Tänder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Schlotti
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 maj 2011, 14:23

Tänder

Inlägg av Schlotti »

Hej!
Min lilla Charlotta håller på att få sin första tand. Och det ställer till det lite för oss på natten. Hon har sovit rätt bra hittills (efter kuren) men nu gråter hon mzcket o länge. Jag tar dock inte upp henne ur sängen, utan smeker henne över ryggen. rätt så?
Finns det nåt sätt att underlätta för barnen? det verkar göra så ont! :?

Tack för hjälpen
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tänder

Inlägg av TorsMamma »

Hej, bara för att sätta saken rätt. Att få tänder gör inte ont, det kan jag lova dig. MEN! det kan klia något enormt vilket kan göra vem som helst tossig.

Beskedet man ger sitt barn är att oavsett så är att få tänder inget farligt så man lugnas på plats och kan gott sova vidare.

jag vet ett fåtal som tar flytande alvedon eller flytande ipren och stryker med fingret på tandköttet inför natten. Kan lindra lite klåda.

Dagtid, en rejäl fullkornsskorpa, frusen bitring, frusen Plast brödkniv och knäckebröd brukar lindra och hjälpa att man får fram tänderna fortare.

Så förmedla lugn, tyck inte synd om, och förmedla att detta är självklart en del av livet och det kommer att komma MÅNGA fler tänder i framtiden.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Schlotti
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 maj 2011, 14:23

Re: Tänder

Inlägg av Schlotti »

Hej,tack för svaret.
Ja jag försöker verkligen att behålla lugnet, och tror att jag är rätt bra på det.
Jag fortsätter att prata helt vanlig med henne och tar upp henne på armen... det är ju inte så mycket mer jag kan göra ändå.

Men om jag tänker på mina visdomständer, tror jag dock att det gör ont ibland när tänderna växer.
Fast jag vill inte använda medicin, för det är ju som det säger hon kommer att få många fler och måste vänja sig vid den känslan.

Förresten är det en bekant som sa att hennes son får ca en tand per vecka nu, är det normalt? Isåfall är det ju över snart ändå...(hoppas jag)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tänder

Inlägg av TorsMamma »

Det är otroligt olika hur/när tänderna kommer. De kan alla komma samtidigt eller långsamt, långsamt en i taget där en tand tar flera veckor på sig.

Så med det i vetskap, måste man ju kunna somna i alla fall. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"