Strul m natten och tidiga morgonar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Susanne G »

Bra jobbat! =D>
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

jag igen.. :? :shock: :lol:

vi har nu kört på ändringen för E i nästan 2 veckor.
första veckan så sov hela 2 nätter, hela nätterna och det kändes oerhört skönt!
Men nu vet jag inte...
Han somnar fortfarande ganska bra kvällen men vaknar varenda natt olika tider. kan vara kl 02, 03, 04 osv... oftast så vaknar han också tidigare än han ska.

Han är därför fortfarande jättetrött på förmiddagarna, men har inte fått sova alls då (förutom 2 dagar när mormor & morfar passade hnm och lät hnm sova en stund, vilket de efter lite skäll inte upprepade).

Men frågan är om vi ska justera lite eller hur vi ska göra??

Jag känner mig ännu tröttare nu än i början när vi kurade hnm, för nu har jag fått sova en hel natt, kanske max 10 ggr på 4 mån. trött...... :shock:

ok, nu har jag fått skriva av mig och sucka lite. :roll:

så nu ser jag fram emot era goda råd!! tackar på förhand / kram maja :lol:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Tänkte bara tillägga,

Inatt så vaknade han 04.15, och jag körde ramsa på hmm på en gång. Detta hjälpte inte och han babblade/somnade/vaknade/babblade och höll på så i en timme innan han började bli lite sur och jag ramsade igen. Sen somnade han 05.30 och sov tills vi väckte hnm 07.00.

Nu på fm så var han grinig o trött som vanligt och somnade på drygt 5 min till lunchen och sover nu fortfarande på sina 2h.

Gäller det bara att inte ge upp o fortsätta så här, eller vad säger ni?

tack på förhand från en extra trött maja :roll:
kram
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, japp, det är bara att köra på. Ha tålamod och målmedvetenhet. Det är inte ovanligt att på barn över 1 år att det tar sina 3 veckor att få till en ny vana. Sen lite småstrul en tid.

jag tycker ni har jobbat på strålande, fortsätt bara och ge inte upp! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Tack snälla :)

då fortsätter vi som nu och ger inte upp, så ska väl han också fatta hur skönt det är när han sover som han ska!

tack än en gång för de värmande orden :)
kram kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

hej igen,

nu har vi kört ändringen för Elliott i över en månad men det är tyvärr fortfarande segt..
han vaknar varje natt, alltid vid olika tillfällen och olika hur länge han håller på. som mest så vaknar/somnar/vaknar han i 1,5h under natten.

Detta gör att han fortfarande är jättetrött på förmiddagen och trots att jag inte går ut m hnm då i vagnen (då han somnar) så har han vid ett flertal tillfällen somnat av sig själv sittandes i soffan eller tom en gång ståendes vid soffan. :?

Han somnar alltid fort vid lunchen och sover i 99% hela sina 2 h.
På kvällen så tar han numera mera tid på sig att somna, mellan 15-20 min är det oftast.

Men sen är det natten igen. suck...
jag antar att vi ska fortsätta som nu (?) men har ni några ideér om när han ska sluta upp m att vakna och börja sova på nätterna igen??
hur lång tid kan det ta?
eller ska vi justera ngt?

tackar på förhand!! :)
kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

glömde säga att när han har somnat på förmiddagen så får han endast sova i 5 min.
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Helst så ska ni ju se till att ni inte har mer än 1 lur/dag. så här gäller Social delaktighet runt den tiden han "brukar" bli trött så han har annat att fokusera på än att somna. Bjuda på en socker rik frukt kan vara bra också. :wink:

När jag läser bakåt i tråden har ni ändrat och pillat så mycket på schemat så jag vågar mig inte på det riktigt. Normalt hade jag sagt att kapa luren på dagen till 1,5 tim. Men och andra sidan så har man en tröttsi (som jag hade) så kan de sova 2 också, inte ovanligt.

Utan här tror jag du måste börja tänka "förutsättningar" för sömn. Inte stirra dig blind på varje min han de fakto sover.

Men håller problemen i sig i över 2-3 v till så blir det 1 av två val. Antingen kortare lur eller kortare natt?

Vill bara poängtera att har man tagit mån ibland år på sig att hamna i en situation så är ju 4 veckor med nya rutiner och besked inte så länge i jämförelse till hur det var innan. Visst?

Så hitta attityden i detta och förmedla att på natten händer ingenting, för då sover folk som grisar. :sleep:

Det är liksom lätt hänt att ens barn vaknar på natten, ifrågasätter sömnen och föräldern blir frusterad då man ser tiden ticka iväg och börjar räkna på ojojoj... så här många timmar missar nu barnet av sömn. hur skall jag ta ikapp den? osv.. Då tappar man attityden och saker man förmedlar på natten blir fler frågor än man svarar samt frustration.

Läs denna krönika för pepping.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

hej o tack för ditt svar!

jag har läst igenom det flera gånger samt länken som du skickade med.
vi har som du säger justerat schemat några gånger då det inte riktigt har fungerat och vi har följt råden vi fått här.
som det känns nu så funkar det bra med natten 19-07 samt lur 12-14.

Jag håller absolut med dig om att han inte ska sova mer än så, så när han håller på och nickar till på förmiddagen så gör jag mitt yttersta för att hålla hnm vaken. En frukt är ett bra tips! :)

Däremot så vet jag inte riktigt om attityden för nattens uppvakningar. Självklart känner jag att det är lite jobbigt att han vaknar på nätterna, men vi ramsar inte i onödan samt går aldrig in i hans rum när han vaknar.

Jag brukar ramsa på en gång när han vaknar. Om han håller på o snackar o har sig sen så låter jag hnm vara ända tills (om) han blir arg/ledsen och ramsar då igen.
Om han däremot somnar direkt efter ramsan så somnar jag också, och nästa gång när han vaknar så ramsar jag direkt. Är det fel tänkt?

Jag ska försöka tänka ännu mera positivt att han kan sova själv hela natten (det vet jag, för det har han gjort länge) men jag har svårt att se vilka fler justeringar vi ska göra just under natten. Förslag?

Sen att vi har två alternativ, kortare natt resp kortare lur.. Vi hade kortare lur innan och det var exakt likadant som nu, så jag är såå kluven. vet inte vad som blir bäst.
suck.....

Ja, jag har väl tappat orken lite :oops: men det är segt när han har SHN i många månader och sen nu inte alls.

Men tror du att vi ska korta luren på dagen till 1,5h? För han är verkligen en tröttis :roll: ofta vill han inte vakna efter 2 h, utan det är ett projekt att få hnm vaken och glad, det kan jag lova..

Ok, nu har jag fått skriva av mig lite och hoppas på fler bra råd från dig/er.
tackar så mkt på förhand :):)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ok, jag tycker nog du skall behålla schemat 12+2 än så länge. Tänk förutsättningen för att sova. Inte nödvändigtvis sova alla tim han har till förfogande. 8)

Så när man vaknar på natten kan du servera en så kallad "Pangramsa" den sägs på en gång du hör honom och sen gör man i prinsip inget mer. Du säger alltid ramsan MINST x4.

Sen måste man få låta det ta tid. Odla tålamodet och konsekvens tänket. Det är inte lätt att kura "stora" barn, de tar längre tid och mer tålamod. Precis som med uppfostran så kommer barnet även här att kräva mer och tydligare svar. Så detta är en bra övning. Ha det i åtanke. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Tack så jättemkt för dina bra råd! :)

Nu känns det verkligen som att vi tar "nya tag" och nu ska han banne mig sova!!

Vi fortsätter som vi har gjort hittilis, men med lite mera attityd och känsla att nu kommer det ge sig. :lol:

Jag har dock en fråga angående natten. Om han tex vaknar 04.00 och jag ramsar på en gång och sen somnar han om. Men sen vaknar han igen 04.45, ska jag ramsa då eller ska jag inte göra ngt?
Som det är nu så ramsar jag hnm igen om han somnar och vaknar efter minst 20 min och uppåt, men inte om det bara är 5 min.

Har jag tänkt rätt då?

Tack så länge, och nu KÖÖÖÖÖR vi!!!!
(ps. märks min extra positiva inställning? hehe.. :wink: )

kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :D

Härligt attityd i inlägget tycker jag!! =D>

Så även om man sover 5 min förtjänar man en pangramsa för man vet ju faktiskt inte om man sov 5 min eller 25 min. :wink:

Men tänk på att du inte får bli tjatig och ramsa många gånger när han är vaken. Du vet att även små kan bli tysta i flera minuter utan att sova men försöka. Då blir man lätt "tjatig" och kan få sig en utskällning. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

ok, bra svar :) tack så mkt!! =D>

det svåra är väl att avväga ramsningen, men jag ska tänka hellre färre än fler gånger och så fort han vaknar så på hnm!

ok, nu kör vi järnet!!
tack så länge :)

// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

jag igen... :?

nu, drygt 2½ vecka senare så känner jag att jag måste få skriva av mig igen...

jag har verkligen kört hårt på att ramsa hnm omgående när han vaknar, även om han bara har sovit 5 min sen förra gången han vaknade o jag ramsade.
Skillnaden från innan är att han är aldrig ledsen eller arg när han vaknar, utan alltid lite smått prat och snack, så ganska glad dock..

Vi har fått några få SH-nätter, men inte tillräckligt många alls.

på dagarna så går det jättebra med hnm, och när han vill somna på fm så ger jag hnm ngt att äta eller så, så håller han sig vaken en stund till.

MEN, det är fortfarande för mkt strul på nätterna.
Han vaknar vissa nätter och håller på i 1½h upp till 2½ timme med att vakna/jag ramsar/somna/vaknar/jag ramsar/somna osv.....

Det känns verkligen jobbigt att han inte slutar upp med det, och som jag har sett så beror det inte på hur dagen har varit utan det är verkligen hugget som stucket..

Ok, så nu behöver jag era skickliga råd :)
what to do??

tackar på förhand!! :lol:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

en till fundering....

jag funderar på om han är redo kanske för att korta middagsluren till 1,5h nu, då han har vaknat tidigare flera dagar på raken.
han vaknar vid 06.15 och babblar o somnar osv... sen efter drygt en halvtimme börjar han bli mkt irriterad att han inte får komma upp och då är det sen kört :)

men vad tror ni?
kan det vara kanske lösningen för våra "problem"?

ok, ser fram emot era svar!
tackar på förhand 8)
// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "