11 åringen..

Samtalsforum med barnen i fokus
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 åringen..

Inlägg av Tin »

Hej,
jag vantar ivrigt pa ditt svar jag med.

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 11 åringen..

Inlägg av Mian71 »

Men .. minnet är bra men kort . Tur man får Mail när Ngn skrivit i tråden .
Skriver i kväll ❤️
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 11 åringen..

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Jag glömde helt tråden.
Jo, min son blir 20 år nästa vår. Har gått ut gymnasiet och jobbar i dag med 2 arbeten. Han spar pengar för att ha en buffert till vidare studier.
Det var enormt kul att läsa tråden om när han var 11 och eftersom jag har en liten flicka som nästa år blir 11 så var det en bra påminnelse hur jag ska tänka i tanke på Annas råd.
Men hur blev det nu? Blev han mindre surlmulen i allt? Ja.. jag funderade länge på det. Men som han var när han va 11 .. nä det blev han inte. Tonåren var ändå rätt lätt med honom och konflikterna handlade i princip bara om skolan och datortid och gå lägga sig. Men vi fann lösningar på det. Skola först, dator sen. Stänga 21:30 KONSEKVENT ända fram till åk 8. När han gick i nian anade jag ett lugnare kille. Och än mer i Gymnasiet då flickvän kom in i livet.
Datorn var ett genomgående tema i våra diskussioner och någonstans har jag fått acceptera att tiderna har förändrats. De hängde på skype och spelar osv. Det verkar vara ett nytt sätt att umgås. Och jag märker det även på min flicka. Helt sjukt egentligen. Man tycker man som mamma är ” duktig” om de sparkas ut i en ensamhet på gården när alla andra sitter inne. Men fritidsaktiviteter är viktigt.
Jag tror det är precis som Anna skriver i de konflikter ni har idag. ” oj då” ” jasså , ska vi fika ” när det är buller och bom hemma är det bästa. Och SKRATTA. Få killen garva. Lättar så. jag lovar!
De har liksom så himla jobbigt.
Gråt inte , om du kan, framför honom. Han har så jobbigt ändå med allt i livet och kanske han skuldbelägger sig själv och också mår dåligt över det. Visa känslor ska men absolut kunna göra men inte för att han betett sig illa. Det är vad Jag tycker. Behöver inte vara rätt.
Visa Du står säkert på jorden. Du är vägledare. Du vet vad som är rätt eller fel. Ditt Nej är ett Nej. Han blir trygg av det. Gör saker tillsammans där ni får skratta och v ä l j dina strider. Ta inte alla. Vad är viktigast. Skola och sömn. Det ska skötas. ( så tänkte i alla fall jag). Ibland får man bara bita ihop även fast man tror man ska bli tokig. ” AJ då ! så kan det vara . Vill du ha lite fika ?” ÄR en bra kommentar. DÖM inte när han har lugnat ner sig. Att du då börjar klanka på honom . Lyft honom för minsta lilla bra han gjort. Ge honom en krånglig uppgift och be handlöst om hjälp. " Snälla kan du hjälpa mig med det här" . Jag minns att jag i pricnip skruvade löst alla skruvar i trappräcket hemma och gick till honom sa att jag inte blev KLOK på alla skruvar som satt så konstigt och undrade om han ändå kunde titta på det. STOLT som en tupp skruvade han tillbaka skruv för skruv som satt löst och frågade om det var ngt annat jag behövde hjälp med. Han fick känna sig viktigt. :-)

Kram!
Det går över. / Maria
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 åringen..

Inlägg av Tin »

Ahhhh,
att fa kanna sig viktig och behovd. Smart mamma som lossar skruvarna.

Tack for uppdateringen.

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 11 åringen..

Inlägg av TorsMamma »

Tack fina MIa för att du hoppat in och svarat här! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 11 åringen..

Inlägg av Mian71 »

Heeeej!! :heart: :heart: :heart:

Ja. Det var många år sedan jag var här inne snurrade nu. Barnen blir stora ..

Jag har två fantastiska barnboksbarn. Mini som jag ”kurade” 2009 är en fantastiskt fin flicka i dag ... och älskar ff gå lägga sig på kvällen... :-)

Men vem vet jag kanske återkommer .. tror mig ana andra fighter med en flicka som ska bli tonåring än en pojke ...

Kram till dig TorsMamma. Hoppas allt är gott !
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"