3 veckor och lite funderingar om vagning
3 veckor och lite funderingar om vagning
Hej! Nu var det ett tag sen jag var här. Har fått vårt tredje barn, en liten flicka som nu är 4 veckor om 3 dagar. Jag har lite funderingar...
första veckorna så åt hon och sov bara, vid 3 veckor började hon bli mer medveten och även bli övertrött på kvällen. Hon vaknar vid 7.30 och somnar kl 19/20 ca och har det blivit senare har det varit skrik fram till kl 23 eller 00! Hon vaknar vid 22, 01 och 04/05 och jag har ammat liggandes i sängen och hon har somnat brevid mig. Men.... jag har redan blivit hennes napp! Dessutom har hon vaknat runt 03/04 och inte velat somna om. Jag har ammat och då har hon dragit i bröstet, fäktat med armarna och varit allmänt olycklig... vi har varit uppe och burit m.m.
För 4 dagar sen tog vi in vagnen och har nu vagnat henne på natten. Till saken hör också att hon har svårt att somna efter maten på natten nu när hon inte får snutta på mig längre. så nu har jag varit uppe och vagnat 30-40 min efter varje amningsomgång för att få henne att sova igen. och jag är helt trött nu!!! är det för tidigt att vagna henne på natten? Jag känner inget behov att få henne att sova över något mål ännu utan det är mer för att få henne att somna själv utan mitt bröst.
Hur gör man förresten med barn som vänt på dygnet lite? Är det för att hon sover för mkt på dagen? Hon sover mellan 8.30-10.30 ca och 12.30-14.30 och sen 16.00-17.30 ca, det är ju väldigt olika per dag men på ett ungefär.
tacksam för svar!
första veckorna så åt hon och sov bara, vid 3 veckor började hon bli mer medveten och även bli övertrött på kvällen. Hon vaknar vid 7.30 och somnar kl 19/20 ca och har det blivit senare har det varit skrik fram till kl 23 eller 00! Hon vaknar vid 22, 01 och 04/05 och jag har ammat liggandes i sängen och hon har somnat brevid mig. Men.... jag har redan blivit hennes napp! Dessutom har hon vaknat runt 03/04 och inte velat somna om. Jag har ammat och då har hon dragit i bröstet, fäktat med armarna och varit allmänt olycklig... vi har varit uppe och burit m.m.
För 4 dagar sen tog vi in vagnen och har nu vagnat henne på natten. Till saken hör också att hon har svårt att somna efter maten på natten nu när hon inte får snutta på mig längre. så nu har jag varit uppe och vagnat 30-40 min efter varje amningsomgång för att få henne att sova igen. och jag är helt trött nu!!! är det för tidigt att vagna henne på natten? Jag känner inget behov att få henne att sova över något mål ännu utan det är mer för att få henne att somna själv utan mitt bröst.
Hur gör man förresten med barn som vänt på dygnet lite? Är det för att hon sover för mkt på dagen? Hon sover mellan 8.30-10.30 ca och 12.30-14.30 och sen 16.00-17.30 ca, det är ju väldigt olika per dag men på ett ungefär.
tacksam för svar!
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
Re: 3 veckor och lite funderingar om vagning
Någon som har någon idé?
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
-
chokladkaninen
Hej Gosmamman! 
Grattis till den lilla nya!
Hur har du det med mjölken, upplever du att du har tillräckligt? För det ligger en ökningsperiod där kring månaden nånstans, och kanske behövs det lite extra fokus på matningen i ett par dagar för att ni ska komma ur den. För det är ju jobbigt för en sån liten att suga fram extra mjölk, och övertröttheten kan komma snabbt då. Så "kurera" med en 5- eller 20-minlur, och fortsätt sedan mata, så att du maximerar matintaget under varje SM-mål. Du kan också erbjuda fler (än 4
) omgångar mat per mål, så att hon får i sig så mycket det bara går.
Här är våra bästa amningstips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951 Om du känner dig bekväm med det är det ju heller inget som hindrar att ni efterjagar lite med flaska, med ersättning eller med utpumpad mjölk. Så att hon blir rejält mätt. 8)
Jag tror också att det är dags för er att börja öva på att somna själv. Vagna för att lugna kan du förstås göra, men sedan måste du stiga tillbaka och lita på att hon klarar att somna helt själv. Börja med att öva på det på dagen, så får du natten med på köpet sedan.
Däremot tror jag inte alls att hon sover för mycket på dagen - det behöver hon nog för att orka!
Minst 16h/dygn vid 2 mån brukar vara ett bra riktmärke, före 2 mån kan de små sova ända upp till 20h/dygn! 
Grattis till den lilla nya!
Däremot tror jag inte alls att hon sover för mycket på dagen - det behöver hon nog för att orka!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
chokladkaninen
PS Att sova på mage med larm brukar vara sömnfrämjande och hjälpa mot allehanda skarvande, och indirekt också mot övertrötthet eftersom den sömn de faktiskt får blir djupare och mer vilsam.
Så överväg magläget ifall hon inte redan ligger så. 
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Tack så mycket för svar!
Det kan nog vara så som du säger att hon försöker få till mer mjölk. Jag tycker att jag ammar ofta, men den senaste veckan har hon sugit, släppt och skrikit, sugit, släppt och skrikit. Jag trodde att hon kanske var gasig i magen och behövde rapa... Blivit så mkt bättre sen jag slutade ligga ner och amma på natten...
Vi vagnar henne på natten och dagen, men jag är så himla rädd att fastna i vagnadet istället. Min man tycker att vi ska vagna henne rel länge... men när ska vi börja backa? Vi kör ju inte med någon ramsa direkt än och det är det ju för tidigt för än...
En annan fråga... alla som jag känner säger att " Åh, va härligt för er att få ett sommarbarn, det är ju sååå mkt lättare". Jag håller inte alls med! Jag kan ju knappt va ute med henne för solen är för stark och det är för varmt/blåsigt m.m. Några som har några tips för sommar barn?
kram
Det kan nog vara så som du säger att hon försöker få till mer mjölk. Jag tycker att jag ammar ofta, men den senaste veckan har hon sugit, släppt och skrikit, sugit, släppt och skrikit. Jag trodde att hon kanske var gasig i magen och behövde rapa... Blivit så mkt bättre sen jag slutade ligga ner och amma på natten...
Vi vagnar henne på natten och dagen, men jag är så himla rädd att fastna i vagnadet istället. Min man tycker att vi ska vagna henne rel länge... men när ska vi börja backa? Vi kör ju inte med någon ramsa direkt än och det är det ju för tidigt för än...
En annan fråga... alla som jag känner säger att " Åh, va härligt för er att få ett sommarbarn, det är ju sååå mkt lättare". Jag håller inte alls med! Jag kan ju knappt va ute med henne för solen är för stark och det är för varmt/blåsigt m.m. Några som har några tips för sommar barn?
kram
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
GRATTIS till lilla älsklingen O:)
Rapa ska hon ju göra, inte för att hon är "gasig i magen" utan för att hon svalt luft och behöver göra plats för mer mat. Fyra små rätter ska hon ha vid varje mål, och äta dem alla - VAKEN - inom en timme och en kvart ungefär, från och med nu när hon avancerat till Den Egentliga Födelsen. Kolla bland filmklippen på "Ömma Järngreppet" så du får till ett lugnt ätande där hon helt enkelt inte kommer åt att "skrika, suga, släppa, skrika..." utan kan äta vidare lugnt i förvissningen att du vet vad du gör. I hennes intresse.gosmamman skrev:Jag tycker att jag ammar ofta, men den senaste veckan har hon sugit, släppt och skrikit, sugit, släppt och skrikit. Jag trodde att hon kanske var gasig i magen och behövde rapa...
Vet inte riktigt vad du ville skriva när det blev "rel länge", kanske "längre"? Hur som helst - du/ni stirrar dig/er lite väl blind/a på sovandet, och det gör man ju gärna. Men det går inte att komma ifrån att MATEN KOMMER FÖRST.gosmamman skrev:Vi vagnar henne på natten och dagen, men jag är så himla rädd att fastna i vagnandet istället. Min man tycker att vi ska vagna henne rel länge... men när ska vi börja backa?
Hon ska ha mera mat. Mycket mera mat. Till kvällen måste du antagligen spä på med ersättning som en knockout, för då är brösten lika trötta som du och barnet. Kom ihåg: man kan aldrig ge ett spädbarn för mycket mat. Och det är inte DU som ska bryta. Det är HON som ska övertyga dig om att hon inte kan få ner en droppe till. Verkligen övertyga
På mätt mage vill hon inget hellre än att sova så skönt, och då behövs inte många drag med vagnen. (Kolla tekniken bland filmklippen så behöver du inte fastna.)
Folk tänker sig att man inte behöver klä på en massa (varken barnet eller sig själv), att det bara är att pila in och ut lite spontant, njuta på filt på gräset med lilla barnet lyckligt sprattlande Mama-stylegosmamman skrev:En annan fråga... alla som jag känner säger att " Åh, va härligt för er att få ett sommarbarn, det är ju sååå mkt lättare". Jag håller inte alls med! Jag kan ju knappt vara ute med henne för solen är för stark och det är för varmt/blåsigt m.m. Några som har några tips för sommarbarn?
Vet du, även om det låter väldigt "reklammässigt", skulle jag vilja rekommendera dig att införskaffa Barnaboken. Du behöver landa i Standardmodellen, och även och inte minst i det jag skrivit om treveckorsgränsen och tiden därefter. Kan du se lite framåt, veta vad som väntar och arbeta enkelt och lugnt förebyggande, då slipper du problem av den typ du redan befarar - det är ju verkligen inget litet kurbarn, detta, som du ska "backa" med och liknande, utan en liten NÄSTAN nyfödd bebis som du bara rakt av ska njuta
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack så mycket Anna!
Du har helt rätt! jag har ju faktiskt en nyfödd bebis som jag kanske försöker styra upp lite för mkt...
det är väl det att vi har en 6-åring och en 3-åring så vi försöker väl få in henne i vår vardag. Skönt att veta vad som gäller varje dag...)=
Jag försöker verkligen amma så mycket som möjligt och jag utgår från standardmodellen men ibland är det svårt att få till 2-2-2. Nu när det har varit varmt så har hon bara orkat vara uppe knappt 1 1/2 timme innan hon vill sova igen. Ska jag väcka henne efter 2 timmar eller kan hon få sova tills hon vaknar (2,5 eller 3 timmar)? Ska vi även väcka henne på morgonen vid samma tid? Jag har läst din bok...
Inatt så vaknade hon 00,02,03,04,30 och sen tillslut 8,30...jag blir helt vimsig i huvudet tillslut... Och jag tycker att själva läggningen på kvällen tar 30-60 min. vi vagnar, hon blir tyst, vi slutar osv....
Jag är sååå trött!
Du har helt rätt! jag har ju faktiskt en nyfödd bebis som jag kanske försöker styra upp lite för mkt...
Jag försöker verkligen amma så mycket som möjligt och jag utgår från standardmodellen men ibland är det svårt att få till 2-2-2. Nu när det har varit varmt så har hon bara orkat vara uppe knappt 1 1/2 timme innan hon vill sova igen. Ska jag väcka henne efter 2 timmar eller kan hon få sova tills hon vaknar (2,5 eller 3 timmar)? Ska vi även väcka henne på morgonen vid samma tid? Jag har läst din bok...
Inatt så vaknade hon 00,02,03,04,30 och sen tillslut 8,30...jag blir helt vimsig i huvudet tillslut... Och jag tycker att själva läggningen på kvällen tar 30-60 min. vi vagnar, hon blir tyst, vi slutar osv....
Jag är sååå trött!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Här kommer peppingtrådar att läsa.
Och JA; jag hade haft samma starttid på dagen om jag vore du.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=24613
Här kommer peppingtrådar att läsa.
Och JA; jag hade haft samma starttid på dagen om jag vore du.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=24613
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack!
Nu har jag läst den tråden och jag känner igen mig... Det är konstigt, fast man har 2 barn sen innan som vi kurat så känner jag mig ändå fundersam ibland. Det är mkt man glömmer på 3.5 år!
Jag ska försöka göra morgon 6.30, det är bara så lockande att ligga kvar i sängen om man haft en bökig natt men det sura äpplet får jag väl bita i...
På dagen ammar hon jättebra och sover jättebra. Får väl vagna vid sömnen även där men inte speciellt länge. På kvällen däremot , när hon antagligen är trött, vid 18/19-tiden så blir inte amningen spec fridfull. Hon ammar, blundar, börjar tjoa och släpper, jag lugnar, och så blir det likadant igen. Ibland går jag till och med omkring och ammar för att hon ska komma till ro. Jag har försökt det ömma järngreppet men hon blir bara jättearg!
Detta gör ju att jag har inte en aning om hur mkt hon får i sig och tuttarna känns helt tomma
. Jag vet inte om jag vill börja med ersättning för det gjorde jag med Elsa (nu 3 år) och det slutade med att hon blev så bekväm att hon ratade bröstet för flaskan och det vill jag INTE igen.
Ikväll tog det ca 45 min att somna, men nu försökte jag dra ner på vagningen. Hon skrek, jag vagnade tills hon blev tyst plus några extra drag och sen vagga sidles och sluta, hon var tyst några min, sen började hon böka och skrika och jag gjorde likadant igen. till slut så somnade hon... Är det för tidigt för att backa tycker du? hon är nu 5 veckor.
Nu har jag läst den tråden och jag känner igen mig... Det är konstigt, fast man har 2 barn sen innan som vi kurat så känner jag mig ändå fundersam ibland. Det är mkt man glömmer på 3.5 år!
Jag ska försöka göra morgon 6.30, det är bara så lockande att ligga kvar i sängen om man haft en bökig natt men det sura äpplet får jag väl bita i...
På dagen ammar hon jättebra och sover jättebra. Får väl vagna vid sömnen även där men inte speciellt länge. På kvällen däremot , när hon antagligen är trött, vid 18/19-tiden så blir inte amningen spec fridfull. Hon ammar, blundar, börjar tjoa och släpper, jag lugnar, och så blir det likadant igen. Ibland går jag till och med omkring och ammar för att hon ska komma till ro. Jag har försökt det ömma järngreppet men hon blir bara jättearg!
Detta gör ju att jag har inte en aning om hur mkt hon får i sig och tuttarna känns helt tomma
Ikväll tog det ca 45 min att somna, men nu försökte jag dra ner på vagningen. Hon skrek, jag vagnade tills hon blev tyst plus några extra drag och sen vagga sidles och sluta, hon var tyst några min, sen började hon böka och skrika och jag gjorde likadant igen. till slut så somnade hon... Är det för tidigt för att backa tycker du? hon är nu 5 veckor.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Backa tycker jag du kan göra (som jag hade svarat i den rekommenderade tråden) på första fm luren och vid tillfällen då du är SÄKER på att hon faktiskt är mätt.
Kan du inte pumpa lite av morgonmjölken och ge i kopp till natten så hon får lite mera i sig. Förmodligen är brösten för trötta till kvällen och det är hon också.
Mina viktigaste amningstips.
DRICK!!! Massa vatten och Luzern Te (1L / dag i ökningsperioder)
Vila, försök att sova när hon sover
Ät FET mat 5 ggr/dag. Du måste äta mycket fett, så blir mjölken fet. (banta får du göra vid 4 mån då du kan introducera mat istället)
Gå inte en massa långpromenader så här i början, låt kroppen få fokusera på mjölktillverkning.
Pumpa och ge till natten, då vet du i alla fall att du har BM nog för att bli mätt och slipper ersättning. Är du orolig för flaskan kan man koppmata istället.
Prio 1 måste alltid få vara MÄTT bebis, HUR man når dit är mindre viktigt. (tänk om jag hade fattat detta?!?!?!
hade sparat mig 2 månader skrik kan jag avslöja
)
Kan du inte pumpa lite av morgonmjölken och ge i kopp till natten så hon får lite mera i sig. Förmodligen är brösten för trötta till kvällen och det är hon också.
Mina viktigaste amningstips.
Prio 1 måste alltid få vara MÄTT bebis, HUR man når dit är mindre viktigt. (tänk om jag hade fattat detta?!?!?!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej igen!
Den här natten har varit hemsk!
. Jag ammade henne k 18 och då åt hon ordentligt, sen ammade jag henne igen kl 19, en nattslurk men då skrek hon, ammade, skrek osv... Jag la henne och hon somnade med en gång. Då passade jag på att kila ner i garaget och måla möbler
så fick pappa ta över. När jag kom tillbaka efter en timme hade hon skrikit mer eller mindre hela tiden så han hade bara fått stå där och vagna.... Jag gick in och vagnade lite kort och hon somnade till kl 00. Ammade och hon somnade om utan att jag behövde vagna. kl 01.30 börjar hon låta, snörvlar och harklar sig (tror hon har blivit förkyld) och låter som om hon håller på att kvävas ibland (hon ligger på mage), lite läskigt.
kl 2 tar jag upp och ammar och sen kan hon inte somna om. Jag håller på att vagna i en timme fram och tillbaka och tillslut får pappa ta över.... Han lägger henne på sidan/ryggen och vagnar. Hon somnar inte om. Tillslut tar jag upp henne kl 5 och ammar igen liggandes och då somnar hon tillslut i min säng. Vaknar igen kl 6.30 och ammar igen och somnar om till 7.30....
Vad gör vi för fel?????? Kanske måste prova ersättning på natten i alla fall eller som du sa pumpa ut...
Dag tid funkar väldigt bra. En fråga:om de är förkylda är det bra att de ligger på mage då?
När jag frågade min man vad han tycker säger han att rent instinktivt så känner han att hon borde sova hos oss för att få närhet för hon är ju ändå bara 5 veckor. Och när han säger så får jag så himla dåligt samvete!!! Är det bättre att lägga henne i spjälsängen brevid oss och buffa istället? Känner mig virrig i huvudet av sömnbrist så jag får be om ursäkt om mitt meddelande är snurrigt!
Den här natten har varit hemsk!
kl 2 tar jag upp och ammar och sen kan hon inte somna om. Jag håller på att vagna i en timme fram och tillbaka och tillslut får pappa ta över.... Han lägger henne på sidan/ryggen och vagnar. Hon somnar inte om. Tillslut tar jag upp henne kl 5 och ammar igen liggandes och då somnar hon tillslut i min säng. Vaknar igen kl 6.30 och ammar igen och somnar om till 7.30....
Vad gör vi för fel?????? Kanske måste prova ersättning på natten i alla fall eller som du sa pumpa ut...
Dag tid funkar väldigt bra. En fråga:om de är förkylda är det bra att de ligger på mage då?
När jag frågade min man vad han tycker säger han att rent instinktivt så känner han att hon borde sova hos oss för att få närhet för hon är ju ändå bara 5 veckor. Och när han säger så får jag så himla dåligt samvete!!! Är det bättre att lägga henne i spjälsängen brevid oss och buffa istället? Känner mig virrig i huvudet av sömnbrist så jag får be om ursäkt om mitt meddelande är snurrigt!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej igen
Först "en gång ingen gång" en dålig dag är ingen regel. Nya tag, ny dag.
Så rapar du ordentligt vid måltiderna på dagen? Annars lägg ner mer krut på det är mitt råd.
Sen, ja jag tycker att magläget är mycket bra vid förkylning så snoret kan åka ut och att höja huvudändan med 7cm hög planka eller bok.
Personligen törs jag inte ha barn sovandes MED mig i sängen utan var lite övernitisk på det där med andningslarm, vilket man BÖR ha oavsett sovläge.
Så sover hon i vagn på natten, lägg på mage MED larm och vagna lugn. Ställ upp framhjulen på några telefonkataloger så huvudet kommer upp. Ha en kastrull uppkokat vatten som du lägger hackad lök i under/brevid vagnen så kommer slem lösa sig bättre.
Sen tar du en pimpett (sån från saltlösning går bra) klämmer ut lite bröstmjölk och trycker in i näsan. Det är antibakteriellt och perfekt som nezeril för små näsor.
Tips är att spruta in detta innan amning så kommer barnet suga i sig snoret som löser upp sig.
Att få ligga på mage och frusta är också bra sätt att få ut snor på. Så mycket magläge gillar vi.
Men, det kan vara svårt att amma som man skall om man är förkyld så då får man duttamma lite här och där.
Först "en gång ingen gång" en dålig dag är ingen regel. Nya tag, ny dag.
Så rapar du ordentligt vid måltiderna på dagen? Annars lägg ner mer krut på det är mitt råd.
Sen, ja jag tycker att magläget är mycket bra vid förkylning så snoret kan åka ut och att höja huvudändan med 7cm hög planka eller bok.
Personligen törs jag inte ha barn sovandes MED mig i sängen utan var lite övernitisk på det där med andningslarm, vilket man BÖR ha oavsett sovläge.
Så sover hon i vagn på natten, lägg på mage MED larm och vagna lugn. Ställ upp framhjulen på några telefonkataloger så huvudet kommer upp. Ha en kastrull uppkokat vatten som du lägger hackad lök i under/brevid vagnen så kommer slem lösa sig bättre.
Sen tar du en pimpett (sån från saltlösning går bra) klämmer ut lite bröstmjölk och trycker in i näsan. Det är antibakteriellt och perfekt som nezeril för små näsor.
Tips är att spruta in detta innan amning så kommer barnet suga i sig snoret som löser upp sig.
Att få ligga på mage och frusta är också bra sätt att få ut snor på. Så mycket magläge gillar vi.
Men, det kan vara svårt att amma som man skall om man är förkyld så då får man duttamma lite här och där.
Tor 2006
Ikväll gav vi henne lite ersättning 60 ml som hon drack upp med en gång! Somnade på studs kl 19, men vaknade igen kl 19.30. Jag vagnade och gick därifrån, hon somnade om, vaknade kl20 och jag gjorde likadant igen och hon somnar igen...
Ska jag lyssna av henne INNAN jag går in och vagnar? (så som man gör när man gör själva kuren) eller ska jag vagna DIREKT när hon börjar låta? ska jag sluta när direkt när hon blir tyst eller ska jag fortsätta tills hon nästan somnar? Hon är ju bara 5 veckor, så vad gäller egentligen? För oftast har själva läggningen tagit nästan en timme varje kväll!Tacksam för svar!
Ska jag lyssna av henne INNAN jag går in och vagnar? (så som man gör när man gör själva kuren) eller ska jag vagna DIREKT när hon börjar låta? ska jag sluta när direkt när hon blir tyst eller ska jag fortsätta tills hon nästan somnar? Hon är ju bara 5 veckor, så vad gäller egentligen? För oftast har själva läggningen tagit nästan en timme varje kväll!Tacksam för svar!
Hej igen!
Är det någon som har något tips mot mjölkstockning? ammade ute häromdan när det var riktigt fint och ej blåste, men råkade visst ut för det i alla fall....
Mår riktigt blä....
Är det någon som har något tips mot mjölkstockning? ammade ute häromdan när det var riktigt fint och ej blåste, men råkade visst ut för det i alla fall....
Mår riktigt blä....
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Stå i en varm/het dusch och ta munstycket till duschen och ha som massage på bröstet. Häng gärna framåt så det läcker lite...
Försök att amma så underläppen på barnet är där mjölkstockningen är. Ibland blir ställningen väldigt knepig.

Försök att amma så underläppen på barnet är där mjölkstockningen är. Ibland blir ställningen väldigt knepig.
Tor 2006