separera med små barn - 8månader!

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
sophian
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 10:52

separera med små barn - 8månader!

Inlägg av sophian »

Hejsan.
Vi ska separera, våra tvillingar är bara mån.
Hur kommer det bli för dom?
Vi har väldigt olika syn på saker. Pappan har inte komit in i sin roll ordentligt än, jag har satt för tydliga tillvägagångssätt, så han är rädd att göra fel, det resulterar i att han inte tar för sig och löser situationer.
Nu ska vi flytta isär, han kommer att ha dom på helger, nån natt. Annars sover de hos mig den första tiden.
Han kommer att var pappa ledig i aug så vi har 2 månader innan han kommer att ha dom själv mer.
Flickorna sover jätte bra hos andra, hos mormor och morfar, hos min syster, men kommer de att tycka sin säng kommer att vara den viktigaste basen plötsligt?

Orolig för hur de kommer att hantera att vi byter plats, hur ofta ska vi byta, Jag kan inte tänka mig hur det kommer att bli att vara ifrån dom..

någon med erfarenhet, tips?

tack på förhand )
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: separera med små barn - 8månader!

Inlägg av helamig »

Hej!

Jag har inget bra svar. Men såg att du inte fått något svar så jag ville skriva några rader till dig :D :heart:

Det är aldrig roligt att separera och det finns nog ingen som kan säga hur ni ska göra. Det A.W rekommenderar är att ha en bas, där barnen är mest. Lite tips finns i Barnaboken och andra trådar här under "leva ensam med barn" Vissa löser det ju som så att barnen alltid sover på ett ställe men är med den andra föräldern hela dagen om man säger.

Lycka till!

KRAM! :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Re: separera med små barn - 8månader!

Inlägg av My Precious »

Hej Sophian, och varmt välkommen hit :)

Två små barn som är 8 månader ska absolut ha EN bas. I denna situation så är det bättre att föräldrarna flyttar på sig än de små när det gäller sovande.

Jag tror att man brukar räkna antalet år = antalet nätter borta, exempelvis 1 år = 1 natt borta, osv. Men då måste det fungera.

Sen kan det vara så att en pappa mognar mer när han får lösa problem och ta ansvaret helt själv, dvs ingen som kan hjälpa till. Vilket gör att de lär känna varandra bättre.

Fasta rutiner är ett måste, sedan när ni kommit i balans...

Hur tänker du när du säger att sängen är den viktigaste basen? Det är hela hemma som är basen.

Att vara ifrån sina små är väldigt jobbigt men det är också nyttigt och förberedande för livet...

Hör av dig och berätta hur det går...!

KRAM
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"