h är bara en STRÄVAN. det finns inget slaviskt i det. det här går ut på att lära känna varandra. Sen när man ser hur liten fungerar, morgonpigg? kvällsmänniska? kan man spika ett schema. Följt på denna 2h vakentid ( som på morgonen mycket väl kan bli 1,5 bara) så läggs liten att sova. innan övertröttheten slagit till. Sen siktar man på 2h sömn men blir det lite mindre eller mer är det INTE katastrof.

sen tänker många av oss.

bebis vaknar innan 1,5h :arrow: mata diskret och fortsätt sen sovpasset.

bebis vaknar efter 1,5h :arrow: starta nytt SM-mål.

Sen kan det bli 4 eller tom 5 mål för att få dygnet att fungera. när man kommit upp i lagom antal vakentimmar läggs för natten. Eran lilla behöver ungefär 15,5-16h sömn. då blir det att sikta på ca 8-6,5h vakentid.

Jag själv föredrar att satsa allt krut på dagarna. så mycket mat det går då så brukar nätterna falla på plats av sig själva.
Allt detta finns fint beskrivet i kompendiet för standardmodellen som jag gav dig. :D

Sen tycker jag att det behövs lite mer tid för att komma ini det än en dag. Sträva mjukt i början och satsa på mat mat mat och ännu mer mat. :D

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Tack så mycket för svaren! En dag var självklart för lite, men sedan kom det resor och semestrar "ivägen" :) Då kör vi igen nästa vecka då det är lugnt och skönt, och satsar på 2 h sömn och 2 h vakentid! Om hon vaknar innan är det alltså en slurk som gäller? Ska man börja smyga in ramsan på en gång?
Penny född 2011-05-12
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

jo du har fattat rätt om slurken. Sen är det lägga igen. MEn satsa framförallt på att mata max under vakentiden så att det inte behövs. Lilla magen behöver både vila och hinna få upp aptiten till nästa mål.

och visst kan du säga ramsan mjukt i samband med läggningen. Men vänta med att använda den som verktyg tills liten är över 4 månader. :D

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"