celeste jobbar

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

celeste jobbar

Inlägg av cissii »

Hej :D

Ibland är Celeste med mig och jobbar. Då jobbar hon på riktigt, för det är så stressigt, att det finns inget annat val. (Där kan man verkligen snacka om dom där 20 kossorna, som man leker man har när barn inte vill sova och så.)

Jag jobbar på kafé. Hennes mycket viktiga uppgift senast var att stå på en pall och ta emot pengar, öppna kassalådan och lägga ner dom, och sen fråga om kunden vill ha kvitto.
Så kom det en tant som antingen inte alls gillade barn som jobbar eller hörde dåligt, för hon var lite ignorant mot Celeste.
Så C frågade:
- Vill du ha kvitto?
Tanten hör inte, och börjar gå iväg.
- Vill du ha kvitto? säger Celeste lite högre.
Tanten hör ändå inte.
- SKA DU HA KVITTO ELLER? vrålsäger Celeste på bredaste göteborgska.

Sen så kom det en kille som frågade
-Hej, jobbar du här?
- Nej, jag är ju bara ett barn, säger Celeste med pedagogisk röst. Dumma vuxna lixom.

Sen så pratade hon lite med en dam, och vände sig om till mig och ropar lite vant:
- Mamma, kan du fixa en klatte (latte)?
- Öh, ja javisst, säger jag.

Hon är så fin och duktig, i för stort förkläde och tofs. Så självklar och framåt i allt.
Hon är världens bästa.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: celeste jobbar

Inlägg av blivandemamma »

Men åh! Att arbeta på riktigt! Kan det bli viktigare?! Jag blir så lycklig när jag läser det! :heart:

Kramar, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: celeste jobbar

Inlägg av Sussi »

Härligt! Heja Celeste :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Re: celeste jobbar

Inlägg av cissii »

Hej

ja det är verkligen viktigt på riktigt! jag brukar inte säga till henne att det är när jag inte lyckats fixa barnvakt 8) jag brukar säga att chefen frågade om hon kunde komma in, för vi behövde lite extra hjälp.

Så det brukar hon oxå berätta för kunderna. "nej, jag jobbar inte här. men det här är min mamma, hon heter cecilia och chefen frågade om jag kunde hjälpa idag". :heart:

Tycker alla borde ta med sina barn till jobbet ibland, dom kan så mycker mer än man tror. Och man blir verkligen sammansvetsade som ett litet team. Senast gång skulle jag göra tre saker samtidigt, men jag har ju bara två armar. Då satte jag C på att göra vaniljsås. Fixade hon hur bra som helst, och räddade mig ur krisen. På RIKTIGT.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: celeste jobbar

Inlägg av chokladkaninen »

Heja Celeste, vilken pärla! :D :thumbsup:
cissii skrev: Tycker alla borde ta med sina barn till jobbet ibland, dom kan så mycker mer än man tror. Och man blir verkligen sammansvetsade som ett litet team. Senast gång skulle jag göra tre saker samtidigt, men jag har ju bara två armar. Då satte jag C på att göra vaniljsås. Fixade hon hur bra som helst, och räddade mig ur krisen. På RIKTIGT.
Det här är ju inte i precis samma liga, förstås, men jag lyckas alltid börja för sent med maten och det blir en kapplöpning mot klockan. Och då har jag upptäckt att min 4-åring klarar att t ex göra köttfärssåsen som ska vara till moussakan, eller fixa hela salladen inkl blanda dressing, på helt egen hand. :shock: Jag har massor av exempel på när jag aldrig skulle ha fixat olika saker utan hennes hjälp. Så snacka om att social delaktighet med små barn är en investering som får tillbaka insatt kapital på! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Re: celeste jobbar

Inlägg av cissii »

Hej

Ja, det är ju nu man får tillbaka alla timmar av "låtsas-jobb" :D
Idag var jag sjuk och kan inte gå till jobbet, så sa C att hon kunde gå istället. Fast hon skulle behöva hjälpa att hälla upp soppan, funderade hon högt. Resten var tydligen inga problem :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: celeste jobbar

Inlägg av anna »

:D Men så helt underbart!! :D Hon KÄNNER verkligen själv att hon behövs! :heart:
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"