10 manader, hur mycket dagsvila till en sjukling?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

10 manader, hur mycket dagsvila till en sjukling?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Min lilla 10 manaders flicka är lite sjuk. Vaknade flera ganger under natten för tre dagar sedan (men somnade om själv), efter ett antal vakningar gick jag dock in för att kolla henne och hon verkade väldigt varm och svettig sa jag tog av henne täcket. Pa morgonen hade hon 39,5 grader feber och var inte precis i toppform, men efter lite febernedsättande sa bade at och drack hon ordentligt och fick tillbaka humöret lite. Under den dagen fick hon febernedsättande var 6 timme, var fortfarande febrig men ok. Pa morgonen dagen efter verkade allt bra igen. Ingen feber och pigg och glad. Dagen efter (igar) var hon dock super grinig hela dagen, ingen feber eller nagot annat synbart fel. Sov dock mycket mer än vanligt. Idag är ocksa lika kaos som igar, hon blir otröstligt ledsen vart tionde minut. Jag antar att hon har jätte ont i halsen eller nagot sadant som man inte kan se.

Min fraga hur mycket ska hon sova pa dagen utan att man sabbar sin rutin? Vanligtvis sover hon 12h natt, 45 min mrgn, 1,5h dag. Nu har hon sovit 12 natt, 45 mrgn, 2h dag, 45 em. Nagra andra tips än att försöka fa henne att dricka mkt och vila för att ma bättre?

Tusen tack.
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 10 manader, hur mycket dagsvila till en sjukling?

Inlägg av Sarisparis »

Hej knyttet!

Vâr lillebror var febrig och sjuk häromsistens men löste det hela själv pâ nâgra dagar genom att just SOVA. Istället för att sova 11.5 + 45 + 2 sâ blev det en dag till exempel 3 + 3 + 15 (Natten var skakig dâ storebror i samma rum kräktes ner sängen nâgra gânger och det blev ett himla spring, sâ dagen började med rejäl sovmorgon för alla parter).
Jag lade honom direkt vid trötthetstecken, och lät honom sova sâ länge det inte krockade helt med mattiderna. Sen upp pâ banan när liten mâr bättre.

(Storebror som ocksâ var sjuk och som inte sover pâ dagarna längre, hade mycket svârare att verkligen sova dagtid, fastän han säkerligen skulle behövt. Han var sjuk mycket längre än lillebror och blev mer medicinerad... Samband? :roll: )

Hoppas hon kryar pâ sig snart.

:heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: 10 manader, hur mycket dagsvila till en sjukling?

Inlägg av knyttet »

Hej och tack för ditt svar! Ja det later bra som du säger att försöka sova sa mycket som möjligt. Men det är sa svart att veta hur sjuk hon är och vad det är som är fel (och hur mycker mer hon ska sova, jag har ju väckt henne efter nämda extra pass). Hon har ju ingen feber och jag kan som sagt inte se nagot annat synligt fel. Och när hon inte vraltjuter sa ser hon pigg och glad ut och leker som vanligt och äter och dricker med god aptit. Hon har bara en million kortare stubin och blir vralarg och otröstlig om minsta lilla inte gar som hade tänkt sig. Ja övertrötthet ser det ut som helt enkelt och hon har inga problem att sova dubbelt sa mycket helt plötsligt, sa nagot är ju fortfarande fel. Hon är lös i magen och det har kommit rejäla laddningar, men bara en ggn/dagen sa det kan väl knappast vara magsjuka, annars kunde man kanske gissa att hon har ont i magen, fast det kanske hon har ända...hmmm stackars liten hoppas hon blir frisk snart.
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"