Sockar på?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
AKS
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 16:06
Ort: Kållered, Göteborg

Sockar på?

Inlägg av AKS »

Hej!

Jag kan inte säga att jag har följt något program, men jag tror verkligen på vikten av magläge och att ge möjlighet till ålning/krypning så mycket som möjligt så min nu snart 9-månaderstjej har alltid haft sockarna av (till mångas förtret - åh, stackars barn vad hon är kall om fötterna...) och varit på mage. För någon månad sedan började hon krypa och ganska snart efter det började hon ställa sig upp ÖVERALLT. Nu såg jag att man rekommenderar sockar på när barnet börjar krypa och jag undrar om det är för att de inte ska bli lika sugna på/kunna ställa sig så snabbt?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu för om hon har sockarna på så blir hon direkt livsfarlig när hon ställer sig pga halkrisken. Jag vill uppmuntra krypandet (och hon kryper en hel del också), men hennes största intresse i livet just nu är att ställa sig upp.

Hur tycker du Hege att jag ska göra? Sockar på eller av? Försöka göra omgivningen mindre klättervänlig eller inte? Vill ju inte hindra henne i hennes stora passion heller?
/AKS

Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010

Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Sockar på?

Inlägg av Hege »

Sockor på.

Om du undrar varför, så kan du försöka krypa opp mot 500 meter utan (Det är et minimum av vad bebisar kryper per dag när de först börjar). Du kommer få ont.

Babinskireflexen försvinner när ålbebisen börjar krypa. Det som förut fick bebisen att spreta ut tårna/tårna pekade uppåt, får nu samma bebis att dra i hop tårna/tårna pekar neråt.

För att:
Ålbebisen behöver att tårna pekar uppåt, för att få fäste när han ska åla.
Krypbebisen kan inte ha tår som pekar framåt när han ska krypa. Det går ju inte. Så nu peker tårna bakåt/hänger efter när han kryper.

Dessa tår som "hänger efter" kommer få brandsår av alla dessa hundratals meter om man inte har sockor på dem. Det kan vara en orsak till att han börjar vilja stå. Att kryping gör ont i tårna. (Annars kan det vara så att han är en bra bit före i sin utveckling. Inte omöjligt. :wink: )

Köp sockor med halkskydd. En bebis som vill upp och stå kan man inte hejda. Men uppmuntra till krypandet så mycket det bara går. Tävling? Locka med fruktbitar? Allt är lov, för nu är tiden knapp.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "