Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av blivandemamma »

Föds det några barn, tro?!

:D
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av Sarisparis »

:lol: :lol: :lol: Anna, du borde bli spâkvinna! Lillebror tittade ut klockan 11.43 söndagen den 29 maj, cirkus tolv minuter efter ditt inlägg! =D>

Âterkommer med detaljer, men skvallrar lite snabbt om att det var en helt FANTSTISK förlossning med mycket närvaro och lugn och inga som helst komplikationer. Inte minsta lilla bristning heller, vore det inte för mjölken som rinner till sen igâr sâ skulle jag mâ som en prinsessa.

Kom hem frân BB idag och storebrorsorna gav lillebror ett otroligt fint och rörande välkomnande. Âterkommer lite senare...

Nu njuter vi vidare av smekmânaden. :heart: :heart: :heart:
Senast redigerad av Sarisparis den mån 16 jan 2012, 14:31, redigerad totalt 1 gånger.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av Sarisparis »

:lol: :lol: :lol: amningshjärna, 12.43 tittade han ju ut lille skrutten. Snart kan jag tänka klart igen! :wink:

:heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av miniz »

Grattis! :heart:
Det är sà gripande att komma hem fràn BB när storbarnen tar imot den nya familjemedlemmen.
Och den som var lillbarnet innan födseln blir med ett sà STOR. :lol:

Vad härligt med en fantastisk födsel! Vad glad jag blir.

Skriv detaljer senare, när du fàr tid och lust. :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av annawahlgren »

Sarisparis skrev: :lol: :lol: :lol: Anna, du borde bli spâkvinna! Lille Nils tittade ut klockan 11.43 söndagen den 29 maj, cirkus tolv minuter efter ditt inlägg!
:D Jag sa ju det :lol: :heart: :lol: (Mail, menar du...)

En liten SöndagsNils =D>

:heart: G :heart: R :heart: A :heart: T :heart: T :heart: I :heart: S :heart:
Sarisparis skrev::Âterkommer med detaljer, men skvallrar lite snabbt om att det var en helt FANTASTISK förlossning med mycket närvaro och lugn och inga som helst komplikationer. Inte minsta lilla bristning heller, vore det inte för mjölken som rinner till sen igâr sâ skulle jag mâ som en prinsessa.
Underbart. Helt underbart :-({|=
Sarisparis skrev: Kom hem frân BB idag och storebrorsorna gav lillebror ett otroligt fint och rörande välkomnande. Âterkommer lite senare...
Ja, gör det, vill så hemskt gärna höra om Annekteringen \:D/ \:D/ \:D/
Sarisparis skrev:Nu njuter vi vidare av smekmânaden. :heart: :heart: :heart:

:P =D> :P =D> :P =D> :P =D> :P =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av Tetz »

:heart: :heart: :heart: GRATTIS!!! :heart: :heart: :heart:

Ser fram emot att höra detaljerna sedan när ni landat :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av Sarisparis »

Tack Anna :heart:, miniz :heart:, Tetz :heart:

Här kommer lite mera detaljer :D

Lillebror föddes den 29 maj 2011 klockan 12.43. 3 560 g, 51 cm (39+2)

En helt otrolig förlossning där jag var helt närvarande hela tiden – och efter.

Värkarna började vid 22-tiden pâ lördag kväll. De var inte särskilt starka, men ganska regelbundna och jag kände en sorts spänning i kroppen. Nâgot var äntligen pâ gâng! Vid midnatt bestämmer vi oss för att ringa efter vâr vän och granne som skulle komma och vara barnvakt. Vid halvett var hon här och vi âkte iväg tio i ett, efter lite sistaminutenpackande och fixande.
Värkarna var fortfarande regelbundna, men helt smärtfria.
Framme vid BB blir vi förda till ett undersökningsrum och de sätter pâ monitoring. Jag undersöks och är öppen 1-2 cm. Där blir vi kvar i dryga timmen och inget särskilt händer. Jag mâste erkänna att jag kände mig lite löjlig, jag hade ju räknat sâ kallt med en raketförlossning i stil med de tidigare, men det här var nästan löjligt lângsamt. Falskt alarm? :roll:
Efter ett tag fâr vi gâ till vârt rum pâ patienthotellet, med order att ringa om det börjar hända nâgonting. Min man sitter och halvsover i en fâtölj, jag testar att sitta pâ ballong, gâ omkring, ligga pâ sängen... Känner mig otroligt frustrerad att ingenting händer. Sover lite mellan varven. Väldigt konstig natt! :lol:

Vid kvart i sju pâ morgonen blir jag undersökt och jag är öppen 3-4 cm. Vid halvnio ändrar värkarna karaktär, jag känner ett tryck nerât och börjar ta till lite mer aktiv andning (djupandning).
Maken âker hem för att lösa av vâr vän och väntar in sina föräldrar som blivit förvarande och kommer och hämtar storebrorsorna för en liten minisemester hemma hos dem. Han är borta nâgon timme och jag tillbringar den tiden med att läsa Barnabokens födelsekapitel. :thumbsup:
Vid halvelva blir vi kallade till förlossningsavdelningen för undersökning. Jag är öppen fem centimeter. Vi fâr välja pâ att gâ tillbaka till rummet eller vara kvar, jag känner att jag vill vara kvar. Vi blir lämnade ensamma pâ förlossningssalen med uppmaning att ringa när som helst. Barnmorskan är jättetrevlig, lâter oss sköta oss själva sâ mycket som möjligt men visar tydligt att hon är där när vi behöver henne. Inget som helst tjat om bedövning eller annat, det räckte tydligen att jag sa till vid ankomsten att jag helst ville föda utan. :D Jag sitter pâ en ballong med maken alldeles bredvid. 8)

Vid tolv blir värkarna plötsligt mycket kraftigare och jag fâr ta till mellanandningen. Jag har paddlat en del kajak i mina dagar och nu körde jag korta racinglopp i varje värk: höger, vänster, höger, vänster.... FRAMÂT!!!! =D> Det var längesen jag paddlade sâ bra! \:D/

Vid halvett vill barnmorskan undersöka igen sâ jag lägger mig pâ sängen. Öppen 8 cm. Hon lämnar oss själva. Jag lägger mig pâ sidan, lite bökigt med monitoringen, men det funkar. Jag slappnar aaaaav mellan värkarna som nu är riktigt starka. Mellanandningen räcker fortfarande. Jag paddlar som tusan! :mrgreen:

Dâ kommer plötsligt en otroligt kraftig värk. Jag stönar fram att maken ska kalla pâ barnmorskan. Han reser sig och gâr till dörren. Dâ gâr vattnet i en sorts explosionsvärk. Jag tappar lite kontroll och fâr inte tag i flämtandning. Nu gör det ont! Sen kommer en krystvärk dâ jag försöker flämtandas men det är svârt. Och jag riktigt känner hur lille bebisen ”ploppar” ut! Utan att jag ens krystar aktivt. Just dâ kommer barnmorskan in sâ hon hinner se huvudet pâ väg ut.
12.43 är han född! :heart:
Sen krystade jag ut livmoderkakan med hjälp av barnmorskan, mjukt och fint (blâsa pâ ljust var det nâgon som sa :wink: , mycket effektivt :thumbsup: ) och sen fick jag min lille prins pâ bröstet.

Det var sâ stort, jag var helt medveten om allt som skett. Totalt utmattad, men hade inte ont. I och med att jag inte brast överhuvudtaget sâ behövdes ingen särskild assistans efterât. \:D/

Jag fick ligga kvar i nästan tvâ timmar och barnmorskan kom regelbundet in och kollade livmodern. Jag och Lillebror lâg och mös och maken var lite avundsjuk att inte fâ hâlla i sin son. Men den här gângen var det min tur!

Och sâ lite om hemkomsten och storebrorsornas välkomnande... :D

Storebrorsorna hade varit hos Papy och Mamy under BB-vistelsen och de kom hem pâ torsdag morgon. Dâ var mormor och morfar pâ plats, anlända frân Sverige kvällen innan (Lillebror har en fantastisk känsla för timing! 8) ). Sâ maken âkte iväg och hämtade mig och Lillebror och när vi kom hem var alla pâ plats. Storebror, 3.5 âr, ville direkt fram och titta pâ bebisen, jag var inte riktigt lika intressant. Mellanbror, 17 mânader, var väldigt glad att se mig men tyckte att det var kul att fortsätta att gâ omkring med sin promenadhund.
Storebror ville hâlla i bebisen, sâ fick tog med oss en sovande liten Lillebror till soffan. Sâ fick Storebror sitta med Lillebror i famnen. Nu blev Mellanbror ocksâ väldigt intresserad och gick fram. Storebror ville ta av Lillebror alla kläderna, sâ det gjordes. ”Mamma, titta, han har en snopp!” (men det var navelsträngen! :lol: ). Det klappades och petades en hel del, Mellanbror, stack in fingret i Lillebrors mun och petade pâ ögonen (hmm, i vilken bok var det jag läste nâgot sânt? :wink: ).
Efter nâgra minuter sâ var det klart, Lillebror var här och nu kunde storebrorsorna gâ vidare med annat. Lillebror sov sig igenom hela proceduren och verkar för övrigt vara ett riktigt murmeldjur. Första natten hemma var ljuvlig, tvâ smâ korta nattmâl och natt frân typ âtta pâ kvällen till âtta pâ morgonen. Sâ underbart att själv fâ sova i sin egen säng! Tyvärr samarbetade inte mina bröst, sâ jag var tvungen att gâ upp och pumpa lite, men somnade sen om sâ skönt.

Nu njuter vi vidare. :-({|= :heart: O:)
Senast redigerad av Sarisparis den mån 16 jan 2012, 14:24, redigerad totalt 1 gånger.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av annawahlgren »

:D Vilken praktförlossning =D> Du är ju bara helt fantastisk =D> :heart: =D>

Och det var omgivningen också. Hela lilla stora omgivningen, från början till slut :-({|=

Jag är så lycklig med er alla \:D/


:heart: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av miar70 »

Grattis igen :heart:

Vilken underbar förlossning, ett minne för dig att spara för resten av ditt liv. Tack för att du delar det minnet med oss!
Sarisparis skrev: Det klappades och petades en hel del, Mats, stack in fingret i Nils mun och petade pâ ögonen (hmm, i vilken bok var det jag läste nâgot sânt? :wink: ).
Efter nâgra minuter sâ var det klart, lillebror var här och nu kunde storebrorsorna gâ vidare med annat.
Ja, när jag läser om annektering kommer det alltid en tår i ögat. Det är en så fantastiskt stund när nya lilla familjemedlemmen ska hälsas välkommen, varje gång jag läser om det så minns jag varje välkommen-till-oss-ceremoni vi haft här hemma. Magiskt!

Det låter som om ni har ett njutbart liv. Underbart :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av SusanD »

Grattiskramar till hela stora familjen och jättemånga pussar till nykomlingen Nils. Vilken lycka att få en lillebror, att få bli store-storebror och store-lillebror. :)

Det är så vacker läsning om förlossningen och annekteringen, en sådan fantastisk upplevelse. Vackert helt enkelt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av Sarisparis »

SusanD skrev:Grattiskramar till hela stora familjen och jättemånga pussar till nykomlingen Nils. Vilken lycka att få en lillebror, att få bli store-storebror och store-lillebror.
Tack Susan :heart: Ja, det är stolta och lyckliga storebrorsor. Helt ljuvligt att se.

Jag glömde bort sist, jag ville särskilt tacka Miar70 och miniz för denna fina trâd om att föda pâ sidan. Den rätade ut nâgra frâgetecken i mitt huvud under graviditeten (Tack Miniz för att du bor i Frankrike och gjort allt redan! :D Sâ skönt att kunna âka pâ din vâg!)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 21&t=21458
När det blev läge att gâ upp i sängen sâ var det inget snack om vilket position som kändes mest lockande. Och jag kan bara hâlla med er om att man verkligen kan slappna av pâ sidan mellan värkarna, det är värt otroligt mycket.
miniz skrev:Det är sà gripande att komma hem fràn BB när storbarnen tar imot den nya familjemedlemmen.
Och den som var lillbarnet innan födseln blir med ett sà STOR.
Ja, det är helt otroligt. Trodde jag var förberedd sen Mellanbror, men nu ser jag mina stora killar med helt nya ögon. Sen att de är sâ otroligt beskyddande och gulliga med lillebror gör ju att man blir extra stolt och varm i hjärtat.
Idag lâg Storebror och Lillebror pâ Storebrors säng och diskuterade.
Storebror : Vet du vad, sen, när du blir större och vi gâr ut i skogen, dâ ska jag skydda dig mot alla vargar.
Jag smälter.
annawahlgren skrev:Jag är så lycklig med er alla
Och vi är sâ lyckliga, mycket tack vare dig. Jag hoppas att du vet precis hur mycket du betyder för mig. :heart: :heart: :heart:

Lillebror verkar uppskatta livet hittills. :heart: Han äter och sover och mellan varven tittar han noga pâ var och en av oss. Jag tror han gillar sin familj. Nätterna är lugna, tre nattmâl i natt, utan snack. Han somnar oftast om direkt och hittills har vi klivit upp vid halvâtta-âtta. Alldeles lagom! :D Pappa fâr ta hand om storkillarna frân morgonen och sâ har vi ju mormor och morfar, kvar nâgra dagar till, som är otroligt behjälpliga. Lillebror fâr verkligen en guldstart i tillvaron. :thumbsup:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den mån 16 jan 2012, 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av Tetz »

Åh så fint! Jag sitter här och smågrinar för att det är så ljuvligt vackert! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av blivandemamma »

Åhhh, så fint! Duktiga mamman och vilket fint namn ännu en pojk fått!

Massa kramar till hela familjen :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av miar70 »

Sarisparis skrev: Jag glömde bort sist, jag ville särskilt tacka Miar70 och miniz för denna fina trâd om att föda pâ sidan. Den rätade ut nâgra frâgetecken i mitt huvud under graviditeten (Tack Miniz för att du bor i Frankrike och gjort allt redan! :D Sâ skönt att kunna âka pâ din vâg!)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 21&t=21458
När det blev läge att gâ upp i sängen sâ var det inget snack om vilket position som kändes mest lockande. Och jag kan bara hâlla med er om att man verkligen kan slappna av pâ sidan mellan värkarna, det är värt otroligt mycket.
Så lite så :D . Sidan är toppen, skulle göra det igen och igen om det vore så :wink: .

Nils verkar ha ett underbart liv :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Igângsättning vid sjukdom hos mamman?

Inlägg av AMAMA »

:heart: :heart:
GRATULERER med vesle nye Nils - og store storebrødre!!! Så herlig fortalt. Sitter og gråter...
Så fantastisk at det kunne bli en slik fødsel denne gangen og at du mår så bra. Takk for en fin fortalt historie! Takknemlig at dere har så god hjelp den første tiden.
Åhh - en liten bebis! Nyt og du vet vel å ikke sette for store krav på deg selv! :heart: :heart:

Klem
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"