Förtrots?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lina77

Förtrots?

Inlägg av Lina77 »

Hej,

Jag har en 1,5 åring (drygt) som, förutom att vara helt magisk och världens roligaste kompis, också visar sin vilja på de mest kreativa sätt nu för tiden. Jag har egentligen en massa frågor jag skulle vilja bolla med erfarna morsor och farsor, men jag ska hålla mig en:

Är det någon som känner igen geleklumpssyndromet? Det är när en yngre person vill en sak medan den äldre och ansvarige har en annan plan och den yngre blir en liten geleklump på marken som svar på den äldres viljeyttring.

Min dotter började med detta för ett par veckor sedan; i trappuppgången, i sandlådan, på väg till blöjbyte, på väg till... vad som helst! Efter som jag är höggravid har jag tvingats vara den mest tålmodiga och kreativa. Jag kan helt enkelt inte bära henne, egentligen, vilket jag ibland gör när jag gett upp. Det finns två scenarier:

1. Jag släpper handen på det som blivit en lealös geleklump och erbjuder den igen när hon självmant har ställt sig upp. Under tiden ignorerar jag henne eller tittar på henne med förvånad blick "vad gör du liggandes på gatan".

2. Punkt 1. blir väl utdragen och jag tappar tålamodet, dvs hon ger sig inte och fortsätter vråla och bli geleig så fort jag antyder min vilja, så jag tar henne under ena armen som en säck potatis och går.

Punkt två är helt ostrategisk och rakt igenom känslostyrd. Även om jag försöker hålla en lugn och kompromisslös fasad. Som ni förstår är detta inte ett isolerat beteende i en annars helt lugnt barns liv. Hon är energisk och kan omöjligt låta bli att undersöka/uppleva ALLT som finns inom hennes sfär. I övrigt är hon med på noterna kring de vanliga rutinerna kring mat och sömn. Det funkar förvånandsvärt smärtfritt med tanke på vilka verktyg hon utvecklar i allt annat. Visst, vi får acceptera att hon inte kan käka upp hela sin portion om det finns barn runt omkring som lockar, eller att hon testar oss med diverse tricks vid läggningarna (kastar ut snuttefilten från spjälsängen, bäddar upp sängen så att hon absolut inte kan somna i röran) som hon sällan får något för.

Vem känner igen sig och kan säga: "gör så här och så här, så lugnar hon sig om ett par veckor" :-)

mvh

/L
Mamma till finaste flickan 091017
Susanne*

Re: Förtrots?

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Känner väl till små förtrotsare med både geleklumpsattityd och allt annat som är spännande. Den stora frustrationens tid som jag tycker det är. Både för små och stora. 8)

Vill rekommendera till läsning om förtrots under favoriter:

http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=18665

Förutom geleklumpar så finns tankar om förhållningssätt.

Kom gärna tillbaka med tankar och funderingar.

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"