Läsprogram för tre på en gång

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Cyan »

Hej!

Jag har precis bestämt mig för att köra Domans läsprogram för mina barn. Jag har läst hela boken en gång och de viktigaste delarna två gånger. Jag har också läst Krisses och Luvisens trådar. Det gör att jag nu har en hyfsad aning om hur jag ska ta mig an detta projekt. I denna tråd hoppas jag att ni vill hjälpa mig med de frågeställningar som finns kvar!

För att överhuvudtaget våga ge mig på detta har jag tagit fasta på följande:

1) Det bästa får inte bli det godas fiende (eller hur man nu säger). Hellre ett makligt program som jag orkar med, än ett ambitiöst som inte blir av.
2) Det är inte hela världen om det vissa dagar inte blir någon läsning alls. Jag har emellanåt riktigt dåliga dagar, så jag fokuserar på att det ska bli läsning av de dagar jag mår bra (vilket ändå är de allra flesta).

Jag har inhandlat stora buntar 250g-papper, både A3 och A4, liksom en bred röd spritpenna. :D
För att göra det lite lättare för er ska jag börja med att sammanfatta här vad det står i boken om mina barns åldrar:

Jag har en liten A som är 14 månader. Hon faller alltså under kategorin ”12 till 18 månader”, för vilka ledorden är:
  • ”Very, very brief sessions.”
    ”Stop before he wants to stop.”
Jag har en lite större P som är precis 2,5 år (30 månader). Han är alltså precis i brytpunkten mellan kategorin ”18 till 30 månader” och ”30 till 48 månader”. Dessa kategorier har ledorden:
  • ”Choose the words he likes best.”
    ”Start the reading program gradually.”
    ”Move from single words and couplets to phrases as quickly as possible.”
Respektive:
  • ”He will need sophisticated reading words.”
    ”He will not learn single words as quickly as a baby.”
    ”He will want books, books and more books.”
Min stora J blev 4 i januari (52 månader). Hon är alltså i kategorin ”48 to 72 months”, för vilken ledorden är:
  • ”He will not take in raw facts (single words) as quickly as a baby.”
    ”He will not retain raw facts as easily as a baby.”
    ”He will have very strong likes and dislikes.”
    ”He will need couplets, phrases and books to be introduced quickly to reinforce the single words that have been retired.”
    ”He should be the designer of his reading program by choosing the vocabulary he likes and wants to learn.”
Det känns ju liiiite knivigt att tillgodose alla dessa behov... Så därmed måste jag improvisera ihop något som kan fungera. Jag har ett förslag på upplägg som jag skulle vilja presentera här. Jag skulle jättegärna vilja ha synpunkter och förslag på förbättringar. Särskilt om det är något viktigt jag missuppfattat...

Som bakgrund måste jag nämna att J är på dagis 9-14 fyra dagar i veckan (hemma onsdagar) i ett par veckor till, är sen hemma helt under sommaren och börjar igen i augusti. I September börjar även P och A på dagis (samma avdelning som J, vilket jag är överlycklig över). Då kommer de att gå fulltid fyra dagar i veckan och vara hemma onsdagar. Det program jag skriver om nedan är alltså det som gäller när vi är hemma. Hur det ska justeras när alla ska vara på dagis får vi ta då det närmar sig.

Utgångspunkten är att jag ska ha ett program för lilla A och ett gemensamt program för P och J.

Lilla A:s program: 2 ord i varje grupp, 2 grupper och 3 dagliga visningar av varje grupp. Det ger 6 sessioner totalt. Känner jag att det finns utrymme för mer kan jag ju alltid lägga till en grupp om två ord till. Om varje grupp får 1 nytt ord om dagen, gör det att varje ord visas i 2 dagar och därmed får totalt sett 6 visningar.
:arrow: Tror ni det är för få visningar per ord? Hur ska jag annars lägga upp det för att få lagom ”ruljans” utan att det blir för många visningar per dag?
:arrow: När jag går över till ”couplets” osv, är det då tänkt att de ska ersätta någon/några sessioner med ”singles”, eller är det tänkt att de ska utgöra ytterligare sessioner? (det senare känns omöjligt..)

I allmänhet undrar jag hur det är tänkt att man ska göra med ”singles” när man börjat med ”couplets”, ”phrases” och sedemera ”books”.
:arrow: På vilket sätt introducerar ni nya ord när ni kommit till dess stadier?

P och J:s program: Jag låter båda barnen bidra till vilka ord som vara med, teman på böcker, etc. Jag introducerar först ca 15 väl utvalda ord som ”singles”. Därefter börjar jag göra ”couplets” av dem och sedan ”phrases” etc.
:arrow: Hur länge tror ni jag behöver hålla mig till ”couplets” (på ett ungefär) innan jag kan växla upp till ”phrases”, respektive ”sentences”?
:arrow: Hur ska jag tänka när det gäller att reducera bokstavsstorleken när det gäller så stora barn då bytet till fler ord och därmed mindre storlek ska ske så snabbt?

Jag skulle tro att 3 sessioner per dag kan fungera. En på morgonen direkt efter frukost (innan vi går till dagis), en mitt på dagen efter lunch (eller när J hämtats på dagis) och en senare på eftermiddagen, alternativt efter middag före kvällsrutinen. Min tanke är då att jag på morgonen gör en snabb visning av ”singles”. Mitt på dagen visar jag ”couplets, ”phrases” eller läser bok, på kvällen visar jag samma ”singles” igen och därefter samma ”couplets”, etc eller bok igen.
Så med tanke på detta:
:arrow: Hur många ”singles” bör jag visa samtidigt? Hur många gånger bör jag visa varje ”single” innan de ”pensioneras” och kan börja introduceras i ”couplets”, böcker etc. ?
:arrow: Har ni något förslag på hur jag kan lägga upp det?

Nu tror jag att de flesta viktiga frågor är ställda... med ”arrow” framför så att ni ska se dem lätt.
Jag skulle bli oerhört glad för svar på frågorna eller bara lite feedback i allmänhet!

Jag känner att jag behöver ha ordentlig förståelse för hur jag ska göra innan jag vågar börja. Ungefär som man bör läsa på om SHN ordentligt innan man sätter igång. Detta inte för att barnen riskerar att bli förvirrade, men för att jag inte kommer att orka med om jag blir allt för förvirrad. Ska det fungera för mig måste jag vara så förberedd jag kan.

So, shoot, vad tycker ni? :D
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Hege »

Hej Cyan

Nu har det gått mer än en vecka sedan du frågade, kanske har du kommit i gång utan att ha fått svar?

Jag har varit på semester och inte sett din fråga, men jag ska försöka svara på dina frågor. Det är litt av ett jobb du har tatt på dig, kanske skulle du kunne börja med ett gemensamt program för alla tre? Og så bygga på/bygga ut ett program som passa för det enkelte barns ålder? Mycket kommer du lära genom a-ha upplevningar under vägen, våga att lita på din magkänsla och låt barnens interesse leda dig. Ointresse=du gör något fel.
Läs i boken och forumtrådar några minuter varje dag. Du kommer ständigt läsa med nya ögon, och även om du har läst viktiga delar två gånger, så kommer du ha en ny förståelse för saker som du läser för tredje och fjärde och kanske femte gången.

Cyan skrev:

Lilla A:s program: 2 ord i varje grupp, 2 grupper och 3 dagliga visningar av varje grupp. Det ger 6 sessioner totalt. Känner jag att det finns utrymme för mer kan jag ju alltid lägga till en grupp om två ord till. Om varje grupp får 1 nytt ord om dagen, gör det att varje ord visas i 2 dagar och därmed får totalt sett 6 visningar.
:arrow: Tror ni det är för få visningar per ord? Hur ska jag annars lägga upp det för att få lagom ”ruljans” utan att det blir för många visningar per dag?

Omöjligt att svara på, det kommer A att ge dig respons på.

:arrow: När jag går över till ”couplets” osv, är det då tänkt att de ska ersätta någon/några sessioner med ”singles”, eller är det tänkt att de ska utgöra ytterligare sessioner? (det senare känns omöjligt..)

Tyvärr, här är det ytterligare sessioner. Annars kommer du "gå tom" för ord till att göra couplets av. Men misströsta inte, när du kommit i gång så kommer det att gå som på räls.

I allmänhet undrar jag hur det är tänkt att man ska göra med ”singles” när man börjat med ”couplets”, ”phrases” och sedemera ”books”.
:arrow: På vilket sätt introducerar ni nya ord när ni kommit till dess stadier?

På samma sätt som du gjorde från början, bara det att nu kommer det bli lättare. Du kommer se vilka ord som "behövs", och kan introdusera dem, för sedan att använda dem i couplets och meningar.

P och J:s program: Jag låter båda barnen bidra till vilka ord som vara med, teman på böcker, etc. Jag introducerar först ca 15 väl utvalda ord som ”singles”. Därefter börjar jag göra ”couplets” av dem och sedan ”phrases” etc.
:arrow: Hur länge tror ni jag behöver hålla mig till ”couplets” (på ett ungefär) innan jag kan växla upp till ”phrases”, respektive ”sentences”?

Prova dig fram. Om interesset svalkar, är det tecken på att du har gått för fort fram.

:arrow: Hur ska jag tänka när det gäller att reducera bokstavsstorleken när det gäller så stora barn då bytet till fler ord och därmed mindre storlek ska ske så snabbt?

Samma svar som över. Prova dig fram, och om interesse uteblir, så gå tillbaka till den storleken du hade.

Jag skulle tro att 3 sessioner per dag kan fungera. En på morgonen direkt efter frukost (innan vi går till dagis), en mitt på dagen efter lunch (eller när J hämtats på dagis) och en senare på eftermiddagen, alternativt efter middag före kvällsrutinen. Min tanke är då att jag på morgonen gör en snabb visning av ”singles”. Mitt på dagen visar jag ”couplets, ”phrases” eller läser bok, på kvällen visar jag samma ”singles” igen och därefter samma ”couplets”, etc eller bok igen.
Så med tanke på detta:
:arrow: Hur många ”singles” bör jag visa samtidigt? Hur många gånger bör jag visa varje ”single” innan de ”pensioneras” och kan börja introduceras i ”couplets”, böcker etc. ?

Du måste vänta med att visa couplets. Couplets är ett senare steg, och du kan inte redan nu lägga couplets in i ditt program. Jag rekomenderar rätt så många singlets innan du börjar med couplets. Och då känner du hur du kan lägga couplets in i programmet.

:arrow: Har ni något förslag på hur jag kan lägga upp det?

Du måste bygga upp en logistik.
Vi hade Billy-bokhyller hemma som jag tömde för böcker. Sedan köpte jag mängder med lösa hyllor och satte dit, så varje hylla bara fick en höjd på några centimeter. Där uppbevarade jag otaliga sessions för läsning och Bits of Intelligence. Fem kategorier singles, fem kategorier meningar, alltid tre böcker, minst fem kategorier Bits och kategorier som lå på "vänt" till att introduseras. Och jag hade ett barn....


Nu tror jag att de flesta viktiga frågor är ställda... med ”arrow” framför så att ni ska se dem lätt.
Jag skulle bli oerhört glad för svar på frågorna eller bara lite feedback i allmänhet!

Jag känner att jag behöver ha ordentlig förståelse för hur jag ska göra innan jag vågar börja. Ungefär som man bör läsa på om SHN ordentligt innan man sätter igång. Detta inte för att barnen riskerar att bli förvirrade, men för att jag inte kommer att orka med om jag blir allt för förvirrad. Ska det fungera för mig måste jag vara så förberedd jag kan.

So, shoot, vad tycker ni? :D
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Cyan »

Tack Hege, för ditt svar!
Jag väntade dock inte på svar innan jag satte igång, utan har kört på under veckan. Jag har lärt mig massor och åter massor på det. Nu har ditt svar och ytterligare en genomläsning av de två viktiga kapitlen i boken gett mig nya insikter. Samtidigt har ännu fler frågor dykt upp.

Helt klart är i alla fall att jag gjort fel med de stora, för i synnerhet P:s intresse är minst sagt svalt. Jag har improviserat lite för mycket och definitivt introducerat couplets för fort (typ på en gång). Det var för att det står uttryckligen i boken hur viktigt det är att så snabbt som möjligt göra det, i synnerhet för J. Problemet är nog att jag först nu (efter ditt svar) fattat att jag måste ha ett stabilt program för singlets och sedan introducera couplets ovanpå det.

Jag kan inte visa orden samtidigt för barnen. Än så länge har jag visat A separat och försökt visa för J och P i grupp. Jag tror dock att jag måste separera även dem, för att kunna fokusera på varje barn och pejla intresse och nivå. Däremot skulle det funka att visa samma ord för dem. Å andra sidan vill jag ha 2-3 ord i varje session för A, medan det går bra med 5 ord för P och J. Dessutom vill ju A ha enkla vardagsord, medan P och J vill ha dem de brinner för mest. Jag finner att det helt klart blir enklast med två olika program. Alla singlets jag skrivit till P och J kan jag ju använda till A när hon kommit en bit längre. Liksom jag kan låna hennes till P och J om det behövs.

:arrow: Den stora frågan jag fortfarande undrar över är textstorleken.

De mått som anges i boken, i början 3'' och gradvis ner till 7/8'' i böcker, hur mäts de? Gäller det storleken på gemenerna (tex ”a”), eller är även staplar och krokar inräknade?
Hur som helst har jag till A använt en 0,5 cm bred penna och skrivit bokstäverna så att ”a” blir 5 cm högt (dvs 2'').
:arrow: Är det tillräckligt stort? Jag har skrivit på liggande A3 skurna på längden (dvs ca 15*42 cm).

:arrow: Behöver verkligen P och J också så stora bokstäver?
Jag har läst här om folk som skriver orden på A4-ark (för att kunna printa), så det har jag gjort. Om jag skriver ordet ”grävmaskin” på ett liggande A4 så blir ”a” ungefär 3 cm. För kortare ord kan det bli 4 cm.
:arrow: Är det tillräckligt stor text för att de ska kunna se orden, eller måste jag börja med större bokstäver även när barnen är så här gamla?

Det står i boken att övergången till bokstäver neråt 1'' kan bli problematisk om barnet är under 2, men knappast om barnet är över 3.
:arrow: Gäller det förutsatt att barnet fått se 3''-bokstäver först, eller gäller det även om de aldrig fått se ord, så att man kan börja med 1-2''-ord? Eller vad jag nu har, beroende på svaret på första frågan...

:arrow: Den andra stora frågan gäller hur jag ska få till frasböcker som P och i synnerhet J tycker är intressanta?
Detta i synnerhet om alla singlet ska återkomma många gånger i böckerna för att de ska sätta sig ordentligt. Böcker ska ju introduceras hyfsat snabbt, men med enkla meningar i början. Detta känns dom det allra mest svåröverkomliga hindret för mig. För jag måste ju någonstans ligga steget för med att tänka på böcker, så att jag kan introducera de ord som behövs. Jag blir helt matt när jag tänker på det, men hoppas att jag ska hitta ett sätt som fungerar. Att visa singlets femtioelva gånger omdagen känns som en barnlek i jämförelse. Bara en sån sak som bilder....
:arrow: Hur fixar ni illustrationer?

Som sagt, massor av frågor. Egentligen har jag fler, men vi tar dessa först... Ursäkta att jag har så svårt att fatta mig kort!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Cyan »

Oj oj oj... Vad är det jag gett mig in på? :shock:
Jag förstår att ingen svarat på mitt inlägg. Alldeles för långt och tusen frågor som känns omöjliga att svara på...

Vi kör på och jag har insett två saker:
1) Ingen mening att oroa sig för böcker och illustrationer nu. Det tar vi när vi kommer dit.
2) Utmaningen ligger nu i att få barnen intresserade på allvar. Det är det enda viktiga.

Jag återkommer med rapport om hur det går!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Hege »

He-he, Cyan. Lycka till!

Nu i sommartider hinner jag inte svara, men brinner det om knuterna, så skicka mig en PM. Då vet jag att det hastar. Annars låter det som du börjar få drejs på det hela...

Stor kram!
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Cyan »

Hej igen!

Nu tror jag att jag har hittat ett fungerande program för singles. Det har varit lite fram och tillbaka på grund av semesterresor och förkylningar, men det verkar inte ha gjort så mycket.

Först och främst vill jag säga: Dator is da skit! =D>

Jag började med handskrivna stora kort, vilket jag tror var bra för min lärprocess. Det visade sig snart att det inte gick att få A att se på korten om jag gick till henne med dem för att avbryta leken. Passade jag på när jag ändå hade henne i famnen att gå fram till korten och visa dem så gick det bra. Enda problemet var att jag aldrig lyckades bläddra fort nog. Så därmed blev det perfekt att byta till datorn.

Jag har en 24''-skärm som är rätt bred. Jag kom på att man i presentationsprogrammet kan ändra formen på sina slides till bredare och på så vis går det att få orden riktigt stora.

För Amanda visar jag nu orden tre gånger om dagen. Tre nya ord varje morgon som hon sedan får se två gånger till. Detta har klart ökat hennes intresse. Hon pekar på skärmen och säger "Titta!" för varje ord jag visar, typ. Vi började med färger igår.

Till J och P fortsätter jag med ett gemensamt program. Vi har två grupper om fem ord som visas tre gånger om dagen på datorn. Det är inga större problem att hinna sex visningar om dagen, men hinner vi inte så räknar vi framåt ändå. Nya ord kommer därmed inte alltid på morgonen, utan lite när som. Det märks att de gillar det, även om annat ofta är viktigare för dem. Jag misstänker att de vill ha nya ord oftare, så jag funderar på hur jag ska få till det.

Mitt tips nummer ett till den som vill pröva detta är:
:arrow: Koncentrera dig på att förstå och få till ett fungerande singles-program innan du börjar fundera på hur du ska göra med de kommande stegen!

Kram!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Cyan »

Liten statusuppdatering...

Det går inget vidare. Barnens intresse vacklar. Jag fattar verkligen inte hur jag ska komma vidare ur det här. Känner mig nedslagen.

Hänger de inte med? Är det för tråkigt?

Jag jobbar på min attityd. Jag väljer väldigt noga i vilket ögonblick jag kläcker "Kom, ska ni få se på orden!", för oftare och oftare får jag till svar nåt i stil med "Nej, vi har inte tid, vi ska gå och bygga lego." eller rätt och slätt "NEJ!".

Lilla A är tjurig för det mesta. 16 månader och förtrots, helt klart. Om lilla A är glad och mamman tänker att NU är det ett bra tillfälle att visa ord, så börjar ungen skrika och gnälla så fort vi närmar oss datorn...

Jag vet varken ut eller in. :(
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av helamig »

Hej!

Vi har lite samma problem här. Jag tänker som så att det då är enklare med kort som du bara kan visa upp varthän barnet än är. Mitt i leken typ bara visa..

Vissa dagar verkar hon helt ointresserad av prickarna (matten) men sen helt plötsligt säger hon tio och då känns det ju kul igen och som om hon faktiskt är intresserad. Visar henne ute en del eller på andra grejer runt omkring. Handen igår innan hon skulle sova. Hon sa fem flera gånger och vi gjorde give me five. Jag sa också tio (två händer) men det var inte lika kul :D

Kan du inte korta ner. Visa en gång om dagen? Tre kort? Alltid lär dom sig nåt :wink:

kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag känner så igen mig.

Det som hjälpte mig var att både köra datorn och riktiga ordkort. För var barnen inte sugna på datorn så körde jag fram lite kort. Ibland kunde jag bara visa 1 ord om det var det som intressent fanns för. Försök att avbryta innan barnen vill så de längtar efter nästa gång.

Kör lekar med orden. Jag fick tips från Hege att tex när vi skulle fika höll jag upp ordet mjöl och vatten och frågade vad de ville dricka så kunde vi skratta tillsammans om det blev tokigt. Ibland la jag ut 4 ord på golvet och sedan fick de hämta det som de ville fika.

Med färger så la jag ut 4 ordkort med olika färger samt att jag hade 4 klossar i olika färger och sedan parade min dotter ihop färgerna med varandra. Ville hon tittat vad det stod på kortet så hade jag målat färgen på baksidan.

Känn dig inte stressad om det inte blir så många gånger du tänkt dig eller bara någon enstaka gång. Allt är bättre än ingent.
Det finns ju fler sett än just ordkorten att stimulera hjärnan på. I bilen brukar jag sjunga nationalsången (stackars barn som lyssnar på min sångröst :wink: ) och min 3 åring kan den nästan nu.

Nu skall jag själv kavla upp ärmarna och fixa nytt material så skall jag köra igång igen på måndag efter sommaruppehåll med alldeles för mycket jobb suck

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Cyan »

Åh tack helamig och Krisse för er input.
Efter att nu ha pausat mitt program i över två veckor, dels på grund av motståndet, dels på grund av semesterresor, börjar saker och ting klarna. Jag tror att jag vet hur jag ska komma vidare och jag ska göra ett försök att formulera mina tankar här. Med risk för att det blir en roman... Jag återkommer!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av helamig »

Spännande att följa och härligt med ge och få feedback.. :D :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av helamig »

Det märks att du är engagerad :wink:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Cyan »

Jag har funderat mycket på det här med läsprogram under sommaren. Den viktigaste frågan för mig blev snart varför jag ville göra det. Anledningarna att låta bli är många, bland annat min redan höga stressnivå som jag jobbar på att minska/hantera bättre, liksom de humörsvängningar som troligtvis är en reaktion på stressen. Klokast vore kanske att strunta i det, liksom jag av ovanstående anledningar struntar i en hel del som ”hade varit bra” och fokuserar på det som är verkligt viktigt.

Nu har jag insett varför jag ändå vill göra detta. Det handlar i botten om att ge mina barn det jag aldrig fick. Vilken jävla föräldraskapsklyscha! Eller vad man ska kalla det. Jag har helt enkelt alltid drömt om att kunna läsa snabbare. Jag är helt fast i ljudandet i huvudet. Snabbläsning för mig är lika med slarvläsning med minskad förståelse.

För några år sedan lärde jag mig mer om verklig snabbläsning. Läsning som blir snabb för att hjärnan ser ordet och förstår ögonblickligen, utan att gå omvägen via långsamma ljud-centrum, i kombination med att ögonen är tränade att tillräckligt snabbt följa texten. Läsning som ger ökad förståelse av texten – precis så som beskrivs av Doman. Jag när alltså en dröm om att kunna läsa så, för jag inser vilken otrolig fördel det är. Man hinner läsa mer, alternativt spendera mindre tid på läsning, samtidigt som man förstår bättre. Vilken grej, liksom!!!

Nu har jag insett att det jag vill uppnå egentligen inte är att barnen ska lära sig läsa nu, utan att de ska bli snabbläsare i framtiden. Läsprogrammet handlar ju egentligen just om att träna läsnervbanorna. Det borde rimligen vara så, att om man en gång aktiverat och tränat dessa nervbanor, att kunna se och förstå skrivna ord som om de vore kinesiska tecken, så finns förmågan där. När man sedan lär sig alfabetet och ljudningen för att kunna läsa helt nya ord, så lär inte hjärnan börja göra omvägen via ljudcentrum som standard.

Det viktiga blir då att träna barnens läsnervbanor, inte att de ska lära sig känna igen så många ord att de kan läsa en bok. Min väg framåt har därmed blivit att skippa ”läsprogrammet” med en massa sessioner, och istället göra de skrivna orden ett inslag i vardagen. Och därmed mer LEK. Målet är att utsätta dem för orden, inte att de ska lära sig något. Lära sig något lär de göra ändå, bara de har roligt.

Detta slog mig då jag skrev om deras motstånd, och samtidigt insåg att J inte kände igen och förstod ens orden hon sett tio till femton gånger de senaste dagarna. Så jag gjorde ett litet test i form av en uppgift. Jag tog fram presentationsfilen med alla de pensionerade orden som var hela 55 stycken och bad henne visa mig något ord som hon tycker speciellt mycket om. ”Pizza” sa hon. ”Leta upp pizza då”, sa jag. Och det gjorde hon. Samtidigt var det uppenbart att hon inte kände igen eller förstod något enda av de andra orden. Varför just ”pizza”? Jo, det hade hon bett pappan om att få skriva på hans dator några dagar tidigare. Hon tyckte att det var jättehäftigt att få skriva ”z” två gånger. Med den övningen hade alltså ett ord fastnat!

Så nu har vi alla möjliga ordlekar. J skriver ord på datorn. Jag har kort med matord som visas ibland vid måltiderna. Kort med alla möjliga ord som av någon anledning är intressanta. Alla möjliga lekar med orden. P visade ett tag ett kompakt ointresse, men så skrev jag en dag orden ”Nasse” och ”Putte”, som är huvudpersoner i hans favoritböcker just nu. Det gjorde honom stormförtjust! Det spelar ingen roll om orden är ”meningslösa”, bara ungen vill se på dem!

Så nu har jag bara en fråga till Hege (och er andra, givetvis):
:arrow: Vet du hur man bäst tränar sina läsnervbanor som vuxen, så att man kan få hjärnan att överge ljudandet och därmed uppnå äkta snabbläsning?
Det behöver jag ju om jag någon gång ska kunna uppnå MIN dröm! :-)
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av emu »

Hej!
Jag har inte kört igång läsprogrammet själv än med min tremånaders ( :roll: ) men tycker det låter som en bra målsättning att sikta på snabbläsning. Jag har själv alltid läst fort och tror det beror på att jag lärde mig läsa på egen hand innan skolan. Läser lätt ut en vanlig svensk roman på en dag fast facklitteratur går förstås långsammare.

Vad gäller träning för vuxna har jag nog inga tips, du har väl också kollat upp snabbläsning, men visst finns det väl tillfällen när du också läser direkt så att säga? T ex "mjölk" på mjölkpaketet, skyltar på stan osv typ "Nordea", "tag tre betala för två" på ica? Det kanske kan ge en ingång att fundera på hur du läser i olika situationer, inte bara böcker?

Jag tror att dina barn helt klart kommer att ha nytta av det i skolan om du kan ge dem snabbläsning från början! Ska bli spännande att följa era framsteg :D .
Nelly f. 28 maj 2011
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Läsprogram för tre på en gång

Inlägg av Hege »

Titta vad jag hittade på facebook!


‎7H15 M3554G3 53RV35 7O PR0V3 H0W 0UR M1ND5 C4N D0 4M4Z1NG 7H1NG5! 1MPR3551V3 7H1NG5! 1N 7H3 B3G1NN1NG 17 WA5 H4RD BU7 N0W, 0N 7H15 LIN3 Y0UR M1ND 1S R34D1NG 17 4U70M471C4LLY W17H 0U7 3V3N 7H1NK1NG 4B0U7 17, B3 PROUD! 0NLY C34R741N P30PL3 C4N R3AD 7H15. R3 P057 1F U C4N R35D 7H15.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "