Hej!! Vet att denna fråga diskuterats här på forumet MEN jag hittar inte relevanta trådar så jag startar en ny:
Bebis 5 mån, kurdygn 10, sover mellan 10, 1030 och som mest 1045 h/natt sen kurdygn 3 (helt underbart såklart då han ammades nätterna igenom innan dess)
Han ligger i eget rum (just nu vårt sovrum) och vi ska flytta honom till sitt rum så fort som möjligt. Mina frågor är:
1, NÄR är det ide´att flytta honom, kommer detta påverka kurandet negativt? Jag sover på madrass utanför rummet och min man i hans rum. Vi funderar på att flytta honom om några dagar, är det ok? Bara "göra det" eller Hur?
2, HUR får jag ihop 12 timmars sovande bebis? Han läggs vid 19-1930 somnar efter ca 10 minuter (för det mesta glad). Han vaknar alltid 0610 ca. Jollrandes, testar nya ljud osv. Jag ramsar men det slutar med att han blir ledsen. Är det rätt / fel? Tar upp honom 0645 med glädje..men vill såklart han ska sova till 19 iaf.
Har testat med att ge endast 45 min sovpass fm (läste någonstans att man skulle korta fm-passet om bebis vaknar tidigt... hans sovtider: 0830, 11-1230, 15-16.
SÅ TACKSAM FÖR (SNABBT) SVAR!! KRAM Anna
Flytt till eget rum!!
Re: Flytt till eget rum!!
Ni kunde gett honom sitt rum fr start men det klart det funkar att ge honom det nu också. Just do it!1, NÄR är det ide´att flytta honom, kommer detta påverka kurandet negativt? Jag sover på madrass utanför rummet och min man i hans rum. Vi funderar på att flytta honom om några dagar, är det ok? Bara "göra det" eller Hur?
Ni kan ju låta honom vara med när ni ställer iordning och bäddar, det är alltid skojigt att få vara med i centrum!
Det korta svaret är: läs boken.2, HUR får jag ihop 12 timmars sovande bebis? Han läggs vid 19-1930 somnar efter ca 10 minuter (för det mesta glad). Han vaknar alltid 0610 ca. Jollrandes, testar nya ljud osv. Jag ramsar men det slutar med att han blir ledsen. Är det rätt / fel? Tar upp honom 0645 med glädje..men vill såklart han ska sova till 19 iaf.
Har testat med att ge endast 45 min sovpass fm (läste någonstans att man skulle korta fm-passet om bebis vaknar tidigt... hans sovtider: 0830, 11-1230, 15-16.
Det finns olika strategier för vargtimmen här , se under tidiga morgnar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Lurarna ni har "ska" vara 45 min, 1,5 tim, 45 min. Det är de naturliga sovpassen som småttingar har som Anna Wahlgren så nogsamt observerat.
Testa inte nu utan läs på och kör i tryggheten att ni vet vad ni gör.
Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Re: Flytt till eget rum!!
Varmt tack för så snabbt och fint svar!! blev så glad att du svarade nu innan jag kryper till kojs..känns tryggt med expert-tips innan natten
Kram AnnaH