Föräldraskapsprofylax i samarbete med Anna Wilsby

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Föräldraskapsprofylax i samarbete med Anna Wilsby

Inlägg av annawahlgren »

:D FRÅN HEMSIDAN http://www.profylaxgruppen.com:

:P *Närhet, vägledning och glädje – föräldrakurser med Anna Wahlgren

:arrow: I höst inleder Anna Wahlgren ett unikt samarbete med ProfylaxGruppen med ambitionen att komplettera förlossningsförberedande kurser med kurser i föräldraskap.*

* * *

:P *Anna Wahlgren är författare, samhällsdebattör och mor till nio barn. Anna har i över 45 år arbetat och levt med barn och aktivt engagerat sig i barnafrågor. Hon har i många år guidat desperata småbarnsföräldrar, med lyckat resultat. 1983 utkom Barnaboken för första gången och blev genast en ”föräldrabibel”. Annas ledord när det gäller små barn och hur man tar hand om dem är närhet, säkerhet, vägledning och glädje.

:arrow: "Jag ska villigt erkänna att jag hade vissa fördomar kring Anna Wahlgren… När en god vän tipsade om henne när jag var gravid med mitt första barn, kände jag mig osäker på om hennes Barnaboken skulle ge mig något. Men sedan tänkte jag: 'Nio barn. Hm…' Precis som inför förlossningen letade jag strategier för att vara förälder. Jag hade en dröm om att få njuta av att ha en liten bebis. Inte att vi, hålögda, skulle vada omkring i tre-månaders träsket som många av mina vänner gjorde.

Jag läste hennes bok – från pärm till pärm, många gånger. Det är en underbar bok. Så klok, rolig och kärleksfull. Anna Wahlgren är en underbar människa.

Jag har använt, ibland med viss egen modifiering, hennes råd och dåd och jag kan bara säga så här: Det fungerar! Vill du ha en unge som är mer glad än ledsen, som äter det du serverar, som får en grundtrygghet och självkänsla och som sover hela natten – gör som Anna säger!

Det är en ren investering i er, i ert barn och i er relation att lyssna till Anna Wahlgren.

ANNA WILSBY, grundare av ProfylaxGruppen*

* * *

:P *FÖRÄLDRAFÖRBEREDANDE KURS –3 TIM

Många föräldrar vittnar om att den första tiden kan upplevas kaosartat. Under detta kurstillfälle får du praktiska råd vad som kan vara viktigt att förbereda sig på. Vad behöver köpas – och inte? Hur förbereder man hemmet? Och sig själv? Vad kan man tänka på när man kommer hem från BB: Hur klär man barnet, badar det, matar det, underhåller och söver det? Vad gör man om amningen inte funkar? Hur kan man införa rutiner tidigt så att det inte blir kaos. Hur kan man förbereda sig på känslostormar och på att kärlekskänslorna kan dröja? Vi rekommenderar att man går kursen i slutet av graviditeten.

Datum: Torsdag 15/9 eller onsdag 19/10 kl:18-21.00


:P DEN FÖRSTA TIDEN - 3 TIM - TILLSAMMANS MED SITT BARN

Redo för rutiner! Standardmodellen – för en trygg, lugn och skön vardag. Lär dig göra ett schema anpassat efter just ert barn och era egna behov. Hur ska man tänka kring mat? Amning och/eller ersättning? Hur mycket, och hur ofta? Så introducerar ni smakportioner. Hur kan man etablera trygga nattrutiner för att ge mer sömn till hela familjen? Hur kan du förmedla den trygghet som barnet behöver? Hur kan du hantera dina egna känslor? Hur räcker man till? Vi rekommenderar att man går kursen tillsammans med sitt barn när det är några veckor, upp till ca 5 månader.

Datum: Onsdag 14/9, 19/10 eller 23/11 - kl: 9.30-12.30


:P DE FÖRSTA, LJUVA ÅREN – 3 TIM

Hur kan vi bidra till att få tryggare, självständigare och gladare barn? Om det sociala behovet och vikten av att få barnet att känna sig som en del av familjens verksamhet. Hur hanterar man problem på vägen? Matkrångel, sömnstrul, förtrots och allehanda existentiella kriser. Vi rekommenderar att man går kursen när man har barn mellan 6 månader och 4 år.

Datum: Söndag 11/9 eller 16/10 kl: 14.30-17.30

* * *

Adress: ProfylaxGruppens lokal på Mariatorget 1 C
Kostnad per tillfälle: 990 kr/person, 1 290 kr per par. Priset inkluderar fika

:P ANMÄLAN

Du anmäler dig till ovan kurser genom att maila till e-postadress:kurser@profylaxgruppen.com
Ange i din anmälan: Önskad kurs, kursdatum, namn, hemadress, telefonnummer dagtid, när du är beräknad att föda alternativt när ditt barn är fött (år och månad). Vid frågor går det även bra att ringa, 08-758 02 10.*


O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillastina
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 09:46
Ort: Sundbyberg

Re: Föräldraskapsprofylax i samarbete med Anna Wilsby

Inlägg av Lillastina »

Låter spännande O:) Vet du om man får ta med sig sin lilla telning på kursen eller skall det vara barnfritt?

Mamma till Stina som snart skall minikuras
Mamma till lilla Stina, född 20110212.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Föräldraskapsprofylax i samarbete med Anna Wilsby

Inlägg av annawahlgren »

:D Så här står det på hemsidan:

:arrow: *Den första tiden – 0-5 månader - 3 tim - tillsammans med sitt barn

Redo för rutiner! Standardmodellen – för en trygg, lugn och skön vardag. Lär dig göra ett schema anpassat efter just ert barn och era
egna behov. Hur ska man tänka kring mat? Amning och/eller ersättning? Hur mycket, och hur ofta? Så introducerar ni smakportioner.
Hur kan man etablera trygga nattrutiner för att ge mer sömn till hela familjen? Hur kan du förmedla den trygghet som barnet behöver?
Hur kan du hantera dina egna känslor? Hur räcker man till?

När: Onsdagarna 14/9, 19/10 och 23/11 - kl: 9.30-12.30*

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillastina
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 09:46
Ort: Sundbyberg

Re: Föräldraskapsprofylax i samarbete med Anna Wilsby

Inlägg av Lillastina »

Tackar :) men för att vara svår :roll: så funderade jag mest på den andra kursen - De första ljuva åren. Iom att min tjej är runt halvåret när den tiden kommer. Får man ta med henne eller är det bäst att komma ensam?
:heart:
Mamma till lilla Stina, född 20110212.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Föräldraskapsprofylax i samarbete med Anna Wilsby

Inlägg av annawahlgren »

:D Så här är det sagt på ProfylaxGruppens hemsida:

*Kurs 3 – De första, ljuva åren – 6 mån-4 år

:arrow: Hur kan vi bidra till att få tryggare, självständigare och gladare barn? Om det sociala behovet och vikten av att få barnet att känna sig som en del av familjens verksamhet. Hur hanterar man problem på vägen? Matkrångel, sömnstrul, förtrots och allehanda existentiella kriser.

När: Söndag 11/9 och 16/10 kl: 14.30-17.30*

Här handlar det ju onekligen om lite större barn ( och förebyggande :!: ). Tror inte det är meningen att några barn ska vara med då.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillastina
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 09:46
Ort: Sundbyberg

Re: Föräldraskapsprofylax i samarbete med Anna Wilsby

Inlägg av Lillastina »

Okej då vet jag, tack så mycket 8) :heart:
Mamma till lilla Stina, född 20110212.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"