Hej,
Har en pojke som precis fyllt tre och alltså behöver 13 timmars sömn. Han har varit en säker sovare sedan sex månader och vi har följt BB slaviskt. Min tanke var att han när han fyllt tre ska sova 12 timmars natt och 45 minuter på dagen. Då vi av praktiska skäl har haft lite svårt att från föräldrarnas sida få till 12 timmar (pga jobbtider etc) har vi på senare tid haft 11 timmars natt och därmed behållt 1,5 timmars dagslur.
Nu till problemet. Varje morgon vaknar han en halv till en timme för tidigt. Då ropar han: pappa, väck mig! Som svar får han en ramsa. Dock har vi hållt på så här alldeles för länge och därför känns det som att schemat bör ändras.
Kan det vara så att han klarar sig med 12 timmar, dvs 11 timmars natt och 45 minuter dagslur, eller om vi ska behålla 13 timmar, spelar det roll hur man fördelar dessa timmar. Kan det vara så att 1.5 timme samman hängande dagtid kan vara för länge, oavsett hur många timmar man har på natten?
Mottar gärna tips, det börjar kännas lite omständigt att hålla på med detta varje morgon. Känns som att man börjar dagen från fel håll, då vi som föräldrar blir frustrerade av att tro att vi ska få sova, men att vi väcks och lägger massa tid på ramsande som inte leder framåt.
Tack på förhand!
tidiga morgnarför 3 åring, justera schema?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: tidiga morgnarför 3 åring, justera schema?
Hej, tips
Inför väckarklocka så slipper ni frågor.
Ni ställer väckarklockan utanför rummet. Förklarar att när klockan ringer DÅ är det morgon. Då kan han själv kliva upp och stänga av klockan.
Sen, mörkläggning. Det måste vara jättemörkt för att man skall sova gott om morgonen. Lättast, spraya upp vatten på rutan och sätt upp aluminiumfolie. Billigast, lättast.
Sist utvärdera om 2 veckor.
Ord från AW: "det är inte ATT man sover som är det viktiga, det är att ha förutsättningarna".
Så jag hade i denna ålder 12 tim natt och 45 min dagslur. Hade kanske funderat på att dra ner den till 20 min. Men sen blev det så att sonen sov inte på sitt dagis (säg 3,5 år) och då gjorde vi 12,5 tim natt istället. Så jag hade börjat med att i värsta fall korta dagsluren och förlänga natten. Han kan ligga i 30 min i sin säng och fnula lite på morgonen, det har ingen dött av. 8)
Inför väckarklocka så slipper ni frågor.
Ni ställer väckarklockan utanför rummet. Förklarar att när klockan ringer DÅ är det morgon. Då kan han själv kliva upp och stänga av klockan.
Sen, mörkläggning. Det måste vara jättemörkt för att man skall sova gott om morgonen. Lättast, spraya upp vatten på rutan och sätt upp aluminiumfolie. Billigast, lättast.
Sist utvärdera om 2 veckor.
Ord från AW: "det är inte ATT man sover som är det viktiga, det är att ha förutsättningarna".
Så jag hade i denna ålder 12 tim natt och 45 min dagslur. Hade kanske funderat på att dra ner den till 20 min. Men sen blev det så att sonen sov inte på sitt dagis (säg 3,5 år) och då gjorde vi 12,5 tim natt istället. Så jag hade börjat med att i värsta fall korta dagsluren och förlänga natten. Han kan ligga i 30 min i sin säng och fnula lite på morgonen, det har ingen dött av. 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.