Hur man slutar suga på tummen.

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Hur man slutar suga på tummen.

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vet att många (inkl. jag) undrar när man har en tumsugare; Hur får man dem sen att sluta?

I BB skriver anna om ett av sina barn som hade en "blöjsa" som hon slutade med vid 5 års ålder. Denna rekommenderar jag att man läser.

Sen är sluta suga på tummen lika självklart som att man växer ur sina kläder och måste ha nya. Nu är man för stor för att suga på tummen, lika sjävklart. Attityden, har ni väl hört om? :wink:

Så hemma pratade vi om i ett par månader i förväg att när dagis stänger och man skall ha sommarlov (han blir 5 i sep) så är man så stor att man slutar suga på tummen då. Och Tor hade ett par "snuttepants" (hans snutte) som man absolut var tvungen att ge till Kusinen som är 10 mån. För han behöver ju absolut ett par snuttepants. Dessa var ganska starkt kopplade till hans tumsugande.

Så dagen D åkte vi till kusinerna och gav dessa snuttepants till baby C. Kommer hem och Tor hade så klart en kort kris (typ 1 timme) då han grät och ville ha snuttepants. Vi satte plåster på tummarna för att han skulle bli påmind om att inte suga om han vaknade på natten.

Det tog i princip bara den natten med lite "frågor" så var saken biff. Det tar visserligen fortfarande längre tid för honom att somna än förr 1-1,5 tim, men det bjuder vi på. Han har fortfarande sina 12 timmars nätter och kommer att få ha en längre tid. Ligga och fnula lite innan man somnar är inget jag tar extra betalt för.

Så jag säger som AW sa till mig, 3 dagar så är det glömt, även på stora barn. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hur man slutar suga på tummen.

Inlägg av Sarisparis »

Tack TorsMamma :D :thumbsup:

Sparar detta inlägg dâ vâr mellanbror är en riktig tumsugare! Passar pâ att tipsa om denna fina trâd pâ samma ämne.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=22634

:heart:
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Hur man slutar suga på tummen.

Inlägg av AMAMA »

:D Herlig for dere!
Jeg var selv en tommelsuger, frem til skolealder. Jeg ble bestukket med en fin og dyr dokke... og husker litt skam over hva jeg holdt på med...
Jeg sparer tråden til lillesøster, som er en fin tommelsuger, blir større :D
:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Jejje
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 08 aug 2007, 19:41

Re: Hur man slutar suga på tummen.

Inlägg av Jejje »

Ja, det lät ju hur enkelt som helst! ;-)

Har verkligen gjort mitt bästa för att få min vilda femåriga dotter att sluta med tummen. Har pratat om att hon blivit stor och inte behöver tummen längre. Har förklarat att det inte är bra för tänderna och tummen när man suger. Har köpt "stopp och väx" och smort på, men hon bara smyger upp och tvättar bort det, eller hittar flaskan och häller ut medlet. Eller gråter och är otröstlig och ligger vaken i timtal. Det finns heller ingen snuttefilt att ge bort som förknippas med sugandet .

Eftersom hon har så svårt att komma till ro på kvällarna även med tumme, orkade jag till slut inte försöka längre (det var dessutom en väldigt pressad situation just då för mig med studier och arbetsliv). Jag tänkte då att vi kanske först måste få själva insomnandet att fungera innan vi tar bort den "trygga" tummen.

Jag kurade henne på egen hand vid ett års ålder och sedan dess har hon i regel sovit gott om nätterna. Men under senaste året har just kvällarna blivit ett rent helvete. Speciellt i samspel med de andra syskonen (4 resp 8 år) som sover i samma rum. Storebror blir rosenrasande på mellansyster som hela tiden tjafsar, sjunger, retas, knackar, springer upp och gör allt för att störa alla. Lillasyster somnar oftast ifrån det hela ganska snabbt men kan ibland vara riktigt dryg hon också genom att komma trippande gång på gång för att hon "vill inte sova". Ibland slutar det med att storebror får lägga sig i ett annat rum för att han är helt förtvivlad över att han inte får somna i fred.

På dagarna är vår femåring också energisk och utforskande, gör fler hyss om dagen än Emil, Madicken och Pippi tillsammans. Härom kvällen satt hon plötsligt uppflugen i ett öppet fönster på andra våningen, på huk och på tå, utan att hålla i sig! "Jag ville se på utsikten!" förklarade hon sedan. Jag blev riktigt chockad, grät en lång stund och förklarade hur farligt det är och vad som kan hända...
Nästa dag tog hon en kniv och skar ett hål i skyddsnätet på studsmattan som hon fick i 4-årspresent. Nytt utbrott och förtvivlan hos mor. Hon började också gråta och sa "Jag kunde inte låta bli... Jag ville göra öga-öga-näsa-mun..." Hjälp vad jag kände igen mig i henne då! Plötsligt mindes jag hur jag som kanske 6-åring gjorde hål i innertaket på min morbrors bil med ett paraply, av precis samma anledning. Öga-öga-näsa-mun... Tänkte inte på att någon kunde tycka att det inte var så fint med en glad gubbe i biltaket...
Och hur många gånger hon rymt till grannarna, cyklat utan hjälm, provat storebrors rullskridskor utan hjälp, stulit godsaker ur skafferiet, ritat på kroppen och inredningen, klippt håret själv... går inte att räkna.

Behöver hon mer social delaktighet, tydliga arbetsuppgifter på ett schema på väggen? Striktare rutiner vid läggning? Behöver hon förberedas på vad som kommer varje kväll? Kan reaktionerna bero på att jag varit väldigt pressad, stresskänslig och på gränsen till utmattningsdepression denna vinter och vår? Allt är ju alltid föräldrarnas (särskilt mammans) fel, det har man ju fått lära sig... :-/ Så, låt höra, vad gör jag för FEL? För något fel måste jag ju göra när min femåriga dotter spottar mig i ansiktet för att jag bär tillbaka henne till sängen. (Det hände en gång, första natten vi skulle sova över hos mina föräldrar i sommar och jag bröt ihop som vanligt.) "Bryt ihop och kom igen!" Oh yes... Jag tänker inte ge mig förrän mina barn somnar lugnt och harmoniskt på kvällarna! Det SKA GÅ! Om jag så ska bygga var sitt rum åt dem (även om Anna påstår att det inte ska behövas)... Varför har inte små trollungar svansar som man kan binda fast dem i? Allt var så praktiskt innan de tog sig ur spjälsängen...

Snälla, hjälp!
Mamma med flerbarnstillägg (på magen) :-D
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"