Min mjölk börjar sina , vi har precis kurat gossen snart 6må

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Umalotta
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 13:33
Ort: Skellefteå

Min mjölk börjar sina , vi har precis kurat gossen snart 6må

Inlägg av Umalotta »

Började kura vår gosse snart 6 månader i söndags för 7 dagar sedan....efter att ha ammat var tredje timme på dagen och betydligt mer varje natt så har jag nu framåt eftermiddagen knappt nån mjölk längre! Måste ge honom ersättning vid kvällsslurken efter amningen eftersom annars blir han ju inte mätt..knappt ens det minsta tillfredsställd, så lite är det! På morgonen är det massor,dock inte lika mycket som det va efter första kurnatten..det har minskat.Han har börjat äta gröt förutom amningen till middagen också och nuförtiden verkar det inte finnas någon botten på honom! Vad ska jag göra? Går detta till sig eller innebär detta slutet för amningen? :cry: Sen en annan fråga...gröt. Har köpt sån där risgröt från 5 månader från affären..och han äter den...men jag är inte mycket för sådär processad mat...kan man ge egen gröt till så små bebisar? och vad ger man dem då? tips? Kraaam!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Min mjölk börjar sina , vi har precis kurat gossen snart

Inlägg av SusanD »

Ge lilla barnet mat, riktigt mat. Det är bara att koka och mosa till puré, inte svårt alls.

Köpegröt ger jag inte alls till min lilla, istället har jag från börjat bjudit på havregrynsgröt och när han var riktigt liten så smulade jag grynen mellan fingrarna. Katrinplommon är bra för magen, köp ekologiska, lägg i blöt över natten, kör med mixern och spä med vattnet de legat i blöt i.

Amma kommer du kunna göra länge än men det kommer inte vara huvudföda längre.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Umalotta
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 13:33
Ort: Skellefteå

Re: Min mjölk börjar sina , vi har precis kurat gossen snart

Inlägg av Umalotta »

Tack SusanD! :D

Igår ställde jag mig således och gjorde lite olika puréer!

En med sötpotatis, en med vanlig potatis,en med morot och vanlig potatis blandat och en med dubbelmald älgfärs,buljongen från de kokta grönsakerna,tomatpuré och färsk timjan.

Så till lunch-middag blev det älg och potatis,han åt det! Potatisen gick bäst, älgen fick jag lura med några tuggor tillsammans med potatisen, sen gick det också bra! =)

Idag ska vi prova byta ut den rysliga pulvergröten mot havregrynsgröt istället. Men han verkar ha en sån aptit nu så han äter säkert det med! Va konstigt! Jag har ju så gott som helammat tills för nån vecka sen då han kunde få en halv portion gröt också en gång om dan, har provat ge smakis nångång men han skjutsade bara ut allt igen hela tiden så jag trodde han inte va mogen än. Åsså började vi kura...och helt plötsligt är allt GOTT! Och MER vill han ha ...HELA tiden! =) hahaha...min lilla gosse börjar bli stor ju...

Har du något mer tips på vad man kan göra puréer av..detta va ju kul, nu när han tyckte det va gott!
Kram!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Min mjölk börjar sina , vi har precis kurat gossen snart

Inlägg av SusanD »

Härligt! Ja du kan göra puré av allting bara du inte tillsätter salt. Nu är ju Limpan snart åtta månader gammal, hualigen så fort tiden går, så nu kan han ju äta vår mat också bara man mixar den lite.

På senare tid har jag gjort storkok av olika rätter och så fryser jag in dem i platsglas, såna där hårda från ikea till exempel. När maten är fryst tar jag ut den ur glasen och förvarar i plastpåsar i frysen. Väldigt praktiskt att bara ta en "burk" mat och värma i mikron.

Här kör vi just nu spagetti och köttfärssås, fisk i dillsås med potatis och grönsaker, en thai-inspirerad gryta med fläskkött, kokosmjölk, ris och grönsaker.

Tycker man ska tänka MAT och så mixar man det helt enkelt.

Frukt är ju jättegott till efterrätt, mixa och så kan man blanda i lite fet turkisk yogurt ibland så blir det extra smaskigt.

Fiskpaté gjorde jag när jag introducerade fisk, det är busenkelt att göra och så blir det inte så trådigt som när man kokar fisk och mixar den. Linus tyckte det var jättegott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"