Allergi och introduktion av mat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Allergi och introduktion av mat

Inlägg av Lydia »

Hej!

Började nyligen med smakisar till dottern, men tyvärr verkar hon inte tåla komjölksprotein. Någon som har erfarenhet av detta?
Kan såklart ge henne potatis och grönsaker, men hur funkar det med gröt, ersättning, välling etc?

Jag helammar och hon har bara tagit flaskan några få gånger. Jag kommer att behöva vara ifrån henne en eftermiddag och kväll om några veckor och börjar känna mig lite stressad över det.

Min plan från början var som sagt att byta ut nåt amningsmål mot ersättning, introducera gröt och därefter pureer. Bvc tyckte jag skulle fortsätta att helamma, men jag märker att hon behöver mer nu.

Tacksam för tips!
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det finns något som jag tror heter Ena-Go i affären som är mjölkfritt och går att göra både välling och gröt på. Testa den!

Men om du ammar och själv dricker mjölk, filmjölk eller andra mjölkprodukter och det går bra så borde det inte vara mjölkprotein allergi.

Men du kan ju prova.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av Lydia »

Tack för tipset! Finns Enago i vanliga mataffärer?

Hon har faktiskt inte reagerat när jag har druckit mjölk. Inget som jag har tänkt på i alla fall.

Testade milda havregröten i en vecka och hon fick röda prickar runt munnen och blev väldigt skrikig eftreråt. Samma sak hände när jag provade att ge Nan (hon fick bara 20 ml). Hon fick röda prickar. Så fick rådet från Bvc att inte ge nåt mer av det. Ska få göra nåt slags pricktest längre fram.
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :lol:

Jo EnaGo eller liknande namn finns i alla fall på stora typ ICA kvantum har jag hört. Så testa det.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av inger »

Nya mamman har en blogg råsmart blogg tror jag att den heter.
Där tipsar hon om hemmagjord bovetevälling bland annat.

En hel del familjer har funnit att man lever bättre och sundare utan gluten och mjölkprodukter.

Tipsar om boken råsmart familj där man får en bra grund att ge barn fullvärdig kost utan mjölkprotein och gluten.

En annan bra bok är Kärnfrisk familj. Vill man göra gröt glutenfri gör man det lätt på hirsflingor står på paketet hur man göra. Hirs innehåller otroligt mycket värdefulla näringsämnen.
Ekologiskt kokosfett är också väldigt nyttigt och man kan blanda en tesked i barnets gröt/välling.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av inger »

I den här tråden hittar du ett bra vällingrecept av nya mamman och andra bra tankar om mat.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 48&t=19198
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av inger »

Här kommer recept på bovetevälling jag gick in och kikade i tråden

2 dl vatten
1 rågad matsked bovetemjöl
lite kanel
vispa koka upp
tillsätt 2 dl ekologisk havremjölke(eller rismjölk)
Klart
Små barn behöver fett också pröva dig fram tillsätt en msk rapsolja eller linfröolja eller kokosolja

Fördelen är att det här är tillsattfritt och hade jag små eller späda barn nu skulle jag varken köpa industritillverkad välling eller gröt
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av Lydia »

Tack för dina tips Inger! Ska kolla in sidorna du pratade om.
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
Anna-Helene
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 15:49

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av Anna-Helene »

Hej Lydia! :)

En liten tanke bara: Det finns inget annat som havregröten och Nan har gemensamt? (Någon gemensam ingrediens alltså?) Just mjölkprotein brukar gå igenom bröstmjölken, så om du har kunnat äta som vanligt när du ammat henne så låter det lite ovanligt.

Jag tänker bara så du inte plockar bort "fel" sak. :shock: :D

Min son är multiallergisk, så har du funderingar kring allergier så är det bara att fråga på. Hjälper gärna till om jag kan.

Vad gäller välling och gröt så har jag gjort risgröt. I början mixade jag den (för slät konsistens) med lite banan och vatten. Det älskade min lill-kille. Vi har fått ersättning (Neocate) på recept. Ingen ersättning/välling som finns i affär har fungerat för oss. (Men nu har ju han många allergier.) EnaGo tror jag finns nästan överallt. Och även andra mjölkfria produkter. Står ofta tillsammans med vanlig välling/ersättning.

Om det gäller en eftermiddag/kväll du behöver vara iväg så kanske du kan pumpa ur lite i förväg också? (Frysa in lite allt eftersom.)

Lycka till! :D
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av Lydia »

Hej!

Hon tål varken mjölk eller ägg, har vi fått konstaterat precis. Suck! Hon har, som sagt, aldrig reagerat när jag druckit mjölk etc. Men nu mste jag väl sluta omedelbart med det? Ammar fortfarande mycket. Hon äter pureer till lunch och Sinlac-gröt till middag. Hon tålde inte enagon.
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av TorsMamma »

Men gör lite äkta havregryns gröt till henne då?

Mixa havregryn i mixer så det blir "mjöl" och koka gröt på det. tillsätt lite kallpressad rapsolja (ekologisk) som fett. Servera med katrinplommon. Havremjölk till om man vill ha det funkar för vissa. Då kommer hon i alla fall bli mätt. :wink:

Om inte havregryn gillas så finns massa recept på mat, mage barnakropp på allt från hirs, bovete osv...
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jo tyvärr är det så att om liten är allergisk så måste du utesluta det ur din kost. annars får liten i sig det. Tyvärr. :( jag har själv två ungar som tillsammmans verkar ha alla allergier som finns :roll: Lillen tål inte vete, solros, mjölk, ägg, morot, stenfrukter, soja...Storan var allergisk mot mjölk, solros och utreds nu för gluten... Om jag kan hjälpa till med något så fråga gärna. :wink:

Jag fick tips om en jättebra kokbok som heter GOTT utan gluten soja laktos vete mjölk ägg av gunilla Lindeberg och Annika Weslén. Där finns mycket gott så lite av det förlamande "vad 17 skall jag göra för mat nu då?" släpper. För det brukar vara första tankarna när man inser att liten inte tål saker. Samt oro för hur det skall gå för barnet. Lugn. det löser sig. Fördelen med ägg och mjölkallergi är att de i många fall växer bort innan treårsdagen [-o<

Sen vill jag också uppmuntra att göra maten själv. jag ger min lilla havregrynsgröt på morgonen och den bovetevälling som Inger gav recept på. Det fungerar aldeldes utmärkt.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av Lydia »

Tack för tips och uppmuntran Videung och Tors mamma! :)

Ja, första känslan är ju "suck, vad jobbigt". Men jag förstår att man snart kommer in i tänket. Jag är ändå van att göra egen barnmat från när sonen var mindre, så nu får jag bara ha lite mer i bakhuvet. Ska kolla in boken du nämnde Videung.
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av Lydia »

"Videunge" hette du ju, och inte "videung". :D (petitess ja...)
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av videunge »

Ingen fara :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"