Amning och dålig viktuppgång

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Theresepalmereek
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 18 jun 2011, 08:50

Amning och dålig viktuppgång

Inlägg av Theresepalmereek »

Hej!

Vår lilla Benjamin har nu hunnit bli tre månader och är en härlig bebis. Vi har dock börjat bli oroliga för att han inte får i sig tillräckligt med mat. De senaste tio dagarna har jag börjat känna att jag inte producerar lika mkt bröstmjölk som tidigare. Tidigare har han varit supernöjd med att bara amma från ett bröst eftersom jag har haft så mycket mjölk, men nu måste jag ofta ge honom båda brösten innan han blir nöjd. Han är en "smal" bebis och har inte det klassiska bebishullet. Borde han inte ha fått det vid det här laget? De senaste två veckorna har han inte gått upp något i vikt enligt vår hemmavåg. Vi ska ringa BVC idag, men jag tycker inte alltid man får så tydliga besked från sköterskan... Vi har försökt komplettera amningen med ersättning den senaste veckan, men han blir ofta väldigt arg när vi erbjuder flaskan och om jag matar honom söker han sig hela tiden till bröstet. Jag känner mig stressad och orolig över att mjölkproduktionen minskar och det är jobbigt att veta att varje matning med flaskan blir en kamp. Vi har Dr Browns flaska och vi har testat järngreppet men han blir fullständigt vansinnig av att bli "fasthållen" och skriker sig till panik. Hur ska vi göra med amningen/flaskan? När vi ger flaskan är det sällan han äter mer än 60-80 ml, hur mycket vi än trugar. Det är ju alldeles för lite så vi börjar bli lite oroliga.

Vänliga Hälsningar
Therese och David
Älskade Benjamin 2011-04-27
Älskade lillasyster 2012-12-20
lille Augusts mamma
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 20:56

Re: Amning och dålig viktuppgång

Inlägg av lille Augusts mamma »

Hej!
Jag upplevde precis samma sak vid 3 månader. De små har en tillväxtperiod då de vill ha mer mat där verkar det som. :-k

Jag började också då ge från båda brösten, något som aldrig behövdes tidigare. Jag ammade honom oftare & efter några dagars intensivt sugande ökade mjölkproduktionen. Jag tror att de är snuttiga vid 3 mån, August var i allafall det, för att de ska få bröstet oftare och på så sätt öka mjölkproduktionen.

Man får ju se till att äta ordentligt & dricka mycket vatten. Dricker jag mindre vatten någon dag märks det direkt på min mjölkproduktion. Weledas amningste var riktigt bra för mjölkproduktionen för mig.

August tog heller inte flaska. Jag vill ju inte rekommendera något som är fel, med tanke på att er lille kille inte gått upp, men kan bara ge lite stöd med vad jag upplevde.

Jag hade försökt att ta det lugnt, han känner din stress. Försök njuta. Låt honom ligga och suga länge på dina bröst, även när du tror att det är tomt, för det är då den feta mjölken kommer. Jag gjorde misstaget att amma endast "en gång" vid varje tillfälle i början, då blev det lite snuttande hela tiden och August fick inte i sig så mycket av den feta mjölken. Nu är det amning, rap, amning, blöjbyt, amning igen. Enligt SM.

August vägde mycket när han föddes 4,250 kg, men har sedan dess vid varje vägning hoppat ner på kurvorna (som bvc älskar :-# ) och ligger nu på normalkurvan. Han är nu 4,5 mån och jag har precis börjat ge honom mat.

Lycka till! :heart:

Kram
//Anna - mamma till August 110308

Kurstart 18 juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"