Lite hjälp i barnvagnsdjungeln önskas

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
ikelipiken
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 26 apr 2011, 10:43

Lite hjälp i barnvagnsdjungeln önskas

Inlägg av ikelipiken »

Jag och sambon väntar första barnet och nu är det dags att välja barnvagn. Den uppgiften har jag fått ta på mig alldeles själv då han inte tycker att det spelar någon roll vilket märke det är eller hur vagnen ser ut.

Jag har varit in i flera barnvagnsbutiker och känt på de vagnarna som säljs idag. De är trista, stela, små och inte alls så mysigt ombonade som jag önskar att vagnen är. Det har fått mig att börja snegla lite på begagnad vagn och jag har fastnat både för emmaljunga och brio omkring årsmodell -98 till -00.
Jag vill inte att barnet växer ur liggdelen efter kort tid, och jag vill inte att vagnen är för hög då jag är kort i rocken. Liggdelen på de vagnarna verkar vara ganska rymliga om man jämför med nytillverkade vagnar. Chassit ser också stabilare ut, eller har jag fel?
Det stora orosmolnet är hur jag ska försäkra mig om att vagnen är säker och hållbar samt hur den ska gå in i bagageutrymmet på bilen som är ganska litet. Vi har en kombi, men av märket Suzuki och modellen är Liana årsmodell 2001. I dagsläget har vi en hundbur i skuffen åt en ganska liten hund (Staffe) och den tar upp nästan all plats. Naturligtvis får vi ta ut buren när barnvagnen ska med i bilen men jag oroas ändå över att vagnen kanske inte går in. En del av de nytillverkade modellerna verkar kunna bli hur små som helst när man fäller ihop dem, men hur är det med de äldre?

De nya vagnarna har oftast lufthjul och säljarna i butiken hävdar att det är livsnödvändigt vid mycket snö. Jag kan tänka mig att det underlättar, men är det totalt omöjligt att framföra en äldre barnvagn med vanliga gummihjul i någon decimeter snö? Innan lufthjulen kom till har jag svårt att tänka mig att föräldrar stannade inomhus pga att vagnarna inte klarade av att köras i snö.

Inser att mitt inlägg är ganska långdraget, och jag ber om ursäkt för det, men är evigt tacksam till den som orkade plöja igenom och dessutom har några vettiga svar att komma med.
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Lite hjälp i barnvagnsdjungeln önskas

Inlägg av Sussi »

Hej!

Jag som fött barn under tre decennier ;) kan varmt rekommendera vagnarna som kom på 80- och 90-talet! (Även 70-talsvagnar är ofta rymliga, men hett villebråd på marknaden och ganska dyra...) De är rymliga, barnet kan ligga på mage och sova länge (uppåt 1 års ålder i vissa modeller) och stabila. Jag har aldrig haft en vagn med lufthjul, tycker inte det är varken snyggt eller verkar praktiskt :) Men man får se till att hjulen på vagnen inte är för små! Ju större hjul desto lättare att köra, även i snö ;) Hu folk kan välja 3-hjulingar förstår jag inte, men det är jag det ;)

Vad du bör kolla, som en säkerhetsgrej, är att vagnen ej är för vinglig. Att skruven (det är ingen skruv kanske, mer än nit) i "krysset" på chassit är helt och inte verkar rostigt/skadat.

Jag har haft 36 vagnar genom åren (ja, jag vet, lite sjukt :D) och min absoluta favorit var nog Emmaljunga Princess. Den hade jag tills sonen var över året, och man kunde lätt lasta ner både ett och två barn i den :)

Lycka till i vagndjungeln, och fråga om det är nåt mer du undrar!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lite hjälp i barnvagnsdjungeln önskas

Inlägg av TorsMamma »

Här kommer jag! :D

Fick jag göra om, DANSK LIGGVAGN!!! That's tha shit! De är enorma, i Danmark har man dem liggandes i dessa upp till 1 år. Perfekt för större barn som behöver sova på mage m.m.

Det finns typ motsvarigheten till "blocket" i danmark. Leta efter så stort innermått som möjligt, det är mitt hetaste tips!

Här är en sida där de säljer...
http://www.qxl.dk/pris/boern-baby/c/cn9996/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Lite hjälp i barnvagnsdjungeln önskas

Inlägg av Sussi »

Ja en dansk skulle jag också satsa på, de hade jag glömt av! De är superhärliga! Nackdelen är väl att stora vagnar kan vara svåra att få in i små hissar, bagageutrymmet på bilen, bussar etc.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"