Dagluren för en 12 månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MalinA
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 13:02

Dagluren för en 12 månaders

Inlägg av MalinA »

Vi har inte kurat vår Alfred, nu 12 månader, än men vi har infört rutiner och han har sen han var liten haft väldigt lätt för att somna på kvällarna och sovit rätt bra hela tiden. Vårt problem har varit (och är fortfarande) att han vaknat minst en gång varje natt nån gång mellan 02 och 03 eller att han vaknar mellan 05 och 06 om han inte vaknat tidigare under natten. Efter att ha läst lite här om vargtimmen har jag en idé om hur jag ska göra så det ska nog gå att lösa utan att jag behöver hjälp!

Däremot har vi lite problem med dagluren. Vi har infört endast en daglur och det tycker han är bra, han sover oftast 1,5-2 timmar (jag vet, jag ska bestämma exakt hur lång luren ska vara och se till väcka honom om han inte har vaknat av sig själv) direkt efter lunch. Det är inga problem att få honom att somna och sova dagluren hemma.

Vårt problem som jag skulle behöva få hjälp med är hur jag ska få honom att sova den tid vi har bestämt om vi är någon annanstans? Han sover oftast inne i sängen på dagarna men kan sova i vagnen också. Om det är så att vi är borta sover han inte i vagnen så länge som vi bestämt, utan kanske bara 45 minuter.

Ett annat exempel var igår när vi var på stranden. Vi hade ett perfekt vind-/solskydd och jag försökte få honom att sova där men inte då, han bara snurrade runt och ville peta på allt och försökte krypa iväg. Så jag gav upp efter en kort stund. Kanske jag gav upp för tidigt?

Så helt enkelt, vårt problem är att han inte sover så länge som han borde när vi är någon annanstans än hemma. Hur kan jag göra för att få bukt med det?
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Dagluren för en 12 månaders

Inlägg av Elle »

Hej MalinA!

En del juveler sover helt enkelt bäst i ett mörklagt, svalt sovrum. Är ni hemma hos någon så kan jag rekommendera att ni tar med er resesäng och erbjuder dagsluren där. Annars luren i vagn med luftgenomsläppligt tyg över sufletten så synintrycken stängs ute. Sedan helt enkelt acceptera att luren inte alltid blir så lång som hemma och om så är fallet lägger ni en halvtimme tidigare till natten.

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
MalinA
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 13:02

Re: Dagluren för en 12 månaders

Inlägg av MalinA »

Tack! Han har inga problem att sova när det är ljust, även om han sover inne så drar jag aldrig ner rullgardinerna på dagen, endast på natten är det kolsvart.

Bra tips om att lägga honom lite tidigare, det har jag inte tänkt på!
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Dagluren för en 12 månaders

Inlägg av _lill »

Hej! Jag har heller aldrig fått mina barn att sova särskilt bra någon annanstans än hemma tyvärr, förutom vid de tillfällen vi haft med resesängen. Min flicka var som din son att hon kunde sova i vagnen, men inte lika länge som vanligt men min son somnar inte alls i vagnen, ibland i bilen men inte hela sin lur. Jag tror man får acceptera att är man borta blir det kortare lurar och att i största möjliga mån se till att ha luren hemma. Har inte kunnat se något bättre alternativ iaf!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "