Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lejonkungen10
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 20 jun 2011, 19:08
Ort: torslanda

Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av lejonkungen10 »

Hej,
Är lite orolig över hur det kommer att gå med kurandet. Har kanske hängt upp mig på att 12h natten kommer under kuren.
Bakgrund: Lucas är vår son som sovit relativt kasst 11/12 månader under det första året. Efter att ha läst o läst igenom SHN-boken och blivit glad över alla lyckliga inlägg och kurade barn, så tändes hoppet igen. O ja vi hamnade i en desperat position där BVC:s nästa förslag var neuroleptika, vilket får håret på min kropp att resa sig :x
Att ingen kunde nämna AW, för när jag läser boken om och om igen och går tillbaka till de olika kapitlen så känns det så rätt. Anna har satt orden på alla de tankar som flugit runt i huvudet under det första året. Och ja, vi är intresserade att ge vårt barn en långsiktig lösning och det finaste han kan få förutom Kärlek....SÖMN!
Natt 1 har nästan varit den bästa natten, då han sov i 9,5h i sträck, somnade efter 51min. För att sammanfatta det hela, så har Lucas fortsatt att vakna ofta på natten, i snitt 4-5ggr och hälften av gångerna somnar han om själv och ibland tar det allt mellan 1-60min mha ramsa enbart. vargtimmarna var jobbiga första dagarna, nu har han somnat om de två senaste dagarna, så vi äntligen fått väcka honom med påmpa o ståt(kul med omväxlande roller:) Natt 6 var katastrof, vaknade en gång/h-duktigt bakslag, natt sju = bra , natt 8 vaken mellan 22.30-23.30 pendlar mellan att vara ledsen och förbannad, skriker upp sig vid påminnelsen. Nu är det dags för natt 9, läggningarna tar 2-6min senaste 7nätterna och är väl det som är lättast. Det finns som sagt många positiva inslag( men min oro smyger sig sakteligen på....kommer han att kunna sova en hel natt någonsin:( Vi har attityden av självklarhet, hör nästan Annas röst: "på natten sover man, inget kul händer på natten"
Tror stenhårt på detta men undrar om vår Lucas är orolig/ledsen, för när han vaknar är det verkligen gråt o blir det inte snabbt bekräftat, så stegras ljudet och troligtvis vakengraden.
Orolig.......
Lucas Pappa
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av Elle »

Hej lejonkungen10 och varmt välkommen till Forumet :D

Vad bra att ni tagit tag i sonens sömn så han får den välbehövliga sömnen. STRÅLANDE jobbat hittills! Vilka framsteg ni har gjort! Nu gäller det att ni behåller LUGNET och fokus på målet. Det kan ta ett par dagar extra när man kurar en 1-åring innan allt blir stabilt i och med att man haft längre tid på sig att etablera "de dåliga vanorna".

Så fokus på målet, lugna och trygga besked och lyssna av sonen! Dags att backa med ramsandet under natten nu? Endast en ramsa direkt vid uppvaknande och sedan avvakta och se om han somnar om själv. Det är ju ett av målen med kuren, att juvelen ska bli trygg i sin egen säng och kunna somna om lugnt av sig själv.

Ni jobbar på så bra =D> , fortsätt så! Vi finns här :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lejonkungen10
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 20 jun 2011, 19:08
Ort: torslanda

Re: Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av lejonkungen10 »

Hej E,
TACK så mycket för snabbt svar, det peppar och inspirerar för fortsatt kämpande med kurandet!
Natten jag skrev blev rätt jobbig även den med uppvak 22,30
kl.1 , kl.3 kl.5 och kl.6, det positiva var att Lucas somnade om aóch att jag fick väcka honom 07.15 för 2:a morgonen irad. Försöker suga ut de positiva förändringarna som skett och det är väldigt många på kort tid. Hursomhelst, så igårnatt sista dagen på 11-dagars kuren, så tog det lite längre tid och protester innan han somnade(11min) MEN sen så sov han från 19.30 till nästan kl 06.00 non stop och detta är det längsta han sovit sedan han föddes. Vi märker av en gosse som är piggare på dagarna och klarar nu att vara vaken mellan morgonen och sovstunden vid 11.30-13.30 och sedan fram till 19.15-30. Rutinerna känns som om dom börjar fastna hos även Lucas, det som är utmaningen är alla uppvaken på nätterna. Efter att ha fått sova i nästan 8h, så kändes det som om man blivit överkörd av något imorse när jag skulle kliva upp. Hoppas det kan fortsätta med få eller inga uppvak alls!
Kanske ska vara lite coolare/avvaktande med bekräftelse framöver vid uppvaknanden.
Tack ännu en gång för ditt stöd och svar!

Har också fantastisk hjälp ifrån en fantastisk kurare/Malin på hemmaplan!
Lucas Pappa
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av Elle »

Härligt, bra jobbat!

Hälsa Malin så gott, då vet jag att du är i goda händer :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Re: Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av nilam »

:heart:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Re: Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av Fridafrej »

HeJ! har en son på 1 år som ska kuras. undrar dock hur jag ska göra med hans sovstund på dagen? han har hittils sovit 2 ggr per dag för att han är för trött annars, men efts han ska börja dagis i slutet på Augusti så ska han ha sovstund vid kl 12-14. ska jag lägga in en powernap på ca 20 min vid 9 tiden till att börja med eller vad tycker ni? Vilka tider har ni? Mvh Frida
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av Sofias mamma »

Hej Fridafrej, jag kopierar in ditt inlägg i din andra tråd. Enklast för oss att följa dig i en och samma tråd.
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Re: Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av Fridafrej »

så bra! :lol: är lite förvirrad så här i början med allt nytt
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
lejonkungen10
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 20 jun 2011, 19:08
Ort: torslanda

Re: Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av lejonkungen10 »

:D HEJ igen,
känns viktigt med feedback o inte bara frågor eller oroliga inlägg!

Jo min oro började göra sig påmind i slutet på kuren dag 11-12, eftersom han fortfarande inte sovit hela natten.(utan som mest 10.30h/sista natten på kuren) Vår Lucas kanske inte kuren biter på, trots att vi tycker att allt som står i SHN-boken är så självklart. Han har också enligt tidigare inlägg utvecklats helt ofantligt mycket de senaste 3V, vilket långt ifrån känts som en ren tillfällighet eller en fas i den "normala utvecklingen". Så nu till det där ruset som man fylls av inombords och som vi läst att andra föräldrar skrivit om i boken. Första natten efter kuren dvs natt 12, så sov han sin första HELA NATT(11.40h/vi har 11.30h natt). Jag var helt sjukt nervös av oro att det hänt ngt och över att gå in i hans rum eftersom han inte pipit, ställt frågor eller varit ledsen alls under så många timmar och framförallt inget under vargtimmarna. När jag kommer in och gör glad morgon, så möts jag av en riktig sömning kille som blir väckt och nästan lite arg på mig(han ska bara veta hur många ggr han har väckt oss tänkte jag :wink: ). Nu har vi inte ramsat ngn gång på 7-8dagar under natten, utan vid uppvak som skett(1-2ggr vid vargtimmarna), så har det räckt med lite ljud utanför/spola i toaletten så somnar han om själv. Läggningarna går kanonbra, han vet vad som gäller, blir lite ledsen till en början men blir snabbt tyst när han hittat sin favvoställning.

Som svar på inlägget om barner orkar gå över på en sovstund/dag, så gick det nästan lika smidigt som med borttagande av nappen. De tre första dagarna blev vår son så trött så han somnade nästan i gungan, nu 3V senare så är han på sitt mysigaste humör innan middagsluren. Kramas, flörtar mm sover mellan 1,30-2h och vaknar fullladdad :D

Ytterligare svar på tidigare funderingar nu när vi kommit en bra bit på vägen är TACK för AW, en gåva uppifrån till föräldrar och framförallt barnen! Jag kan vara bitter på BVCs beh.förslag och som efter alla förklaringsmodeller om olika faser, sömnhäftet-5min metoden och slutligen Attarax som förslag för att "bryta mönstret"(Har aldrig funnits ett mönster att bryta) MEN jag väljer att vara tacksam över AW och hennes fantastiskt eminenta dipl.kurare MJ. Och som så många tidigare har skrivit, så ställer vi oss också i skaran där vi upplever: Livet är tillbaka, vår mest fantastiska gåva har börjat utvecklats i raketfart och att han får den sömn som han behöver värmer inombords. TACK TACK TACK för verktygen och förutsättningarna för att vår familj kan se framåt!

Återkommer när bakslagen kommer, för dom har man inte riktigt vågat släppa än...
Världens längsta inlägg ifrån:
Lucas Pappa
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kurande av en gosse som fyllde 1år för 2V sedan

Inlägg av Sofias mamma »

Vad härligt att läsa :thumbsup: :sleep: :-D
Känner igen känslan ni har efter min egna första kurning av älsta dottern :D :heart:

Bra jobbat :!: :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "