Startar kuren nu på fredag!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Startar kuren nu på fredag!

Inlägg av Elle »

Bra jobbat!

Vi finns här, tveka inte att höra av dig om du har några funderingar :D.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Limhamn
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 31 mar 2011, 15:51

Re: Startar kuren nu på fredag!

Inlägg av Limhamn »

Hej igen...nu vet jag varken ut eller in. Det fungerar jättebra att gå och lägga honom, tar 5 minuter och sen sover han gott på natten. Jag går ibland upp och ramsar 1 gång, men annars är det jättebra. Han har lite svårt att somna på dagen, kan ta upp till 10-15min innan han somnar ibland.
MEN, det som inte fungerar är hur länge han sover. Han lägger sig kl 19.30 och vaknar redan kl 06.00. I början sov han till 7 som det var tänkt, men nu är han klarvaken och står och skakar galler tills man kommer in och hämtar honom. Vi har provat att ramsa, solfjädra, låta honom vara...vet inte hur jag ska få honom att sova längre. Det är ju bara 10,5 timme. Samma på vilan. Han sover 12-14 -men eftersom det ofta tar 15 min att somna och han vaknar vid halv 2, så blir det ju knappt 1,5 timme. När han vaknar kl 6 blir han väldigt trött och gnällig på förmiddagen och brukar få en 5 minutare vid 10, sen håller han sig till efter lunchen.
Schemat ser ut såhär;
(inom parantes vad det borde vara)

Vaknar 06.00-06.30 (07.00)
Frukost 07.00 (07.30)
Vila 5-min runt 09.30-10.00 (ingen)
Minifika runt 10 (ev ingen)
Lunch 11.30
Vila 12-13.00 (12-14)
Fika 15.00
Middag 18.00
Sova 19.30

Som det är nu får han bara 12 timmars sömn per dygn (samma som innan vi började kuren) så han sover varken längre på morgonen eller på vilan (dock hela natten). Och jag kan därför inte så att han är gladare, piggare och har bättre aptit....
Jag vill inte lägga honom tidigare eftersom min man kommer hem vid 17.30-18.00 på veckorna, det blir så kort tid för de tillsammans. Och tiden för vilan passar bra med dagis som han ska börja på om 4 månader.
Hjälp! Vad ska, kan jag göra?!?!?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Startar kuren nu på fredag!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hur ser mörkläggningen ut?

Det bara måste vara KOLSVART för att man skall sova på morgonen. Det snabbaste och lättaste sättet är att spraya vatten på rutorna och sätta upp aluminiumfolie. Se till att stänga dörren, ibland krävs även en handduk vid nederkanten så inte ljus siprar in.

Sen finns olika strategier på morgonen, men för ett barn över 1 år anser jag nog att man ger en "pangramsa" och gör sen inget mer. Om han somnar om får han en ny så fort han vaknar.

sist, inför väckarklocka!

Den står UTANFÖR rummet på ringtid kl.07 och när den ringer tar ni in den till barnet och låter honom själv stänga av. Då inser han att morgon kommer inte när han skriker utan när klockan ringer.

Get det hela MINST 3 veckor men det kan ta längre. Det viktiga är inte att man sover alla min tiden säger, utan att man har förutsättningarna. Det har man INTE om man gallskriker i 1 timme innan morgonen. Han kan gott ligga och prata, leka lite med sig själv i mörkret. Men inte gallskrika.

Samma gäller luren, man lägger i mörklagt rum. Ge INGEN 5 min längre under dessa 3 veckor. MEN jag vill säga att ta 10-15 min på sig att somna är inget konstigt. Då har man marginalkvart på sig att sova lite längre sen. Eller så lägger du 15 min tidigare så han har kvarten på sig att somna. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Limhamn
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 31 mar 2011, 15:51

Re: Startar kuren nu på fredag!

Inlägg av Limhamn »

Hej igen...går på knäna nu. Idag vaknade han kl 05.35 och ville inte somna om. Fick ta upp honom kl 06.05.
Har gjort det ännu mörkare i rummet, men det verkar inte hjälpa. Väckarklocka är ingen ide, då han är vaken långt innan ändå och måste tas upp senate 15-20 min efter han vaknar ( vilket är mellan 05.30-06.00). Går vi inte in efter 15-20 min blir han helt hysterisk. Jag ramsar varje morgon så fort jag hör honom, men det hjälper inte. Han är klarvaken.

Funderar på om jag ska försekomma honom några veckor och sätta klockan på 05.30 och stp utanför dörren och ramsa så fort han börjar röra på sig. Vad tror ni om det?
Jag tror att det blir bättre om han bara sover till kl 06.30 och kanske sen kan leka lite i 15 min själv, då får han i alla fall 30-60 min extra på morgonen. De få gånger han vaknar kl 06.30-06.45 är han mycket gladare..

Hade han bara varit glad på förmiddagen hade det inte gjort något, men han är helt utmattad och bara gråter, gnäller och klänger på mig. Vill bli buren hela förmiddagen, annars står han bara vid mina fötter och gråter och skriker. Vi orkar inte någon av oss.

Jag brukar ge honom en 5 minutare vid 9-10 tiden, när han inte håller ut längre. men det verkar inte som om det räcker ibland. Funderar på att ge 20 min vila på förmiddagen och skjuta e.m vila til 12.30 eller 13.00. Men då måste jag ändra det igen om 3 månader när han ska börja på dagis, så jag vet inte om det är någon bra lösning ändå.

Tacksam för tips, råd och hjälp från er experter!!!!
Limhamn
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 31 mar 2011, 15:51

Re: Startar kuren nu på fredag!

Inlägg av Limhamn »

Hej igen,
detta eskalerar bara, idag vaknade han kl 04:45. Jag har då gått in oh solfjädrat, men han somnar bara om korta stunder och jag får ramsa eller solfjädra igen.
Han brukar vakna runt 05:00 och det är inte för att det inte är mörkt, för det är det. Så det måste vara att han har fel rytm. Har har ju bara sovit 10h och det är han ju inte utvilad på.

Vi har börjat lägga honom kl 19.00 istället, eftersom han var så grinig på morgonen när han vaknade (då sov han 19.30-05.00).
Och meningen var ju att han skull vila 12-14 (13.30), men eftersom han vaknar så tidigt måste jag ge honom 20 min vid 9 tiden och sen sover han ca 1,5h vid 12.30 isället.

Jag orkar inte gå upp kl 05.00, hur ska jag göra? Läste lite på fourmet ang att kura om på morgonen, men det är ju det jag gör. Jag solfjädrar och ramsar om vartannat och tar aldrig upp honom innan kl 06.00.

Hjälp en mycket trött mamma med grinigt barn...
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Startar kuren nu på fredag!

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag klistrar in text från en av våra favorittrådar

"Jepp, vanligt problem för MÅNGA kan jag lova. Använder du "sök" här ovan kommer du få massa bra svar. :idea:

Här kommer mina tips och även Elles.

Sovrummet måste vara KOLMÖRKT. Hos oss slutade det med att vi hade en mörkläggningsrullgardin som vi klippte sönder och sydde på karborrband runt hela och sedan klistrade upp "hanen" på väggen runt fönstret.
SÅ, nu är det KOLMÖRKT. 8) Finns massor av tips på detta också i sök. :wink:

Sen kan man "mini kura" morgonen, men tidiga uppvak kan sitta i läääääänge. Vårt höll sig i många veckor men svaret fortsatte vara konstant, på natten händer INGENTING!

Jag rekommenderar Mozart mot skrik, allmänt joller får 1 pangramsa, inget mer.

Jenna skrev:
Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!"





Som du beskriver det nu så ramsar och solfjädrar du om vartannat. De du ska förmedla är att på natten händer ingenting. Just nu händer det alldeles för mycket. Som Torsmamma skrivit ovan så kan tidiga mornar sitta i LÄNGE. med tanke på hur era mornar sett ut är det inte konstigt att det tar ett tag att arbeta bort.

Välj någon av strategierna och håll fast vid de under en längre tid så kommer det ge sig. Men som sagt det kan vara många veckor.

Med vår stora tjej använde vi oss av pangramsa direkt vid minsta pip(när man vet att de brukar vakna. För hennes del var det 06 och det var morgon 07). Sen gjorde vi husljud och inget mer.

Håll er också till det schema ni tänkt ha. Alltså ingen 20 minutare vid 09. [-X Förstår att han är trött men om ni ska få rätsida på detta så får ni kämpa med att hålla honom vaken.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "