Panikskrik vid läggning.......

Skriv svar
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av Manfred10 »

Jaha, hej igen! :D
Jag har förflyttat mig från kurbarnatråden till säkra sovare med fnurra på sömntråden.....

Är rädd att jag ska sabba det vi har byggt upp så fint med goda sovvanor. För andra natten/läggningen i rad tokskriker sonen tills han hostar och gråter hysteriskt. Jag vill inget annat än sitta hos honom tills han somnar, men vill inte riskera att hamna vid hans säng för all framtid.... han kan ju sova. Samtidigt vill jag inte att han ska somna med det hemska skriket i minnet.... (av utmattning). När jag går in, lugnar han sig och lägger sig till rätta och jag känner hur han slappnar av när jag gör solfjädern på honom men så fort jag går ut skriker han hjärtskärande igen.... :( :( :( Ramsar gör jag från nedervåningen ocg han lyssnar under själva ramsan men sätter igång igen när jag har tystnat........

Daglurarna går jättebra!

Vad ska jag göra??!! :shock:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av SusanD »

Livet går upp och ner, det förändras och det är mycket i ett litet barns liv som de ska hantera.

Nyblivna storebröder kan också krisa lite men jag lovar, det kan lika gärna, och nästan helt säkert, bero på något helt annat. Vad det än beror på så bemöts det bäst på ett och samma sätt.

Ramsan, det är den som ska jobba och ingenting annat. Att gå in och solfjädra hjälper bara precis när du gör det, men det har du ju redan upptäckt.

Jag hade stått utanför hans dörr och kommunicerat med ramsan, envisats och inte gett mig en millimeter. Lugnt och stadig besvarar du all hans elände med ramsan och det kan ta tid innan du når fram, innan kommunikation uppstår. Men om du ger dig den på att det ska fungera, att du ska nå fram så gör du det. Räkna med tre kvällars läggningar med rejäla rams-diskussioner, sen sitter det. Då är han trygg med att du verkligen har koll på att hans liv inte är i fara, och att du skulle ingripa bums om det skulle så vara.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av Manfred10 »

Ska jag ramsa direkt då? Alltså typ hela tiden, eller bara när han tar sats till en ny omgång? och fyra gånger inte tok-ramsa i ett svep?


Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av annawahlgren »

:D Du måste lyssna. Läs kanske på i Lathunden.

Och lyssna till SusanD :heart:

Det handlar om kommunikation.


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av Manfred10 »

Suck...........
Igår skrek han i 90 minuter innan han somnade....... :(

Nu i kväll ramsade jag vid första skriket och det funkade! Skulle precis sätta mig här och skriva när han hittade tillbaka till sitt vansinnesskrik så det låter som om han är ett lejon som snart kommer att kräkas. :(

En arg människa kan man ju inte verktyga.... :roll: jag väntar ut hans raseriutbrott och ramsar de "vanliga skriken".

Sover... 25 minuter senare.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av Manfred10 »

Förmiddagen var ingen höjdare med 2st pojkar som var ledsna över olika saker. Efter lunch och vila och frisk luft gick det bättre. Läggningen var tämligen smärtfri, bara en liten protest. Hade farmor på besök på kvällen, till Manfreds förtjusning, det kanske hjälpte.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av Manfred10 »

Jag tror jag kan säga att det rullar på ganska som vanligt igen. Läggningarna går bra, men han är tröttare, vi lägger ofta en kvart tidigare. Jobbigt att vara liten storebror....

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av miniz »

Ni gör helt rätt i att erbjuda mer sömn om han är trött.

Vad skönt att läggningarna gàr bra. :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av Manfred10 »

Jag fortsätter i samma tråd... det gäller ju samma unge. Men nu har vi råkat ut för tidiga uppvak i stället.

Sedan ca två veckor tillbaka är han mycket lättväckt, vaknar ofta vid 5-halv 6 när maken drar iväg och då skriker sonen och är ledsen. Vad gör jag nu?

:!: Ingen trafik!
:!: Det är natt inget händer!

Det vet jag ju.... men ska jag försöka kura bort detta på något sätt? De första gångerna gick jag in till honom för att se vad som stod på... han blir direkt lugn när jag kommer in och superförbannad när jag går ut igen efter att ha stoppat om honom igen.

Nu brukar jag ramsa en gång direkt för att han ska förstå att det bara är pappa som åker och vi andra är hemma....

I förrgår var han arg och ledsen jättelänge så då fick det bli lite musik och då somnade han.

Han sover fortfarande 2 timmar på dagen, men det känns som om han behöver den sömnen, jag väcker honom alltid efter 2 timmar, ytterst sällan vaknar han själv. Han är på G hela dagen, sitter sällan still, klättrar, går och grejar...
Natten ska vara mellan 19-7, vid läggningen ligger han vaken och pratar en stund.

Jag har ingen egen klocka till honom än, men ska kanske börja med det så han vet exakt när det är "god morgon".


Tips??

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av Manfred10 »

Är det ok att ha en rejäl ramsdiskussion i vargtimmen bara för att övertyga sonen om att han ska sova? Eller blir det bara "underhållning" så att han inte kan sova? :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av miniz »

Du kan ha en rejäl ramsdiskussion i vargtimmen för att visa att ramsan rular. Men inte varje morgon. :roll: Efter ramsdiskussion en natt eller tvà kan du servera en pangramsa som ersätter diskussionen.

Om herren tycker om musik pà mogonen kan du ge detta ocksà, det är ett verktyg som du kan använda i fnurrtider. När fnurran är över tar du bort musiken.

Kolla mörkläggningen ocksà.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av Manfred10 »

hej igen! :D

Fortsätter i den här tråden va?

Storebror har börjat ropa på mamma under nätterna. Första natten gick jag in efter att ha ramsat några omgångar, med paus däremellan. Har haft feber i flera dagar så jag misstänkte att den kommit tillbaka. Hur som haver, när jag sedan ramsade ut blev han GALEN och ASFÖRBANNAD!! :evil: :evil: :evil: :evil: Inget hjälpte, ramsa, husljud, musik, till slut trodde jag nästan att blindtarmen hade brustit eller nåt :shock: . Jag såg det som en tydlig KRIS och använde mig av solfjädern tills han sov. När han vaknar nu serverar jag endast en ramsa och inget mer. han somnar om ganska snart igen. jag undrar om hans utbrott har något att göra med eventuell förtrots? Det blir en del "bryta ihop på golvet" tillfällen nu för tiden. Och dessa uppvak där han ropar på mig.... hur ska jag tolka dem? Eller det är kanske det jag inte ska göra. 8)

Har 12 h natt och 1,5 h på dagen, ibland 2h ligger ofta och SNACKAR 10-15 minuter innan han ska sova både dag och kväll.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av miniz »

Hej! :D

Min lillkille har ocksà nàtt förtrotsen med diverse bryt här och där. Det är inte lätt att vara liten, alltid. Han har ocksà vaknat pà natten och skrikit. Eftersom det hände en gàng, gick vi in och lugnade honom och sa att alla sover och nu är det natt och han kan ocksà sova, han tog beskedet och sov vidare. En gàng är ingen gàng. Om det händer fler gànger blir det ramsa, till den tar.

Sà mitt ràd till dig är att ge honom en ramsa "en upplysningsramsa",
nu-är-det-natt-och-dà-sover-vi-allihopa-som-grisar-ramsa.
Sedan är det slut. Om han behöver fler ramsor ger du det, om inte sà sover ni. Om han bara ligger och ropar litegrann kan han fà vara ifred, det avgör du där och dà.
Ramsa eller inte ramsa, det är fràgan! :D

Du använde solfjädern som kris verktyg med resultat. =D> Om man använder krisverktygen för ofta har man inget att falla tillbaka pà när det blir kris.
Sà jobba in ramsan, sà vet han vad som gäller.
Nu i förtrotsens tider behöver de raka rör!
Och pà dagen en massa humor.
Och arbete och utevistelse.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Panikskrik vid läggning.......

Inlägg av Manfred10 »

Tack för svar! :D
Ropen har avtagit om han börjar låta ledsen och uppgiven får han en ramsa och den nöjer han sig med. Dagarnas utbrott är korta men intensiva, jag paktar och paktar. :wink: Får hålla tillbaka mina egna skratt (tur det då... :? oroar mig för den riktiga trotsen, måste lära mig att bita mig i tungan för att inte tappa humöret då kan jag tro... :oops: :shock: ) och verkligen hålla med storebror om att traktorn är krånglig som inte vill stå på ett hjul osv.

När jag läser i denna korta lilla tråd kan jag tycka att jag borde skämmas lite grann :oops: :oops: . Storebror är ju världens bästa och är oftast så nöjd med tillvaron, men när man där och då "får ett problem på halsen" känns det såååå stort. :roll: I efterhand skrattar jag nästan åt det.

Jenny :santa:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"