Min lille matkrånglare

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Spiggensmamma
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 31 dec 2010, 11:25

Min lille matkrånglare

Inlägg av Spiggensmamma »

Hej!
Hoppas att ni kan ge mig lite tips.

Spiggen är drygt 6 månader. Han slutade följa sin viktkurva vid 4 mån och vi fick därför rådet på bvc att komma i gång med maten. Vid det laget hade vi redan börjat med smakisar och det gick fint. Vid 5 månader hade han gått upp bra men en månad senare inte alls. Trots att han fick gröt till kvällsmat och lagad mat till lunch.

Vi fick då rådet att ge två lagade mål mat. Nu får han även gröt till frukost. Jag ammar oftast en gång på morgonkvisten. ( och sedan en gång innan förmiddagsluren samt en kvällsskvätt) Förövrigt så sover han mkt bra både på natten och sina dagslurar.

Gröten går bra..inga problem där men den lagade maten får jag truga som sjutton med. fruktpure på toppen, egen sked, kladda med maten..jag har provat det mesta. Han har 6(!) tänder redan och är mkt fin på att knipa ihop munnen.

han älskar att dricka vatten ur flaska..välling går inte så bra tyvärr...han suger tills han upptäcker att det inte är vatten :-)
Jag önskar så att han kunde dricka vällingen..Det hade underlättat vardagen så att få ett kladdfitt mål. När man ska bort tex.

Det är så jobbigt att båda målen med lagad mat går så trögt. Känner mig så låst eftersom jag inte kan mata honom någon annanstans än hemma utan stor cirkus. Varje matning tar en timme.

Han får plocka med små mackbitar ibland. Det mesta hamnar på golvet. Och han sätter så lätt så det känns som att jag inte vågar ge ärtor och såna saker.
Jag läste någonstanns att det inte är bra att ge bebisar för mkt gröt eftersom det är spannmål. Stämmer det?
Mamma till världens finaste lille Spigg; Jakob, född 101103. BB-barn från början men kurad i november 2011 då vi hamnade i en liten svacka.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min lille matkrånglare

Inlägg av TorsMamma »

ÄH, säger jag bara. Spannmål!? Vad är då välling? Samma sak! 8)

Så ger man ingen välling anser jag att man kan ge lite mera gröt utan problem. Sen ger man mosad banan innan långlur och innan natten som kvällsslurk. MIn son har aldrig druckit välling och tala om, så det är inget kreterium för vikt.

Fixera dig inte på att han hoppar ner några kurvor, det är inte heller farligt.

Mat! Sötpotatis brukar vara poppis. Har ni provat det? Ha i extra osaltat smör eller kallpressad ekologisk rapsolja. Kan man även ha i vanlig burkmat för att få i lite mera kalorier. glöm inte avsluta med massa frukt, det är många som lever på frukt. Det man däremot måste ha koll på anser jag, det är HUR MÅR BARNET? Är man gnällig, trött, orkeslös osv då har man för lite mat i kroppen. Men är han pigg, ligger och ålar, är glad och positiv, sover hela natten osv... Då skulle inte jag oroa mig. han kanske bara tar alla sina kalorier och lägger på längden istället för vikten. :wink:

Ha lite extra olja och smör i gröten och tuta och kör. Men ge gärna mat, ibland hittar man en burk för just dem. Min son var sån att han inte gillar mat med bitar, så jag fick mixa alla mat lite extra, hade extra fett i och sen åt han utmärkt. Gärna en majsbåge eller så som plockmat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Spiggensmamma
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 31 dec 2010, 11:25

Re: Min lille matkrånglare

Inlägg av Spiggensmamma »

Hej!
Tack för tipsen.

I dte jag hörde så gällde samma sak för gröt och välling eftersom det är typ samma sak. Att man inte får ge för mkt välling heller.

Idag har han knappt ätit något alls, inte ens fruktpuré
Fick i honom en skiva bröd dock till kvällsmat och lite gröt men jag hatar att behöva truga så...tillslut vill han kanske inte äta alls. Inte ens majskrok ville han ha.

Han är väldigt pigg hela tiden och han växer bra på längden men bvc är experter på att ge panik tycker jag.

Jag har provat sötpotatis men han verkar kräkas av det. Eller, han gjorde det en gång och sedan har jag inte vågat prova för min vän sa att hennes son alltid spydde av sötpotatis.

Det är så konstigt med bebisar. De verkar känna på sig vad som är gott liksom...jag menar sötpotatis är ju nästan sötare än tex blåbär och definitivt sötare än turkisk yoghurt (som spiggis gillar)Men då är det som han vet att turkisk yoghurt= efterrätt= smaskens. Rotfrukter=riktig mat=aldrig i livet.

Fast vad ska jag säga..jag var likadan själv. Vägrade äta tills jag var tolv typ. Så undernärd att mamma fick skäll av doktorn trots att hon försökte med allt. Men jag lever ju! :P
Mamma till världens finaste lille Spigg; Jakob, född 101103. BB-barn från början men kurad i november 2011 då vi hamnade i en liten svacka.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min lille matkrånglare

Inlägg av TorsMamma »

Ge turkisk yoghurt då! Det lever min systerson på sen han var 6 mån. Det är näring i det med.

Och att calcium och mjölkprodukter skulle hämma järnupptaget är en myt. Så se till att få i lite gröt 2-3 ggr/dag så får han järn också. Nemaproblema. :D

Sen är det så att små barn måsta smaka samma smak många gånger för att bilda sig en uppfattning. Vissa barn klöker när de smakar något nytt, men betyder inte att de inte gillar det. Bara att det är nytt. Så ge ny smak flera dagar i rad, ge inte upp. :P

Och du, lyssna inte på vad BVC säger och vad andra säger. Alla barn är olika. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
elpapa
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 12:29

Re: Min lille matkrånglare

Inlägg av elpapa »

Jag äter all mat och dryck, men jag gillar inte heller Sempervällingen (och har enligt min mor aldrig gjort!). Den får det att kväljas i mig och det enda jag kan komma på som är värre är proteinpulver med sötningsmedel.

Döm om min förvåning när jag fick provsmaka den FANTASTISKA bovetevällingen! Var har denna varit hela mitt liv?

Ok, den är liite jobbigare att fixa än industrivälling, men den är ju jättegod! Man behöver bara visa kanelburken, det smakar jättemycket kanel ändå. Precis som Inger påpekar i receptet så blir den väl mager (även för vuxna) utan fett i så i med en matsked ekologiskt kokosfett!

Lycka till!!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"